Gå til innhold

Begynne med glassfiber!

Ranger emnet


comadore

Anbefalte innlegg

Heisann! Etter å ha lest igjennom HOW TO osv:) Så har jeg litt lyst å spørre her. Hva er det enkleste man kan lage med glassfiber?

 

Klokken i bilen funker f.eks ikke.. Er det mulig og fått støpt fast en annen klokke på en måte ?:P Eller lage noe annet på dashbordet i bilen?:)

 

Trenger litt råd ang hvordan jeg kan starte. Fattern har en del glassfiber i garasjen osv. Så råvarer tror jeg at jeg har hittil:)

 

Men trenger som sagt hjelp til hva som er enkelt/anbefales!

 

mvh Comadore

Ford Orion 1990- Førstebilen:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke interiørdetaljer er det enkleste å begynne med.

 

Du kan for eksempel ta en trekloss av rimelig størrelse og dekke denne med glassfiber og forme det fint rundt klossen for å få feelingen på hvordan det er å arbeide med glassfiber. Etterpå du har lært det litt inn i hendene så er det bare å være kreativ.

 

Jeg har laga en del interiør i glassfiber, og dette er vanskeligere enn begynnerfasen som regel, men dersom du like å arbeide med det så går det ganske fort å lære seg dette.

 

HUSK verneutstyr - pustemaske - for den herderen og polyesteren er noe DRITT for kroppen.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det får du helt sikkert til. Er ikke så vanskelig, det sier jeg jo, men det tar litt tid før du blir vant til å arbeide med fiber og polyester eller annen resin. bare å begynne å prøve, og har du lest how to's so er det et veldig bra utgangspunkt til å begynne med noe praksis. Lykke til! :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vær inne! Alltid i garasje eller ute om det er varmt nok, som det ikke er på denne tia m.m du bor ved middelhavet. Herdingsprosessen tar litt tid, og mens det herder så lukter det ille dersom det er inne. I en garasje går det bra. Men herdingen skjer under 20 grader også, men du må som sagt vente litt lenger, men om du blander i mer herder så går det bra det også. Men for all del, IKKE ha noe glassfiber-herding inne! Lukta sitter i LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANG tid!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holoy!

 

Det går fint som snus å støpe ute i minusgrader. Har holdt på ute i vel 30 minus...

 

Men når man er ferdigstøpt er det bare å pakke inn delene å fyre opp. Få opp varmen. Da herder det greit.

Det er ikke såååå lurt å stå i en bolig å holde på med det... det lukter rimelig heftig.

 

Når man får igang herdeprossesen så er det lurt å få opp tempen til en 50-60 grader i noen timer. Da får man herdet det ordentlig ut, slik at det ikke er noe reststyren igjen. Og dermed ingen lukt av styren.

 

Men vær fan meg forsiktig å husk på brannfaren!

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikker. Du skal ikke varme opp til 50-60 grader å gå fra det etterpå. Noen nevnte her engang at de hadde herda en basskasse eller noe sånt ved å sette vifteovnen inni, dekke til å så stikke av mens det stod der. Det er noe du IKKE skal gjøre :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hva produkter må man kjøpe inn om eg skal støpe inn 2 stk sub bokser, 2 stk 6x9" i sidepanel bak og komponentsett i dørene framme. Det skal vere i min Porsche 944 og eg trenger å vite hva deler som må til for å få det gjort. Også kansje noe tips på hvordan å få formen perfekt etter bilen sin form til subkassene.

Til panel og dører skal eg klare det med hjelp av youtube og guider.

 

Om noen kan dette i Bergen område hadde det jo vert best å fått tips og litt kunnskap fra noen som kan vise litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår