Gå til innhold

nervøs før oppkjøring!

Ranger emnet


aleks_nh

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har oppkjøring nå på fredag og er veldig nervøs. Hadde kjøretime i dag og det gikk ikke alt for bra.Har en lei tendens til å ikke overholde vikeplikten fra høyre når jeg kommer inn steder hvor det ikke er forkjørisvei. Noen som har noen tips hvordan jeg kan bli bedre på dette? jeg kjører opp på billingstad noen som vet hvor man kjører da hvis man kommer til oslo?

 

Takker for alle svar og tips angående oppkjøring:blunk:

MB 190E 2.3 8V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke hvilke ruter de har der ute, men hvis du skal inn til Oslo er 160 og 168 samt Ring 3 de største innfartsveiene fra Sandvika. Angående det med å overholde vikeplikten gjelder det å følge med på om det er forkjørsvei eller ikke. Er det ikke det reduserer du farten før hvert kryss, da har du mye enklere for å bremse/stoppe hvis det skulle komme noen ;)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å ikke tenke på det som en oppkjøring, men som en vanlig "tur" (haha, det er lett veit jeg... :P ). Og ta ting som det skal taes, følge med og lese trafikken godt. Slappe av, og kose deg bak rattet :)

 

Jeg var var ikke nervøs i det hele tatt før jeg tok sensoren i hånda, haha xD

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, dette klarer du så fint som bare det.

 

Det som ofte er lurt er at du får en hyggelig tone med sensoren din og at dere kan prate litt mens du kjører sånn at du blir litt roligere.

 

Selv tok jeg oppkjøringen fra billingstad og måtte kjøre opp ved shellen på nesbru som forøvrig er en vei hvor DU har vikeplikt, så ikke brenn deg der.

 

Er som de andre her sier, ta den tiden du trenger sånn at du føler deg avslappet mens du kjører, sensoren merker det fort på deg om du er veldig nervøs eller ikke. En annen ting som ofte er lurt, er å fortelle sensoren litt hvorfor du gjør som du gjør. som f.eks å bremse ned når det står en buss i en busslomme. "Her velger jeg å bremse ned farten litt, med tanke på at det plutselig kan komme en ut forran/bak bussen"

 

Men ta det helt med ro, dette klarer du veldig bra. Lykke til på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv dritnervøs på oppkjøring. Husker jeg satt å skalv i førersetet før jeg skulle begynne kjøringa :p Sa selv til sensoren (dame) at jeg holdte på å drite på meg, men hun bare lo å sa det ble å gå bra, noe det gjorde :) Det som er lurt er som Kennet sier, fortell sensor hva du gjør hvis du gjør noe som kan være "merkelig" eller noe. Det du også BURDE gjøre er når du er ferdig med kjøringen, si hva du har gjort feil (som du selv er klar over). Det viser sensoren at du vet hva du har gjort feil, og det kan faktisk redde deg fra å stryke.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kar som nesten hadde tatt livet av sensor to ganger, hvor sensor hadde måttet gripe inn. "Ja, hvordan syns du dette gikk da?" "Bra". Ble nok ikke lappen på han nei :P

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor være nervøs? var litt småuggen sjøl før oppkjøringa, men nervøsiteten slepper i det du setter deg i bilen..

 

du må bare ikke tenke på "alvoret", syns det var mye slækkere enn jeg trudde. Sjøl om jeg fikk ola "stryk" som han blir kalt...

 

PS: fornuftig bilvalg du har tatt! Hadde jeg vært sensor skulle du stått for å si det sånn;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å følge med litt på skilter og se litt i speilene!

Man har lett for å bli hjernedød og ikke klare tenke på to ting samtidig når man er nervøs..

 

Jeg fikk pepper fordi jeg aldri så i bakspeilet, men av en eller annen merkelig grunn sto jeg både på oppkjøring og førerprøve, selvom jeg aldri hadde lest boka og ikke visste detaljer á la hvordan jeg skrur på tåkelys etc.

 

Lykke til!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips fra kjørerlærer`n min at være tydlig når du sjekker inner og ytterspeil, altså bevege hodet mere enn hva man ellers skulle ha gjort.

Husk å sjekk speila nøye (selv ser jeg nesten like mye bakover som fremover :) )og følg med på skiltinga som det er blitt nevnt her over så skal du se at alt går bra.

 

//M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra, jeg var rimelig nervøs jeg også. Men når jeg fant ut att sensor var en bekjent av pappa følest alt mye bedre, haha. Sensoren satt å prata om att han skulle bli nonne i sitt neste liv så han slapp all maset om damer. Så sa han att bruktbil er som kvinnfolk, det er alltid noen feil. Satan han snakka mye piss :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår