Gå til innhold

4- VS 5- trinnskasse

Ranger emnet

Leon

Anbefalte innlegg

har en diskusjon gående med en kompis om fordeler med 5 trinnskasse i forhold til 4 trinnskasse i bil. kompisen min hevder hardnakket at 5. giret kun er der for å spare bensin, og at toppfarten til en bil med 5 gir, vil kunne nås på 4.giret. dette mener jeg er feil. videre mener han at akselerasjonen heller ikke vil bli bedre ved å ha 5 gir i forhold til 4. dette mener jeg også er feil. jeg har i tillegg sagt at dette i utgangspunktet er en umulig diskusjon, da det i bunn og grunn er utveksling det er snakk om. det går jo an å lage en 3 trinnskasse med HØY toppfart og LAV akselerasjon.

men jeg tok som eksempel for han en sierra med originalt 4 gir, hvor du setter inn en 5 girt kasse. vil ikke 5 gir bidra til bedre akselerasjon?

og vil ikke toppfarten normalt oppnås på 5.giret i vanlige biler? (ikke i 4.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, så er det ingen diskusjon om 4trinnskasse er bedre 5trinnskasse. Det er utvekslinga som bestemmer.

Men sånn jeg ser det, vil du ha høyere toppfart med 5trinnskasse kontra 4trinnskasse, men en 4trinnskasse vil du dra lengre på hvert gir og det vil kanskje hjelpe på akselerasjon.

Golfen min har 4trinnskasse, og jeg cruiser med tredjegiret i 60km/t, mens jettan jeg låner som har 5trinnskasse liker 4giret best til å cruise i 60km/t.

Golfen min (1600) har en toppfart på ca. 175km/t (WUHU :D ) , men jeg følte med jettan at den bare cruiser på 5.giret i 150km/t. (bensinpumpa er ikke i orden, så opp mot 5-6000 omdreininger så gir den ikke nok bensin).

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min bil har 5-trinns kasse....

tror den er laget med 5. gir som "cruisegir"

den går maks 70 i 2. gir (HØYT turtall) 100 i 3. gir, ikke testa toppfart i 4. eller 5.

Trives best mellom 70 og 90 i fjerde...

og går så stille at man skulle tro den ikke var på i 5.

apropos... er det noen ulemper med å tømme girene nesten helt under akselerasjon fra 0-100kmt? Altså flatt jern og sene skift

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er trygt å si at toppfarten nås i 5. på alle biler som har 5 gir. På biler med 6 gir hender det derimot at toppfarten nås i 5.

De eneste bilene jeg har testet toppfarten på er BMW'er, og mange av disse treffer faktisk turtallsperren i 5.gir. (ikke nedoverbakke).

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. så det er no BMW driver med det der ja.. har en kamerat med 90mod 325ix, og den "butta" turtallsperra på 5.gir.. Med 5 i bilen :D Har absolutt ikke noe vondt å si om BMW etter det :)

Originally posted by Beamer Screamer

Tror det er trygt å si at toppfarten nås i 5. på alle biler som har 5 gir. På biler med 6 gir hender det derimot at toppfarten nås i 5.

De eneste bilene jeg har testet toppfarten på er BMW'er, og mange av disse treffer faktisk turtallsperren i 5.gir. (ikke nedoverbakke).

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjem vel mykje an på motor og.. klart hvis du har 35 hk og bilen har 5 gir, e gira for 498 km/t og du kjøre i 10% stigning so vil du neppe oppnå toppfart på sistagiret.. men de fleste bila ellers vil nå toppfart på sista. Og på volvo so e 4. giret likt på 4-trinns og 5-trinnskassane..

'80 Ascona B

'79 Mercury Capri

og en halv sønderskutt '74 Volvo 142 BilCrossbil!

----------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporslige biler oppnår gjerne toppfarten på høyeste gear fordi dei har ei utveksling for å få mest mulig trøkk i alle hastigheter, mens en vanlig familiebil har i visse tilfeller et veldig høyt høyestegear for å kunne kjøre økonomisk, og kansje et høyt 4. også.

Til aktiv kjøring trengs det kun gear med ei utveksling som ligger innen det området du kjører, f.eks. på Våler med gearing til 170-180.

Viss du da har 5 gear i stedet for 4 gear som du kan velge i så har du lettere for å holde bilen på et ideelt turtall uten at turtallet synker for mye ved oppgearing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider