Gå til innhold

Sikring/El-problemer.

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hallo.. Har et snodig problem med min 2-førr... Når jeg starter opp bilen, å slår varmevifta på fullt (hakk 3) går det ei lita stund før ei stygg lukt kommer.. Kan minne litt om fiskelukt.. Har nå i ettertid funnet ut at det er sikringa som lager lukt.. Sikring nr. 3. Den er på 16amp, men den ryker ikke.. Plasten bare smelter, sikringa krymper og det blir ikke kontakt der.. Hva kan skyldes dette? Når sikringen er krympa og det ikke er kontakt mellom der, har jeg heller ikke "automatiske kjørelys".. Dvs hovedlysene slår seg på når jeg har tenninga på hakk 2 selv om lysbryteren står på hakk 0... Dette er det ikke jeg som har kobla, men volvo vil jeg tro..

 

Samtidig når sikringa er gåen, å lysene forsvinner, må jeg jo vri lysbryteren på hakk 3 for å få hovedlys. Om jeg da slår på langlysene, forsvinner hovedlysene og kun langlysene lyser.. Forsvinner også bak.. Hva er galt?? :|

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er jo igrunn ganske trangt for sikringa der fra før.. Den er ikke akkurat løs når jeg setter inn ei ny ei.. Men skal prøve det ja.. takk for tips.. Skal også gnikke litt med flatjern der for å få bort evt koks.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når sikringa begynner å smelte, men etter ca 3-6 dager er den smelta såpass at det ikke blir skikkelig kontakt... Har ikke utstyr for å måle ampere hvis du tenkte på det..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når sikringa begynner å smelte, men etter ca 3-6 dager er den smelta såpass at det ikke blir skikkelig kontakt... Har ikke utstyr for å måle ampere hvis du tenkte på det..

 

men rart, vis den blir så varm at den smelter skulle jo sikkringa ryket for LENGST? virker som du har for stor sikkring men så lenger opp at du hadde prøvd en mindre.

 

kjøp ampermeter KLOKKE på biltema, ja den er til å montere inni men kan også bruke den som ampermeter! den koster 40 kr eller noe

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja, har prøvd mindre sikring.. Har prøvd 4 eller 8amp.. Skal jo være 16amp der ifølge sikringsdekslet..

 

Kom forresten på at jeg har et multimeter liggende.. Kan måle amp med det.. Men vet ikke hvor mange amp.. Hvordan skal jeg måle forresten? Ei ledning på hver side av sikringsholderen?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja, har prøvd mindre sikring.. Har prøvd 4 eller 8amp.. Skal jo være 16amp der ifølge sikringsdekslet..

 

Kom forresten på at jeg har et multimeter liggende.. Kan måle amp med det.. Men vet ikke hvor mange amp.. Hvordan skal jeg måle forresten? Ei ledning på hver side av sikringsholderen?

 

en på sikkring å en på jord

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUSK: hvis du skal måle ampere må du koble deg INN i kretsen det vil si det samme som at du klipper ledningen inn til det du skal måle også måler du på de 2 endene du får sånn at strømmen går igjennom multimeteret ditt hvis du skjønner. i detta tilfellet kan du bare ta av sikkringen og måle på hver side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.. Da vet jeg det også.. :P

 

Hvorfor må jeg ta vekk sikringa forresten? Kan ikke den stå der? :p

 

Hva burde jeg stille amperemeteret på? Altså styrken.. Slik at ikke noe i mulitmeteret ryker..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår