Gå til innhold

Piggdekkgebyr i Trondheim - håndheving

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Kan jeg stå parkert i gata uten å betale døgnoblat for de dagene jeg står parkert? Jeg kjører bare enkelte dager, og da benytter jeg døgnoblater.

 

Ja. Trondheim parkering fører lister over hvilke biler som står parkert i gata og om de har betalt oblat for den dagen de parkerte.

 

Dette skriver Trondheim kommune på sine nettsider. Trondheim parkering sjekker alle biler som står parkert på offentlige parkeringsplasser. Såvidt jeg har fått med meg fra tidligere år så oppsøker de parkeringsplasser tidlig om morgenen, loggfører hvilke biler som allerede er parkert der og returnerer senere på dagen for å sjekke etter "nykommere" som har piggdekk.

 

Hva skjer da dersom jeg kjører til en slik offentlig parkeringsplass med sommerdekk og bytter til piggdekk? Bilen har jo ikke blitt kjørt med piggdekkene, men for trondheim parkering vil det se ut som om bilen har ankommet plassen med piggdekk, uten å ha betalt oblat. Hvordan skal trondheim parkering bevise at bilen har kjørt til plassen med piggdekk?

 

Dette gjelder jo forsåvidt alle biler med piggdekk som kjører til parkeringsplassen også. Trondheim parkering vet jo bare at bilen ikke var der tidligere på dagen, og at den har piggdekk der og da. De kan jo ikke bevise at bilen har blitt kjørt med piggdekk.. Holder det virkelig å anta at bilen har blitt kjørt med piggdekk for å ilegge bileier et gebyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette litt hypotetisk? Eller har du med andre ord tenkt til å skifte dekk på en offentlig parkeringsplass for å spare 30 kroner en dag?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så enkelt kan man jo bruke den unnskyldningen når som helst...

 

Så det er bare jeg som syns framgangsmåten for å ilegge folk gebyr er helt på jordet? Det er jo fullt forståelig dersom man blir stoppet av politiet/statens vegvesen når man er ute og kjører, men at trondheim parkering kan ilegge gebyr uten å ha bevis for at bilen har blitt kjørt med piggdekk virker jo litt fjernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal de ellers gjøre det egentlig? Dvs, det kommer jo an på om de noterer alle biler i en gate (og da krysser av hvem som har pigg), eller bare de med piggdekk. Ser de den samme bilen samme dag, men med piggdekk, kan de jo ha grunn til å tro at bilen har vært flyttet (da mange ikke gidder å bytte dekk selv). Men da kommer det jo an på om de noterer rekkefølge bilene står parkert i (som jeg vil tro). Gjør de det, og bilen står på samme plass, men med piggdekk, er det jo mulig tvilen kommer deg til gode.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg stå parkert i gata uten å betale døgnoblat for de dagene jeg står parkert? Jeg kjører bare enkelte dager, og da benytter jeg døgnoblater.

 

Ja. Trondheim parkering fører lister over hvilke biler som står parkert i gata og om de har betalt oblat for den dagen de parkerte.

 

 

Jeg skjønte ikke den setningen der helt... Først spør han om han kan parkere i gata uten å betale døgnoblat, så svarer de ja. Mens de så sier at de sjekker om alle har betalt for den dagen de parkerte?!

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fører liste hver dag over biler som står parkert med gyldig oblat, står du ikke på den listen fra dagen før, og ikke har gyldig oblat for nåværende døgn blir du ilagt bot. Står du på den listen blir du ikke ilagt bot. Såfremt det ikke er opplagte bevis på at bilen er brukt den aktuelle dagen (varmt panser, isfrie ruter osv.) Hvor nøye dette gjennomføres er vanskelig å si, og jeg vil tro det er umulig å kvalitetsikre dette 100%.

 

Det eksempelet om at du har skiftet dekk på en offentlig parkeringsplass, og ikke har brukt bilen, virker veldig søkt. Men jeg vil tro de ikke lar tvilen komme deg til gode. Da får du vel klage, men må bevise at bilen ikke ble brukt. (selv om norsk rettsystem sier at du er uskyldig til det motsatte er bevist)

 

Kinkig sak. Ta en telefon til TP og spør hvis du føler at du kan bli utsatt for en slik problemstilling.

 

Hvis det bare er for å være vrang eller du er uenig om piggdekkavgift kan forsvarliggjøres, så syns jeg du bør la det bli med tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer da dersom jeg kjører til en slik offentlig parkeringsplass med sommerdekk og bytter til piggdekk?

 

Dette var nettopp argumentet en kompis av meg brukte da han fikk piggdekkbot mens han sto parkert i Oslo. Det krevde en GOD del krangling, men han fikk ettergitt boten til slutt.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksempelet om at du har skiftet dekk på en offentlig parkeringsplass, og ikke har brukt bilen, virker veldig søkt.

 

Virkelig? La oss si du jobber på ntnu gløshaugen, har parkeringsbevis til et av områdene der (som kontrolleres av Trondheim Parkering) og lagrer vinterdekkene på jobb. Du kommer tidlig på jobb med sommerdekk og legger om til vinterdekk før arbeidsdagen starter...

 

Men jeg vil tro de ikke lar tvilen komme deg til gode. Da får du vel klage, men må bevise at bilen ikke ble brukt. (selv om norsk rettsystem sier at du er uskyldig til det motsatte er bevist)
Det er nettopp dette jeg synes er helt på trynet.

 

Hvis det bare er for å være vrang eller du er uenig om piggdekkavgift kan forsvarliggjøres, så syns jeg du bør la det bli med tanken.
Piggdekkavgift eller ei spiler ingen rolle, det er måten trondheim parkering er satt til å håndheve ordningen jeg mener er full av hull. Men såklart, det er jo ikke mange måtene å gjøre det på.

 

Det blir vel på samme måte som kommunale vs. private parkeringsetater. De private må bevise hvem som parkerte bilen, de offentlige/kommunale trenger bare å skrive ut bot til bileier uavhengig om det er han har brutt parkeringsbestemmelsene eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? La oss si du jobber på ntnu gløshaugen, har parkeringsbevis til et av områdene der (som kontrolleres av Trondheim Parkering) og lagrer vinterdekkene på jobb. Du kommer tidlig på jobb med sommerdekk og legger om til vinterdekk før arbeidsdagen starter...

 

Ja, men du skal vel kjøre bilen hjem etter endt arbeidsdag? Hvorfor da heller ikke betale en døgnoblat før du kommer på jobb, så slipper man å bekymre seg over slikt. Du må jo uansett kjøpe en oblat den dagen.

 

Men ja, jeg ser poenget ditt. Og jeg er også skeptisk til håndhevingen i visse tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår