esbandos Skrevet Oktober 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2008 Halloen.. Mamma har en 95-96mod audi a6 2.5tdi (rekkefemmer), og vi plages endel med denne.. For det første; Når motoren er kald/har stått lenge (over 8-9timer) er den rimelig tungstarta. Må file på starteren i ca 10-15sek før den våkner til live.. Den ryker også veldig mye mørkegrå/hvit røyk når den først starter.. Når den er startet og motoren har blitt i driftstemp, og man "trår" den litt på turtall under fart, f.eks ligger i 4.gir i 50-sonen, gasser opp til 65km/t og girer over i 3. for så å gi flat fjøl, røyklegger bilen ALT bak seg.. Skikkelig tykk mørkegrå/hvit røyk.. Motoren drar ikke slik den har gjort før heller, og turboen "hyler" veldig når den begynner å lade.. Har målt turbotrykket, og det er nesten 1bar ved 3000rpm sånn ca.. PS, regreim samt timing av dieselpumpe har blitt sjekket på merkeverksted, samt diagnosetest uten resultat. Har forresten ingenting å si om jeg parkerer med snuten oppover eller nedover i en bakke heller, så det er ikke det at dieselen renner tilbake.. Når motoren er varm, er den som en drøm å starte.. Starter så snart man rører nøkkelen.. Glødepluggene samt gløderele er byttet, og blitt testet OK av merkeverksted. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sluquet Skrevet Oktober 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293 Dette er vel en tråd om nedgåtte kammer på 2,5 V6 TDI. Tviler på at dette er overførbart til den gode gamle rekkefemmeren. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sluquet Skrevet Oktober 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Litt tidlig på morgenen, jeg leste bare 2,5 TDI :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Nei, er nok ikke noen v6 dette.. :P Noen sier at dieselpumpa kan være gåen.. Men da er den jo isåfall gåen kun ved kaldstart..? Og som sagt, motoren har fått MERKBART redusert motorkraft.. På bakker med mer enn 12% helling, måtte jeg ned i 1.gir for å få fart når jeg dro ei campingvogn på 1000kg bak bilen, samt at når jeg hadde fått fart og klart å gire til 2. gir, for så å ga litt turtall, var det så tåkete bak meg, at biler bak fløyta og blinka med lysene pga dem ikke så noe.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Oktober 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Det at svartrøyken står bak bak Audier er helt normalt. Jeg sykler en del i byen. Kommer det en Audi A6 drosje, så er det bare å holde pusten. For ellers får man hosteanfall og snyter svart slim etterpå. Men det er ganske få Audi-drosjer å se, uvisst hvorfor. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Ja, at dem ryker litt er normalt.. Men så mye som denne gjør er IKKE normalt.. Dette har kommet nå i ettertid.. Ca samtidig med hylelyden til turboen.. Men den lader jo rett ( ca 0.9) så den skal jo være i orden..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
furiaman Skrevet Oktober 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 har det ikke vært for at turboen lader som den skal skulle jeg gjettet at den var gåen. har du sjekka den da? kan hende den pøser på med olje i eksos/innsug pga at noe har sprukket e.l. skjer ofte på jobb med bussene jeg skrur på. røyklegger noe dyrisk! Siter 2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Har tatt av slangen som går fra luftfilter og til turbo og kjent slakke på den.. Var MINIMALT inn/ut men yderst lite opp/ned.. 1mm kanskje.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Oktober 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Du har ikke fått kurert problemet ennå? Har du nok strøm under oppstart? Trekker startern for mye, blir bilen vanskelig med å gjøre. (forrige 2.5`rn) Stillverket kan ha problemer (dieselpumpa). Da får du kaldstartproblemer.. Dårlig kompresjon kan ha en liten årsak. (forrige dieseln min). Mye svartrøyk = mye uforbrent diesel = dårlig ytelse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Har nok strøm vil jeg tro ja.. Hjelper ihvertfall ingenting om jeg ruller den igang.. Hadde det vært at starteren trekker mye strøm, ville vel ikke problemet kun ha oppstått ved kaldstart? Merkeverkstedet sier at stillverket og alt det er korrekt. Hvordan kan jeg måle kompen forresten? Glødeplugghullene? Røyken er ikke akkurat svart, men mer mørk grå med litt hvitt i omtrent.. :p vanskelig å forklare.. Litt mørkere enn blårøyken som kommer når man burner.. :b Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 Har tatt av slangen som går fra luftfilter og til turbo og kjent slakke på den.. Var MINIMALT inn/ut men yderst lite opp/ned.. 1mm kanskje.. Det kan vel tenkes at en tetting har gått føyken selv om lagrene ikke er nedslitte. Bruker den mer olje enn før? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 Nei, tror ikke noen tettninger har gått føyken, da den ikke bruker spes mer olje enn før.. Har kjørt VELDIG mye siden den ble "rar", og har måtte etterfylt 1 gang, og da var det kanskje ett par dl. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 Målt turbotrykk til ca 1 bar. Kompenserete du eller måleren for atmosfæretrykket da? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 Har lest om det der atmosfæretrykket ja.. I autodata står det at bilen skal lade 1.8 ellernoe.. Og siden atmosfæretrykket er 1 bar, og måleren viste 0.8-0.9 er jo det rett..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.