Gå til innhold

Tyttebærpolitiet strikes again!

Ranger emnet


turbotassen

Anbefalte innlegg

At vekteren forlanger å se legetimasjon på personell som er i bygget etter et klokkelslett er helt normalt, de fleste kunder ønsker å vite hvem som oppholder seg i lokalene etter arbeidstid.

Det er slikt som står i nesten hver eneste innstruks.

 

Og dere som påstår at vektere er folk som ikke kommer inn på politiskolen har ikke den fjærneste anelse hva dere prater om.

Slike idiotiske komentarer er standard fjortis pissepreik, blir så provosert at enkelte ikke har respekt for andres yrkesvalg.

 

Vektere som heletiden går med kaktus under armene og tror de er helt sjef, de er ikke noe å spare på.

En vekter må være egnet til jobben og ikke bare se tøff ut men ha evner til å prate seg ut av en konflikt.

 

Selv har jeg jobbet som vekter i over seks år nå, og jeg trives godt i jobben. de fleste jeg treffer på i mitt arbeid er hyggelige og innser at innstruksene vi følger er utarbeidet i samråd med eier.

 

Og at vektere gennerelt sett blir sett ned på er en utfordring for bransjen, for å få dette yrket atraktivt igjen må lønnen opp mot en industriarbeider.

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vektere er de som aldri kan bli/blir politi. Wannabe-politi er det vel man kaller de for, eller tyttebærpoliti som du kaller det :)

 

Beklager gutt, men du har blitt misinformert på bakgrunn av utdaterte fordommer;)

Jeg jobber selv som mobilvekter, har gjort det i over et år nå, og jeg kunne ALDRI tenkt meg å bli snut.

Jeg jobber som vekter fordi jeg valgte en utdannelse som var helt feil for min del (maler/byggtapetserer) men da jeg fant ut av det hadde jeg ansvar for ei datter, og da hadde jeg ikke råd til å begynne på skole igjen. Det er også en veldig fleksibel bransje mtp. arbeidstider, oppgaver o.l.

Også går mesteparten av arbeidsdagen, eeh arbeidsnatta med til å gjøre noe av det jeg liker best, kjøre rundt i bil. (Riktignok skamdaue postmann pat-biler men det slår det å svette over en burgergrill OG det er bedre betalt.

 

Når det gjelder det med å legge folk i jern så kan hvem som helst gjøre det hvis det er nødvendig/forholdsmessig. om man er vekter, baker, mekaniker, butikkmedarbeider eller minstepensjonst har ikke noe å si. Det kalles en sivilarrestasjon og kan foretas av alle så lenge den handlingen som har blitt begått har en strafferamme på 6 mnd eller mer. Strafferammene for nasking har nå blitt oppjustert til 6 mnd nettopp for å få bukt med denne problematikken. (Nå legger man da ikke folk i jern for en japp og en cola men grensen for nasking/tyveri ligger, hvis jeg ikke husker helt feil, på 2000 kr.

Hadde en butikkeier likt det særlig godt hvis folk kunne rusle inn i butikken hans og ta med seg ting til 1999 kr gang på gang og det eneste han kunne gjøre var å anmelde det til politiet og vente på et "saken hennlagt-brev"?

En sivilarrestasjon kan derimot ikke foretas dersom personen(e) velger å avstå fra den ulovlige handlingen (f.eks levere tilbake det han/hun har stjelt) Så kan de ikke holdes igjen. Så i utgangspunktet kan de bare vandre uhindret avgårde.

 

Ang. denne aktuelle saken i første post så er det selvfølgelig alvorlig hvis en vekter utgir seg for å være politi og det skal i kke forekomme.

Men en annen side av saken er at media er fullt klar over folks fordommer mot vektere som wannabe politi, og mentalt ustabile bole-ramboer med dårlig selvtillit, og derfor kaster de seg over saker som omhandler vektere på samme måte som gribber kaster seg over et ferskt kadaver og blåser det opp "beyond all recognition" ;) Ikke nødvendigvis i alle saker, men i veldig mange.

 

Edit: Skrivegeir

94 BMW E36 316i compact

94 Opel Astra 1.6si sedan (Død)

8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Grensen er på 2000 kr for tyveri, under det er det naskeri.

For å tillegge litt til dette du kaller "sivilarrest", så kan man pågripe en person som er tatt for en kriminell handling, dersom det er fare for at personen vil unndra seg straff.

Som oftest holder man på vedkommende inntil politi kommer å tar over saken. En jeg skrev anmeldelse på for å ha stjålet en deodorant til 185 kr, fikk 60 dager betinget fengsel. Kan tillegges at vedkommende hadde over 40 dommer på seg fra før, og dette tok retten hensyn til i avgjørelsen.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sivilarrestasjon kan derimot ikke foretas dersom personen(e) velger å avstå fra den ulovlige handlingen (f.eks levere tilbake det han/hun har stjelt) Så kan de ikke holdes igjen. Så i utgangspunktet kan de bare vandre uhindret avgårde.

 

 

 

 

Ja, men personens ID skal bringes på det rette før han slippes. Man kan anmeldes selv om man leverer til bake det man tok. Så lenge man har passert siste kassepunkt uten å ha betalt for en vare, er det å regne som stjeling. Vil vedkommende ikke legitimere seg, skal politi tilkalles.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet en stund som vekter, hovedsaklig som nattevakt på et stort hotell. De jeg jobbet sammen med var oppegående mennesker, og INGEN av de hadde et ønske om å bli politi... De aller fleste hadde bare jobb som vekter i en kort periode, enten ved siden av studier eller til de fant en annen jobb.

 

Når det kommer til bruk av makt i tjenesten,så har det vært noen tilfeller hvor jeg ikke har hatt noen annen utvei enn rett og slett å legge folk i bakken. men det har vært siste utvei. Slike tilfeller har vært ved masseslagsmål, uprovosert vold, herping av rom osv. Men på tross av at jeg er over 100kg og har drevet med diverse kampsporter i 11 år så har jeg i 99% av tilfellene snakket meg ut av situasjonene.

 

En av grunnene til at jeg sluttet som vekter er folks fordommer og trangsynte meninger. Det er ikke spesielt skøy å gå på jobb å bli skjelt ut av diverse personer som har sett negativ kritikk om vekter i media osv.. Som ikke klarer å forstå at en persons handlinger ikke betyr at samtlige vektere er "mentalt ustabile bole-ramboer"...Tror det er få jobber man må tåle så mye "dritt" som i vekteryrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Militærpolitiet har vel en begrenset politimyndighet på militært område. Om dette skjedde på en slik plass, så hadde de full rett til å be han legitimere seg.

Men trafikkontroller? På hvilke steder har de det, dere som bor i nord og kanskje vet noe?

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg ble stoppet i "teknisk kontroll" inne på militært område i alle fall. Dvs man måtte ha kjøre seddel, (uten denne har man ikke militært førerkort på det man har utdanning på...) daglig vedlikehold måtte være tatt, man fikk også mangel lapp om ting ikke var som det skulle..

 

Hvor mye de har og si utenfor miltiært område er jeg ikke sikker på men MP er da jevne på Hamar og i Elevrum i forhold til og passe på soldatene i alle fall, dette er nok også litt for lette politiets oppgave, og samtidlig få tatt de som fortjener en refs.. F.eks så er det refs for og være synlig full på offentlig plass så lenge man er i førstegangs tjeneste, så vidt jeg husker da..

 

Reodor er mannen for sånne spørsmål.. han jobber jo tross alt på samme plassen som MP blir utdannet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi her er man igang igjen!

 

Jeg har jobbet som vekter i 5 snart 6 år nå, og trives noe helt hinnsides med det! Har den beste arbeidsplassen jeg kunne tenkt meg (Hafslund Sikkerhet/Infratek) og de beste kollegaene.

 

Jobber som mobilvekter og treffer mye rart rundt om, jeg har hjulpet til med å lete etter barn som har rømt hjemmefra, funnet bikkjer som har stukket av, hjulpet fulle folk som har regelrett planta trynet i asfalten pga alkohylene de ikke tålte, skiftet lyspærer, batterier i diverse ting i hjem hos kunder jeg har vært på alarmoppdrag hos, fikset vannlekkasje hos kunde, vært ett ekstra par øyne for politiet når de har trengt det osv osv osv osv

 

Og ikke EN gang når jeg har vært på oppdrag eller påmøtt personell på steder jeg har inspeksjoner har jeg fått noe dritt kastet etter meg, ingen har vært sure osv.

De vet da tydeligvis hvorfor vekterne er til, og at vi ikke har noe i mot å hjelpe folk!

 

Derimot de som slenger tyttebærpoliti, lekepurk osv osv etter meg i gata, de får bare ett lurt smil tilbake mens de ser det de akkurat har sagt til meg spretter ut av hodet mitt igjen.

Disse er tydeligvis folk som ikke vet hva vi driver med, folk som tar alle vekterene under en kam pga enkelte vektere som misbruker stillingen sin og setter oss i ett dårlig lys, eller noen som da tydeligvis har hatt dårlig erfaring med oss.

 

Når det gjelder å legge folk i bakken, bruk av håndjern osv så har jeg kurs i alt det der, men jeg kommer ALDRI til å bruke det hvis det ikke er eneste mulighet for å ha kontroll, da tenker jeg på min egen sikkerhet!

 

 

Den diskusjonen med å fremvise leg når man jobber sent og vektere kommer er bare for dum!

Ansatte skal vel helst uoppfordret vise leg når de jobber sent kveld/natt og vektere kommer, vi har i våre instrukser at alt personell på objektene skal legimitere seg, kan de ikke vise leg skal de bortvises. Nekter de å viser leg og forlate stedet skal politi varsles.

Klær med firmaprofilering er ikke leg nok lillegutt, hvem som helst kan jo bryte seg inn og finne klær med firmanavn på?!

 

Enkelt og greit!

 

 

Man trenger ikke å ha høyere utdanning for å være vekter, men jeg er SÅ klar for at det innskjerpes med tanke det vekterkurset folk kan ta, syns det skal bli vanskeligre å bli vekter, større krav til de som søker jobb om utdanning osv.

 

Da får vi igjen folk som ser seriøst på jobben sin, og ikke slike tafatte idioter som tok kurset i militæret og kun jobber deretter.

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke vektere som skal bryske seg, tøffe seg osv.

 

Gjør vekterne jobben sin, er det helt grei! De gjør jo en god jobb for butikkene på kjøpesentre, for eiere av bygninger når de kjører rundt...

 

Men de trenger ikke på død å liv legge alle guttungene som stjeler smågodt på rimi i håndjern hele tiden.

 

At vekteren forlanger å se legetimasjon på personell som er i bygget etter et klokkelslett er helt normalt, de fleste kunder ønsker å vite hvem som oppholder seg i lokalene etter arbeidstid.

Det er slikt som står i nesten hver eneste innstruks.

 

Og dere som påstår at vektere er folk som ikke kommer inn på politiskolen har ikke den fjærneste anelse hva dere prater om.

Slike idiotiske komentarer er standard fjortis pissepreik, blir så provosert at enkelte ikke har respekt for andres yrkesvalg.

 

Vektere som heletiden går med kaktus under armene og tror de er helt sjef, de er ikke noe å spare på.

En vekter må være egnet til jobben og ikke bare se tøff ut men ha evner til å prate seg ut av en konflikt.

 

Selv har jeg jobbet som vekter i over seks år nå, og jeg trives godt i jobben. de fleste jeg treffer på i mitt arbeid er hyggelige og innser at innstruksene vi følger er utarbeidet i samråd med eier.

 

Og at vektere gennerelt sett blir sett ned på er en utfordring for bransjen, for å få dette yrket atraktivt igjen må lønnen opp mot en industriarbeider.

 

 

:thumb

1992 Mazda Mx-5 NA 1995 Honda Civic Ej2*Solgt* 1981 Honda Accord sedan El1*solgt*

1971 Datsun 1200 B110 *Solgt*

-Team Wreckless-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vekteren forlanger å se legetimasjon på personell som er i bygget etter et klokkelslett er helt normalt, de fleste kunder ønsker å vite hvem som oppholder seg i lokalene etter arbeidstid.

Det er slikt som står i nesten hver eneste innstruks.

 

Og dere som påstår at vektere er folk som ikke kommer inn på politiskolen har ikke den fjærneste anelse hva dere prater om.

Slike idiotiske komentarer er standard fjortis pissepreik, blir så provosert at enkelte ikke har respekt for andres yrkesvalg.

 

Vektere som heletiden går med kaktus under armene og tror de er helt sjef, de er ikke noe å spare på.

En vekter må være egnet til jobben og ikke bare se tøff ut men ha evner til å prate seg ut av en konflikt.

 

Selv har jeg jobbet som vekter i over seks år nå, og jeg trives godt i jobben. de fleste jeg treffer på i mitt arbeid er hyggelige og innser at innstruksene vi følger er utarbeidet i samråd med eier.

 

Og at vektere gennerelt sett blir sett ned på er en utfordring for bransjen, for å få dette yrket atraktivt igjen må lønnen opp mot en industriarbeider.

 

Dette er det beste jeg har hørt fra en opel fanatiker noen gang :D

 

Støtter denne max!

 

 

Jeg ser IKKE tøff ut, 185 og syltynn, men ordlegger man seg rett og takler situasjoner på en ordentlig måte klarer man å ha kontroll på det meste!

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår