Gå til innhold

Problem med audi 2.5TDI...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Halloen.. Mamma har en 95-96mod audi a6 2.5tdi (rekkefemmer), og vi plages endel med denne..

 

For det første; Når motoren er kald/har stått lenge (over 8-9timer) er den rimelig tungstarta. Må file på starteren i ca 10-15sek før den våkner til live.. Den ryker også veldig mye mørkegrå/hvit røyk når den først starter.. Når den er startet og motoren har blitt i driftstemp, og man "trår" den litt på turtall under fart, f.eks ligger i 4.gir i 50-sonen, gasser opp til 65km/t og girer over i 3. for så å gi flat fjøl, røyklegger bilen ALT bak seg.. Skikkelig tykk mørkegrå/hvit røyk..

 

Motoren drar ikke slik den har gjort før heller, og turboen "hyler" veldig når den begynner å lade.. Har målt turbotrykket, og det er nesten 1bar ved 3000rpm sånn ca..

 

 

PS, regreim samt timing av dieselpumpe har blitt sjekket på merkeverksted, samt diagnosetest uten resultat. Har forresten ingenting å si om jeg parkerer med snuten oppover eller nedover i en bakke heller, så det er ikke det at dieselen renner tilbake..

 

Når motoren er varm, er den som en drøm å starte.. Starter så snart man rører nøkkelen.. Glødepluggene samt gløderele er byttet, og blitt testet OK av merkeverksted.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er nok ikke noen v6 dette.. :P

 

Noen sier at dieselpumpa kan være gåen.. Men da er den jo isåfall gåen kun ved kaldstart..?

 

Og som sagt, motoren har fått MERKBART redusert motorkraft.. På bakker med mer enn 12% helling, måtte jeg ned i 1.gir for å få fart når jeg dro ei campingvogn på 1000kg bak bilen, samt at når jeg hadde fått fart og klart å gire til 2. gir, for så å ga litt turtall, var det så tåkete bak meg, at biler bak fløyta og blinka med lysene pga dem ikke så noe.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at dem ryker litt er normalt.. Men så mye som denne gjør er IKKE normalt.. Dette har kommet nå i ettertid.. Ca samtidig med hylelyden til turboen.. Men den lader jo rett ( ca 0.9) så den skal jo være i orden..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fått kurert problemet ennå?

 

Har du nok strøm under oppstart? Trekker startern for mye, blir bilen vanskelig med å gjøre. (forrige 2.5`rn)

Stillverket kan ha problemer (dieselpumpa). Da får du kaldstartproblemer..

Dårlig kompresjon kan ha en liten årsak. (forrige dieseln min).

 

Mye svartrøyk = mye uforbrent diesel = dårlig ytelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok strøm vil jeg tro ja.. Hjelper ihvertfall ingenting om jeg ruller den igang..

Hadde det vært at starteren trekker mye strøm, ville vel ikke problemet kun ha oppstått ved kaldstart?

 

Merkeverkstedet sier at stillverket og alt det er korrekt.

 

Hvordan kan jeg måle kompen forresten? Glødeplugghullene?

 

Røyken er ikke akkurat svart, men mer mørk grå med litt hvitt i omtrent.. :p vanskelig å forklare.. Litt mørkere enn blårøyken som kommer når man burner.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt av slangen som går fra luftfilter og til turbo og kjent slakke på den.. Var MINIMALT inn/ut men yderst lite opp/ned.. 1mm kanskje..

 

Det kan vel tenkes at en tetting har gått føyken selv om lagrene ikke er nedslitte. Bruker den mer olje enn før?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke noen tettninger har gått føyken, da den ikke bruker spes mer olje enn før.. Har kjørt VELDIG mye siden den ble "rar", og har måtte etterfylt 1 gang, og da var det kanskje ett par dl.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om det der atmosfæretrykket ja.. I autodata står det at bilen skal lade 1.8 ellernoe.. Og siden atmosfæretrykket er 1 bar, og måleren viste 0.8-0.9 er jo det rett..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår