georgpersen Skrevet Oktober 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2008 Hei, jeg veit at det koster mer enn det smaker å trimme en 1.6 , men hva kan egentlig gjøres, hvor får man tak i det og hvor mye effekt er det snakk om å få ut av den lille motorn? Har lett men har ikke funnet så mye. Chip gjør liksom ikke store forskjellen det heller.. Takker på forhånd for svar. Siter Audi A3 1.8t 97' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skodaturbo Skrevet Oktober 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Ingenting..Koster mer enn det smaker..Smell på en turbo,da snakker vi om stabile 150 hk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TehGutt Skrevet Oktober 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Selg den å kjøp en GTI... som sagt koster myyyye mer en det smaker... \\Tehgutt Siter [ ]VW Golf IV GTI 1,8T 01 [X]BMW 325I 1991 [X]Opel Omega 2,5 TDI 1994 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vag 3 diesel purke Skrevet Oktober 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 hiv inn en r32 motor da vel:d Siter golf 3 tdk:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
georgpersen Skrevet Oktober 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Jaja, det er fristende, men så mye penger har jeg ikke ;) Det koster vell ikke så mye å kjøpe nye kam'er, råder osv? Det bør vell øke effekten litt? Siter Audi A3 1.8t 97' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Holzmann Skrevet Oktober 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Men når du har brent av 10-20 tusenlapper på å kammer, råder, porting og div. Så er det vel slik at mye vil ha mer? Og du ender opp med å bruke enda mer penger, kanskje for å så bytte ut motoren etter du har påkostet den mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
georgpersen Skrevet Oktober 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Ja, jeg tar poenget.. Har hatt lyst på Golf Mk3 VR6 lenge, kanskje det er et bra alternativ :P Siter Audi A3 1.8t 97' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Jaja, det er fristende, men så mye penger har jeg ikke ;) Det koster vell ikke så mye å kjøpe nye kam'er, råder osv? Det bør vell øke effekten litt? Nye råder i seg selv gir ingen effektøkning (man kan riktignok påvirke noen av prosessene i motoren ved å variere rådelengden), men gjør at motoren tåler høyere turtall eller høyere sylindertrykk. Å trimme en liten sugemotor er som regel kostnadskrevende dersom effektøkningen skal være av annet enn akademisk interesse. Litt forenklet er hestekrefter et produkt av dreiemoment og turtall. Dreiemomentet er på samme forenklede måte et produkt av sylindertrykk (bmep - brake mean effektive pressure, altså etter at friksjonstap og øvrig motstand er trukket fra) og slagvolum. Og 1,6 liter er jo ikke særlig slagvolum å skrive hjem om. Da må man heller kompensere ved å øke sylindertrykket for å få øket dreiemoment. Det er grenser for hvor mye man klarer å øke trykket i en motor uten overlading. Derfor må man for å få en betydelig effektøkning øke turtallet og samtidig sørge for at motoren er på sitt mest effektive på det høyere turtallet. Og da blir den ikke spesielt festlig ved lave turtall. Videre krever høyt turtall som sagt at veivpartiet og de øvrige roterende delene er dimensjonert for dette (lav vekt og høy styrke). Noe som er dyrt. Overlading er en meget god måte å øke effekten på en motor med lite slagvolum på. Man oppnår forholdsvis høye sylindertrykk selv ved lave turtall (<6000 omdr/min), og man får dermed høyt dreiemoment og en svært merkbar effektøkning. Å turbokonvertere en moderne bil med stor grad av integrert elektronikk er dog en omfattende affære. Konklusjonen må derfor være at det enkleste og billigste vil være å selge nåværende farkost og kjøpe en tilsvarende bil med turbo. En billigere og mindre komplisert måte å skaffe seg 50-70 ekstra hester på finnes neppe. Hva kostnader til kamaksler og råder angår kan jeg fortelle at dette alene har kostet meg 23000 kroner til min prosjektmotor. Legg til ytterligere 15000 kroner for stempler så får du et inntrykk av hvor mye dette kan koste. Riktignok gjelder dette en 5-sylindret motor, men likevel... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet November 1, 2008 Rapporter Share Skrevet November 1, 2008 snakka med ett firmasørafor som driver med trimming og turbo til vag. fikk tilbud på ombygging til turbo på min 1.6. det ble rundt 7000kr foralt mn d var da alt utenom selve manifolden som må lages selv men det er jo ikke noe stort problem. med det oppsettet kunne jeg kjøre 180hk med orginal innmat.. om du legger deg på 150hk så er du sikkra noe værtfall. bremser er jo bare å ta fra en golf 4 turbo f.eks. skal gjøre samme konvertering på min 1.6 bora mn må ha penger først.. gleder meg:P Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 1, 2008 Rapporter Share Skrevet November 1, 2008 snakka med ett firmasørafor som driver med trimming og turbo til vag. fikk tilbud på ombygging til turbo på min 1.6. det ble rundt 7000kr foralt mn d var da alt utenom selve manifolden som må lages selv men det er jo ikke noe stort problem. med det oppsettet kunne jeg kjøre 180hk med orginal innmat.. om du legger deg på 150hk så er du sikkra noe værtfall. bremser er jo bare å ta fra en golf 4 turbo f.eks. skal gjøre samme konvertering på min 1.6 bora mn må ha penger først.. gleder meg:P Gang med 2 og legg til 25% så er du nærmere den reelle sluttsummen... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
georgpersen Skrevet November 1, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2008 Det er jo ikke no vits.. Da er det like godt å kjøpe en GTI. Men(!), jeg kunne godt tenkt meg å få vite hvilket firma dette er? Siter Audi A3 1.8t 97' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet November 2, 2008 Rapporter Share Skrevet November 2, 2008 For 7000,- får du jo bare en turbo, med mindre du kjøper en ebay turbo som holder i 14 dager. Sier som Reodor, selg bilen og kjøp deg en med mer motor. Kjøper du Scat råder til din motor, holder det med rundt 3000 kr, men i tillegg må du ha alle pakningene, nye stempelringer og honining. Da koster det fort det dobbelte, ikke trenger du det med mindre du går for turbo heller. Kammer havner på 2500-6000 avhenging av motorkode, i tillegg kommer løftere til rundt 90,- stykket, og gjerne stivere ventilfjører. kjøp deg GTI, spar opp 40-50t og ta ut over 300 hk på hjula Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
postcar Skrevet November 2, 2008 Rapporter Share Skrevet November 2, 2008 Hiv den utfor et stup, da går den litt fortere.. :p Men sånn ellers er vel kn filter (vær forsiktig med olja, dritt lmm..) og eksos det eneste man kan gjøre med motor. Men blir ikke noe mere effekt, og ikke noe særlig mere lyd av det filteret heller. Siter www.bilforumet.no/faq Reinoud sier: tits are good Reinoud sier: white RS6 too Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 2, 2008 Rapporter Share Skrevet November 2, 2008 Hiv den utfor et stup, da går den litt fortere.. :p Men sånn ellers er vel kn filter (vær forsiktig med olja, dritt lmm..) og eksos det eneste man kan gjøre med motor. Men blir ikke noe mere effekt, og ikke noe særlig mere lyd av det filteret heller. Dersom man først skal få bilen til å bråke mer, så er eksosstøy tøffere enn innsugningsstøy etter min mening. Jeg tror ikke LMM tar skade av et innoljet sportsluftfilter, men på en liten sugemotor har slike filtere svært lite for seg. Det er som regel lurt å holde seg til det originale. Det har bedre renseeffekt og det er større sannsynlighet for at filteret har god passform mot filterboksen. Åpent filter er bare dustete på en hverdagsbil med mikromotor. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet November 5, 2008 Rapporter Share Skrevet November 5, 2008 LMM tar skade av for mye olje. den strengen er ganske ømtålelig for slikt. uansett hvor mye du vrir og vender på dette med åpent filter på en 1.6 så HAR dette en bedrende effekt. vi snekker ikke om voldsomme effekter men det blir bedre uasnsett med mye luft. dtte forutsetter at det kommer kald luft inn på filteret og at den er skjerma mot varme.. så JO, det er vits i å montere sportsfilter.. men ikke det billigste da. kn, greenfilter, pipercross er filter som kan anbefales.. er faktisk utrolig stor forskjell på filter og hvilken effekt de gir. Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.