Gå til innhold

ombygging av b230f til b230ft

Ranger emnet


Mr_Jelsa

Anbefalte innlegg

Hei.. Har ett lite spørsmål her. Jeg har en manifoil og lavtrykksturbo som jeg kan få billig, og da lurte jeg på hva som må til for at jeg kan ta de på b230f motoren med l.h 2.4 ledningsnett.. Det er jo høyere kompressjon i b230f så jeg må vell ha nye stempel og råder, for rådene må vell vere kraftigere? Andre ting jeg trenger... I og med at jeg bor på vestlandet så er det langt til sverige for å få tak i en b230ft motor, og jeg vet at det er mye enklere bare å putte i en ferdig b230ft, men jeg bare lurer hva annet enn stemplene som er forskjellen på b230f og b230ft...

 

Har også ett annet lite spørsmål.. Jeg har k-kam og 2.4 dyser på b230f motoren min, og den drar forholdsvis godt, så jeg lurte på om noen vet sånn ca hvor mange hester det er i den? K-kammen skal visst være kvassere, og 2.4 dysene litt større, men jeg vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo montere turbo rett på b230f motoren da. har kjørt med det å det fungerer bra. b230f motoren har jo litt høyere kompresjon en turbo motorene, men det er samme råder i b230f motoren som i b230et motoren, med mindre du har en nyere b230f motor som har samme råder som b230ft/fk. jeg har best erfaring med å bruke t-kam ved turbo bruk. men det er mange som har andre meninger om hvilken kam som bør brukes. har prøvd med både m,a,k og t kam sammens med turbo, men jeg synes at t kammen er likast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd med både m,a,k og t kam sammens med turbo, men jeg synes at t kammen er likast.

Det var da rart.

At den går dårlig med M kam det skjønner jeg, men ikke med A og K. Da dette er kammer med mye høyere løft.

Men K kammen er kanskje ikke noe særlig hvis du ikke har justerbart kamdrev.

Men kan nesten ikke uttale meg om dette da jeg aldri har prøvd det :)

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Tror jeg satser på å hive nedi en liten lavtrykkstuba i mellomtida da, for da var det som jeg trodde at det gikk ann viss den bare ladet lite nok. Men da er spørsmålet hvordan jeg skal få til oljekjøleren med den der sanwitchen under oljefilteret.. Noen som har erfaringer å komme med? Er jo flere måter å komme med.. Har hørt at luftkjølt er det beste. Lurer også på hvor jeg kan få tak i delene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører jo med chipa lh 2,4. har kun chipa bensinhjernen. dysan er orginale turbo dysa.

det er jo mange som mener at b230f motoren er helt ubrukelig til turbo bruk. men det er jo bare tull. til eks i forhold til b230et så er eneste innmatforskjellen på f motoren at den har litt høyere komp enn ET motoren, rådene å veiv er samme på begge motorene, med mindre man har nyere b230f motor med samme råder som b230ft/fk da.

har jo tidligere kjørt med 1,5bar trykk på b230f motoren å det holdt, men var plaget med tenningsbank grunnet for lite bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resept for billig +t:

940t manifoil og turbo, samt tilhørende rør, m.m.

940t intercooler

240t intercoolerbrakkerter

940t bensin og tenningshjerne (bør komme fra samme bil/årgang)

940t dyser, samt formotstander

940t btr kan også med fordel brukes

240t downpipe, evnt. 740/940t downpipe som kortes inn før første bend.

 

Da har du forsåvidt "alt", utenom da litt ledninger, ny luftfilterordning, oljeretur i bunnpannen, litt slanger, muligens en oljekjøler.

 

180hk er null problem, noen folk i USA hevder man har brukt +t til MYE mer, men, jeg vil ikke si at det går bra å kjøre +t og 300hk i feks 10 år, selv om det kanskje funker i 1 år.

 

Dog., med drivstoff som E85, kan man sikkert gjøre morro ting med +t på b230f.

 

ps. min +t anbefaling bygger da på 1989 b230f, denne har sterke rådene, den har lh2.4 og dette gjør +t veldig enkelt å få til.

 

edit:

Glemte å si at LMM bør flyttes til sugeside, så det kan være fordel å få avkapp av lmm-ledning for å lage en forlengelseskabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår