Gå til innhold

Trenger tips til løse diskanter..

Ranger emnet


Ziggurat83

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere anlegget litt og leter etter noe gode, men rimelige diskanter. Jeg har allerede et focal 165a1 frontsett. Tenke å supplere med et to par løse diskanter. Jeg har sett på noen fra ljudia, men er veldig usikker på hvordan kvailiteten er på disse. Noen som har prøvd disse, eller har noen andre forslag.

 

Link til diskantene fra ljudia.: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=931252%20&cart_id=

 

Håper på å finne 4 diskanter med delefilter til rundt 1000 kroner.

 

Hvordan vil det fungere å kjøre disse diskantene på hver sin kanal på cd-spilleren? focal frontsettet drives av en kicker forsterker, men det kommer inn et par med 6x9" også, som vil ta de siste kanalene på kicker`n, så hadde i utgangspunktet tenkt å drive diskantene med cd-spilleren bare..

 

Takker for tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kult at du er interessert i bilstereo, og vil oppgradere anlegget ditt. Jeg vet ikke hvilken aldersgruppe du tilhører (nicket gir et lite hint), men jeg har alltid sagt at vi må få ungdommen interessert i bil og stereo før idretten eller andre ulumskheter tar dem. Hehe.

 

Jeg har litt erfaring med bilstereo. Har bl.a. vært dommer i en rekke bilstereokonkurranser, samt bygd en og annen konkurransebil selv. Personlig synes jeg ikke det du nevner høres ut som den beste veien å gå. Jeg ville nok brukt pengene på andre komponenter enn diskanter og 6x9”.

 

6x9” er en veldig ”halvveis” løsning, og så mange diskanter tror jeg ikke vil bidra til noe positivt. Jeg forstår det slik at du har to kanaler ledig på forsterkeren din, og de kan sikkert brokobles. Det jeg hadde valgt å gjøre med det utstyret du nevner og et par 1000-lapper, er og kjøpt en grei subwoofer og brokoblet den på bakutgangene til forsterkeren. Da skal du få en grei lytteopplevelse i framsetene.

 

Litt fyll bakfra fikser man med et komponentsett eller evt. noen ok størrelse coaxiale høyttalere. Disse kan du drive med spilleren som en midlertidig løsning. Etter hvert ville jeg kjøpt en forsterker til for å drive subben, og brukt 4-kanalern til å drive front- og bakhøyttalerne. Subwoofer og coaxiale høyttalere behøver ikke å koste så mye over 1000 kroner dersom kravet er at det skal fungere helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg kan fortelle litt om anlegget mitt, så får dere en liten pekepinn på hva jeg er ute etter.. Jeg har en 2000 mod vw caddy, hvor jeg har laget hull i skilleveggen og satt inn 2 stk 12" dynabel multimagnet. Disse blir drevet av 2 stk brokoblet soundmagus x1502. Jeg har ekstra batteri baki, og alt er strekt opp med 50 mm2 kabler! Det er ikke noe galt med mengde bass, mer enn nok!! onfiredevi

 

Det jeg er ute etter er å kunne spille høyere! Tenkte da at jeg kunne spe på med et par med 6x9" og noen løse diskanter.. Eller har dere noen andre tips?

 

Takker for alle svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei focalhøgtalerene du har, har jo diskant. Kjøper du 6x9 har og disse diskant, so du trenger nok ikkje nokre løse diskanthøgtalere. Kor har du plassert diskanthøgtalerne dine no? Du veit vel at du kan justere diskantnivået på delefilteret? Vil du absolutt spille høgare med anleget ditt, kan du kjøpe 1 eller 2 sett av focalhøgtalerene du allerede har og plassere dei bak framsetene.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår