esbandos Skrevet November 25, 2008 Rapporter Share Skrevet November 25, 2008 Hallo.. Har et snodig problem med min 2-førr... Når jeg starter opp bilen, å slår varmevifta på fullt (hakk 3) går det ei lita stund før ei stygg lukt kommer.. Kan minne litt om fiskelukt.. Har nå i ettertid funnet ut at det er sikringa som lager lukt.. Sikring nr. 3. Den er på 16amp, men den ryker ikke.. Plasten bare smelter, sikringa krymper og det blir ikke kontakt der.. Hva kan skyldes dette? Når sikringen er krympa og det ikke er kontakt mellom der, har jeg heller ikke "automatiske kjørelys".. Dvs hovedlysene slår seg på når jeg har tenninga på hakk 2 selv om lysbryteren står på hakk 0... Dette er det ikke jeg som har kobla, men volvo vil jeg tro.. Samtidig når sikringa er gåen, å lysene forsvinner, må jeg jo vri lysbryteren på hakk 3 for å få hovedlys. Om jeg da slår på langlysene, forsvinner hovedlysene og kun langlysene lyser.. Forsvinner også bak.. Hva er galt?? :| Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
br3mbo Skrevet November 25, 2008 Rapporter Share Skrevet November 25, 2008 Kan være en jordingsfeil, eller så er det brudd på ledningen som gjør at den gnisser mot noe! Sjekk ledningen samt jording! Se om jordingen kansje har gått av! Siter Mazda 323 LX 94" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet November 25, 2008 Rapporter Share Skrevet November 25, 2008 Nok et eksempel på at sikringer ikke alltid er til å stole på ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 25, 2008 Hvis det er jordfeil, skal jo sikringa RYKE ikke smelte? Har prøvd med ei mindre sikring i.. Den smelta den også.. Ingen sikringer ryker.. :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet November 26, 2008 Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 mulig det er dårlig kontakt. prøv og klemm kontaktene litt sammen før du monterer sikkringa. det hjalp når ejg hadde samme problem hvertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 Er jo igrunn ganske trangt for sikringa der fra før.. Den er ikke akkurat løs når jeg setter inn ei ny ei.. Men skal prøve det ja.. takk for tips.. Skal også gnikke litt med flatjern der for å få bort evt koks.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet November 26, 2008 Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 virker jo nesten som at du får overspenning på kursen da? hvor lang tid tar det før sikkringa smelter? kan jo prøve å måle verdiene på den? Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 Vet ikke når sikringa begynner å smelte, men etter ca 3-6 dager er den smelta såpass at det ikke blir skikkelig kontakt... Har ikke utstyr for å måle ampere hvis du tenkte på det.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet November 26, 2008 Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 esbandos skrev: Vet ikke når sikringa begynner å smelte, men etter ca 3-6 dager er den smelta såpass at det ikke blir skikkelig kontakt... Har ikke utstyr for å måle ampere hvis du tenkte på det.. men rart, vis den blir så varm at den smelter skulle jo sikkringa ryket for LENGST? virker som du har for stor sikkring men så lenger opp at du hadde prøvd en mindre. kjøp ampermeter KLOKKE på biltema, ja den er til å montere inni men kan også bruke den som ampermeter! den koster 40 kr eller noe Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 Ah.. Ja, har prøvd mindre sikring.. Har prøvd 4 eller 8amp.. Skal jo være 16amp der ifølge sikringsdekslet.. Kom forresten på at jeg har et multimeter liggende.. Kan måle amp med det.. Men vet ikke hvor mange amp.. Hvordan skal jeg måle forresten? Ei ledning på hver side av sikringsholderen? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet November 26, 2008 Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 esbandos skrev: Ah.. Ja, har prøvd mindre sikring.. Har prøvd 4 eller 8amp.. Skal jo være 16amp der ifølge sikringsdekslet.. Kom forresten på at jeg har et multimeter liggende.. Kan måle amp med det.. Men vet ikke hvor mange amp.. Hvordan skal jeg måle forresten? Ei ledning på hver side av sikringsholderen? en på sikkring å en på jord Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
88230fk Skrevet November 26, 2008 Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 Sjekk glødevaktreleet ditt du. Tror nok feilen ligger der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 Da får jeg gå ut senere idag å måle ampere.. Hvorfor skal glødevaktreleet være feilen? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet November 26, 2008 Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 HUSK: hvis du skal måle ampere må du koble deg INN i kretsen det vil si det samme som at du klipper ledningen inn til det du skal måle også måler du på de 2 endene du får sånn at strømmen går igjennom multimeteret ditt hvis du skjønner. i detta tilfellet kan du bare ta av sikkringen og måle på hver side Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet November 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2008 Åja.. Da vet jeg det også.. :P Hvorfor må jeg ta vekk sikringa forresten? Kan ikke den stå der? :p Hva burde jeg stille amperemeteret på? Altså styrken.. Slik at ikke noe i mulitmeteret ryker.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.