Gå til innhold

Nei til salting av norske veier!

Ranger emnet


ESPL < 3

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det skulle vært et obligatorisk 10 timers kurs med fornyelse hvert 2. år som gikk på det med kjøring på vinterføre får alle som bor sør får Bodø, makan til knødd kjøring og syting på folk når det kommer litt snø....

Det jeg mener er ikke det at vi på "nordpolen" er så forbanna mye bedre enn de "sørpå" å kjøre på vinterføre men vi har en helt annen vinter og et stabilt klima, snø hele tiden og maks 4 dager med slaps på veiene. 2 dager når snøen kommer og 2 dager når den går. Har selv bodd i Østfold og litt rundt Oslo så har sett mye rart.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er ikke det at vi på "nordpolen" er så forbanna mye bedre enn de "sørpå" å kjøre på vinterføre men vi har en helt annen vinter og et stabilt klima, snø hele tiden og maks 4 dager med slaps på veiene. 2 dager når snøen kommer og 2 dager når den går. Har selv bodd i Østfold og litt rundt Oslo så har sett mye rart.

 

Dere på nordpolen kjører vel også på piggdekk hele året. Grunnen til at folk kjører som aper her bare det kommer litt snø er at mange idioter, inkludert meg selv, kjører konstant på sommerdekk fordi veiene saltes.

 

Det optimale hadde selvsagt vært å kutte ut saltinga og gjeninnføre piggdekkene.

Saltes det i det hele tatt i nord? Ser bilene til salgs der strøkne ut i forhold til her :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er så dum at man kjører på sommerdekk på vinteren? Bedre med piggfritt da..

 

Saltes en god del her oppe i nord ja, men salting er no dritt.. Hadde vært mye bedre om man hadde strødd med varm sand, slik at sanda fikk feste å ble liggende.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert 30% av bilparken i Oslo som fortsatt er på sommerdekk..

Min skal inn til helgen, og ser dessuten helt dust ut med 13" stål på den.. Hadde de ikke saltet hadde jeg blitt tvunget til å bytte hjul for lenge siden.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har du hatt da du kjørt opp

 

De 8-10 rundene på glattkjørings bane har lite til felles med og kjøre på sporete vinter vei med 10 cm nysnø på desverre.. Du får en viss anelse på hva som skjer om du kjører fort inn i en sving avhengig av ratt og pedal bruk , det stemmer.. ellers liten verdi..

 

Selv var jeg og kjørte på snøføre på "fjellet" i går kveld bare for morro skyld. Og så lenge det er godt snøddekke er det nesten som og kjøre på grus vei.. Værre når en nærmer seg bygda igjen og det er stål is på asfalten med litt snøføyke oppå..

 

Der har vi og ett nytt problem, tildels brå forandringer i underlag og hvor mye friksjon det er i dette.. saltinga hjelper ikke akkurat på og lære folk at er det vinter er det glatt..

 

 

Jeg kan selvsagt fortsette og ramse opp grunner mot salting.. Men den ENE som går i saltingen sin favør er mere enn nok til og ikke vurdere og avskaffe salting: ulykker og deres kostnader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår