Gå til innhold

Vurderer A6 - hvilken motor bør jeg velge? Eller ungå?

Ranger emnet


le0n

Anbefalte innlegg

Ingen som har noe formeninger?

Akuratt nå ser det ut til at A6 2,5 Tdi (150 hk) kan bli valgt, er dette en bra motor? Noen jeg bør passe på med bilen generelt?

Når skal reima byttes på denne?

 

Hei. Siden det er en 2.5 TDI med 150hk så må det være fra 1997. Vet ikke om V6`eren med dieselmotor har forbedret seg men forgjenderen hadde problemer og var ikke helt frisk. Nå snakker jeg altså om 2.5 TDI som ligger i A6 C4, de er noe som du bør holde deg unna, de fleste har problemer veldig ofte, men 1.9TDI derimot, som jeg har, er kjent for å være en solid og problemfri motor. Og det kan jeg bekrefte, men du kan jo være uheldig med disse også om du velger feil bil eller kjøper fra feil eier. Alt i alt kan jeg si deg at 1.9TDI er foretrukket fremfor 2.5TDI, dette er motorer i A6 C4, så jeg er ikke sikker på hvordan det er med de nyere motorene, om det har skjedd noen forandringer, håper noen andre kan gi en godt svar på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Siden det er en 2.5 TDI med 150hk så må det være fra 1997. Vet ikke om V6`eren med dieselmotor har forbedret seg men forgjenderen hadde problemer og var ikke helt frisk. Nå snakker jeg altså om 2.5 TDI som ligger i A6 C4, de er noe som du bør holde deg unna, de fleste har problemer veldig ofte, men 1.9TDI derimot, som jeg har, er kjent for å være en solid og problemfri motor. Og det kan jeg bekrefte, men du kan jo være uheldig med disse også om du velger feil bil eller kjøper fra feil eier. Alt i alt kan jeg si deg at 1.9TDI er foretrukket fremfor 2.5TDI, dette er motorer i A6 C4, så jeg er ikke sikker på hvordan det er med de nyere motorene, om det har skjedd noen forandringer, håper noen andre kan gi en godt svar på det!

 

 

Motoren står i en 2000 modell.. en strøken en sådann:)

Noen som kan si noe meir, er 2,5 Tdi i disse dårlige motorer og hva er problemet med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeringen på de orginale kamakslingene var dårlig på de modellene som står i 2.5 motorene på de første årskullene fra 98.

Det er vel først på nyere enn 2002 at man fikk bukt med dette.

Nå er ikke dette generelt, da det også har hatt masse å si hvilken olje og oppfølging av oljeskift har blitt utført.Men som regel så har de ikke holdt lengre enn rett i overkant av 200.000km.

Jeg kjøpte en 2000 modell 2.5tdiQ 150hk i vår.Den hadde da fått byttet kamakslinger,tiptronickassa ble byttet + en del masse andre ting.Bl.a så står det et spennstykke nede ved oljepumpa som de oppdaget var løs og blitt slitt....

Hvis biten hadde hoppet av så hadde det endt med motorhavari!

Så nære et pengesluk pga at de fikse bunnpannepakningen på øverste bunnpannen på bilen.

 

Har brukt masse penger på bilen for å få fikset opp alle feilene som har vært, men er lykkelig nå :-)

Bedre å bruke pengene på en Audi, en noe annet bilmerke når man først er nødt til å på verksted.

 

 

Håper dette var til hjelp?

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeringen på de orginale kamakslingene var dårlig på de modellene som står i 2.5 motorene på de første årskullene fra 98.

Det er vel først på nyere enn 2002 at man fikk bukt med dette.

Nå er ikke dette generelt, da det også har hatt masse å si hvilken olje og oppfølging av oljeskift har blitt utført.Men som regel så har de ikke holdt lengre enn rett i overkant av 200.000km.

Jeg kjøpte en 2000 modell 2.5tdiQ 150hk i vår.Den hadde da fått byttet kamakslinger,tiptronickassa ble byttet + en del masse andre ting.Bl.a så står det et spennstykke nede ved oljepumpa som de oppdaget var løs og blitt slitt....

Hvis biten hadde hoppet av så hadde det endt med motorhavari!

Så nære et pengesluk pga at de fikse bunnpannepakningen på øverste bunnpannen på bilen.

 

Har brukt masse penger på bilen for å få fikset opp alle feilene som har vært, men er lykkelig nå :-)

Bedre å bruke pengene på en Audi, en noe annet bilmerke når man først er nødt til å på verksted.

 

 

Håper dette var til hjelp?

 

 

Jo takk, da var den bilen uakuell hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren står i en 2000 modell.. en strøken en sådann:)

Noen som kan si noe meir, er 2,5 Tdi i disse dårlige motorer og hva er problemet med de?

 

Jeg har en slik en og min er feilfri ennå:)

 

kjørt ca 168 000km

edit:

 

Min er riktig nok manuell 6trinns.

vet ikke om det overhodet har noe å si:)

 

Burninnhell:

 

Jeg trur det har mye å si på kjøremåten til folk.

Samt at mann må være klar over at disse bilene bruker ganske lang tid på å bli varme, mange respketerer ikke dette å tråkker gjerne på før den når 90grader.

 

Da blir stein ødelagt også.

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik en og min er feilfri ennå:)

 

kjørt ca 168 000km

edit:

 

Min er riktig nok manuell 6trinns.

vet ikke om det overhodet har noe å si:)

 

Burninnhell:

 

Jeg trur det har mye å si på kjøremåten til folk.

Samt at mann må være klar over at disse bilene bruker ganske lang tid på å bli varme, mange respketerer ikke dette å tråkker gjerne på før den når 90grader.

 

Da blir stein ødelagt også.

 

Den jeg ser på og har manuell 6 trinns kasse, har det noe og si for kamakslingen og problemene med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sikkert ikke noe å si på kammer nei:)

 

tenkte bare generelt siden MANGE sliter med automatkassene no om dagen.(alle typer biler).

 

Edit:

 

Vil i grunn få fram et poeng at den jeg har kjøpt har jeg ikke hatt problem med, så hvis du handler så håper jeg at du blir like heldig som jeg er :)

enn så lenge;)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sant det du sier Mr.Simba at kjøremønsteret betyr mye for levetiden,men din har ikke gått se veldig langt da.

Den jeg har nå har det vært 2 eiere på tidligere.Den siste var en prest som hadde bilen i 6 år.Det ble skiftet kammer på ca 220.000km.

En svakhet sa merkeverkstedet,men levetiden blir som du sier mye lengre ved godt vedlikehold og fornuftig kjøring.

Jeg har nå synes jeg selv, en veldig god og fin bil som jeg tross påkost er veldig fornøyd med da :-)

 

Håper du får en bra bil og du må gjerne fortelle mere om den etterhvert som tiden går.

Lykke til :D

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har selv 1,9 tdi motoren med manuell kasse i A6`en min. Denne er chipet til 140 hk og 300 nm. Bilen er ikke noen racer, men synes heller ikke den er noe sinke i trafikken. Med et forbruk på 0,65 l/m (bykjøring) er jeg kanonfornøyd med motoren. Har ikke hatt noen form for problemer med hverken motor eller bil.

 

Selvfølgelig er det litt mer drag i 2,5 motoren, men med alle dens problemer er dette en motor jeg styrte unna når jeg skulle ha meg A6.

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.9TDI skal være solid motor med lite feil. Men du skal ikke forvente all verden av skyv med denne i en A6.

 

Skal du har mer skyv bør du kanskje vurdere 1.8T. Den skal riktignok ikke være verdens sprekeste original, men har hørt at den skal være greit å få ut litt ekstra av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skal være enig i at Audi uten quattro er uaktuelt!

Men jeg ville holdt meg langt unna 150hk ved mindre den er overhalt, du er dyktig mekaniker,du har en kompis som er audi mekaniker eller at du har lyst til å bruke penger:jackinbox:

 

Har en kompis av meg som er Audi mekaniker og han sier at disse modellene med 150hk er noe dritt... De har mye reperasjonsarbeide med de, så kjøp en 180hk eller en 2,4quattro, eller 1,8turbo quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår