Gå til innhold

nye vinterdekk...feil dim????

Ranger emnet


djkingpin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette blir min første post her, så jeg kjører på. :o)

 

Jeg tror jeg gjorde ett kupp her om dagen og kjøpte noen nesten ubrukte Nokian Hakkapeliitta piggdekk veldig billig...

 

De er 225/60 R16...

 

og nå lurer jeg bare rett og slett på om jeg kan sette disse på de originale 16" felgene som fulgte min Touran, eller om jeg må/bør kjøpe noen nye evt større felger..

 

For jeg har mest lyst til å bruke de felgene jeg har til de nye vinterdekkene, og heller kjøpe noen grommere dekk og felger som kan brukes om sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang subbing har jeg ingen anelse.. Men uansett så er 225 profil noe i bredeste laget for vinterdekk.. Selv kjører jeg på 175 eller 185 profil..

 

Om du har 6,5" felger, passer ihvertfall 225 veldig fint på felgen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hmmm.... men får det noen ytelses konsekvenser? Bortsett fra at speedometeret vil vise marginalt feil?

 

Det vil ikke akkurat vise mariginalt feil. Jeg har mindre enn 5% andre veien, og det merkes for å si det sånn.. Når speedometeret ditt viser 93 kjører du egentlig i 100. Er fin mat for fotoboks det.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Man har vel skjeldent gjort ett kupp når man har kjøpt noe som ikke passer bilen...? 225/60-16 er for stort for en Touran, har ikke prøvd, men tipper det subber både her og der.

 

Jeg måtte jo selvfølgelig prøve de på, og det ble bra som bare det..... subber ikke hverken her eller der... Ikke en ulyd å merke, og den er ikke borti noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke akkurat vise mariginalt feil. Jeg har mindre enn 5% andre veien, og det merkes for å si det sånn.. Når speedometeret ditt viser 93 kjører du egentlig i 100. Er fin mat for fotoboks det.

 

 

Eirik

 

Som nevnt over måtte jeg jo teste disse dekkene, og når jeg tok en test med hastighetsmåling i 80 km/t viste speedometer og GPS akkurat det samme....så er vel 2-3 km/t som speedometeret viser feil i utgangspunktet som er blitt rettet opp i dette tilfelle..

 

uansett, takk for alle tips og feedback`s.... Jeg syntes bilen oppfører seg helt ok med disse dekkene jeg... Men som nevnt ovenfor er jeg jo heller litt tvilende til lovligheten siden rulleomkretsen forandres for mye... Hvilke konsekvenser kan det få? Kan jeg feks risikere å miste forsikringsutbetaling ved ett uhell? Kan jeg bli bøtelagt hvis jeg blir stoppet i en teknisk kontroll? evt andre konsekvenser? Men spørs vel om det blir litt mye lovdata dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår