Gå til innhold

Råd om kjøp av bruktbil - Kjøper en Citroen Xantia neste uke!

Ranger emnet


ThomasWH

Anbefalte innlegg

Det er da en Citroen Xantia 2.0 Turbo 1999 modell jeg anskaffer meg, som har gått nesten 320.000 km.

 

Det er et monster av en stasjonsvogn, med 150 turbogivne hk. Så dette blir bra, rent kjøre og komfortmessig. Jeg ble forelsket i Xantia sommeren 2000 husker jeg, da jeg satt i en Xantia stasjonsvogn på vei mot nordnorge. Jeg har aldri følt maken. Det var som å sitte på en luftpute, som samtidig satt som klister på veien. Og jeg har heller aldri sittet i en så romslig bil. Og jeg er 1.93 m høy. Folk syter om at alt annet enn Tysk er høg, men jeg kan bekrefte at ingen andre biler gir samme komfort som gode Citroen-modeller. Noen som har prøvd C6? DEN gir komfort den. Uten sidestykke.

 

Men så var det verkstedmessige forhold rundt denne Xantia'en da. Serviceheftet ble fulgt til 200.000, men så var det stopp. Det har ikke vært noen "store feil" på bilen siden den gang, men noen ting har blitt byttet, som feks. clutch, batteri, og div. annet småplukk.

 

Registerrem ble byttet ved 260.000 km. Den burde da holde litt til.

 

Selger informerer om en liten "ulyd" ca. ved venstre hjulfeste/oppheng/område, når man kjører over kurister. Dette skal sjekkes før jeg overtar bilen. Noen som vet hva det Kan være? Og isåfall, hvor mye det kunne kostet å fikse opp i?

 

Noen andre tips ang denne bilen? Hva jeg skal spørre om før jeg trår til? Jeg kan ikke en dritt om å kjøpe bruktbil da dette blir mitt første "egne" bilkjøp noensinne. Har alltid "fått" biler av familien. Men nå velger jeg altså en selv.

 

Jeg vet at Xantia-motorene har hatt litt problemer etter 1997. Fra Wikipedia:

 

"... in 1997, because of the new European law, they had to put anti pollution systems on the XUD type Engine , it then suffered from failing conrods ( the 3rd conrod goes through the casing ) and the precombustion chambers crack and fall into to the cylinders ( when this is about to happen , the car does not start very well , chokes a lot )

This concerned all cars from PSA from 1997 until they fitted the HDI 2.0 engine."

 

Xantia-eiere, skrik ut! Er kunnskapssugen så det holder!

 

 

 

Mvh.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår