Gå til innhold

Subwoofer spiller litt rart!

Ranger emnet


Xanderion

Anbefalte innlegg

Subwooferen min gir ikke så mye lyd fra seg når jeg skrur opp på høyere volum...

 

Jeg har en SPL-300D2 koblet til 1 ohm på en Memphis 4kw forsterker (4000Watt RMS @ 1ohm)

Har brukt 10mm2 høyttalerkabler og 50mm2 på forsterkeren(Samt 2stk 250Amp sikringer på ledningen)...

 

På forsterkeren er det: Subwoofer A =( + og - ) og Subwoofer B = ( + og - )

 

Jeg har koblet de to spolene på subben til hverandre og bruker bare subwoofer A utgangen på forsterkeren...

 

Vil jeg få mer krefter til subben hvis jeg trekker en VoiceCoil til A-utgangen og den andre til B-utgangen på forsterkeren? oO

 

 

(håper noen skjønner hva jeg prøver å forklare =P)

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei viss du har parallellkobla spolene. (som du seier at du har gjort) Ja viss du har seriekobla spolene. Det er berre ein utgang på forsterkeren med 2 tilkoblingspunkter. Dvs at du kan koble ein spole til A og den andre til B. Da blir dei parallellkobla der. (da må du ikkje parallellkoble direkte på spolene som du sansynligvis gjere no)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei viss du har parallellkobla spolene. (som du seier at du har gjort) Ja viss du har seriekobla spolene. Det er berre ein utgang på forsterkeren med 2 tilkoblingspunkter. Dvs at du kan koble ein spole til A og den andre til B. Da blir dei parallellkobla der. (da må du ikkje parallellkoble direkte på spolene som du sansynligvis gjere no)

 

Ja, men hvis jeg kobler en spole på hver, vil jeg få mer kontroll på subben?

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subwooferen min gir ikke så mye lyd fra seg når jeg skrur opp på høyere volum...
Stopper membranen å bevege seg, eller jobber den som en gal fortsatt?

 

Ja, men hvis jeg kobler en spole på hver, vil jeg få mer kontroll på subben?
Nei. Det er bare en annen måte å koble forsterker og sub sammen på. Det er fortsatt en monoblokk som driver begge spolene i paralell. Høyttalerkabelstørrelsen kan nevnes i forbifarten her med bi-wiring slik du skisserer og dets fordeler, men det vil neppe være hørbart/målbart her, med mindre du har montert monoblokka foran på bilen og subwooferen bakerst på en tilhenger etter bilen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopper membranen å bevege seg, eller jobber den som en gal fortsatt?

 

Nei. Det er bare en annen måte å koble forsterker og sub sammen på. Det er fortsatt en monoblokk som driver begge spolene i paralell. Høyttalerkabelstørrelsen kan nevnes i forbifarten her med bi-wiring slik du skisserer og dets fordeler, men det vil neppe være hørbart/målbart her, med mindre du har montert monoblokka foran på bilen og subwooferen bakerst på en tilhenger etter bilen...

 

Hehe! Den jobber som en gal den...

 

Og har ikke akkuratt plassert de så langt fra hverandre nei =P hehe

 

Kanskje det bare er meg som krever "litt" for mye av bare 1stk 12" sub =P Men den er trossalt på 1500Watt RMS/ 3000Watt Max og veier 23kg så jeg tror den kan bråke mer enn den gjør.

 

Skal se litt nærmere på dette, så kan jeg heller spørre om hjelp da =P Takk skal dere ha for hjelp =)

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har da INGENTING å si for hvordan sluttresultatet blir. Se på følsomheten til subwooferen!! Det er den (hvor også type kasse er med i beregningen), sammen med effekten fra forsterkeren, som avgjør hvor høyt volum det blir!

 

Kan du forklare hva maxeffekten og RMS er for noe? Har ikke helt skjønnt tegninga her O.o

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Sense betyr hvor høyt den spiller hvis du gir den 1w.

83dB er ikke så mye, og det betyr at du må guffe på mye effekt for at den skal spille høyt!

 

Sjekk også om bassen slår innover eller utover.

Noen må fasevendes for å spille riktig av en eller annen grunn.

Prøv rett og slett å bytte om på + og - på høyttaleren og hør etter da. Hvis det blir bedre er det jo greit, men hvis ikke er det bare å bytte tilbake. Ingen skade skjedd....

 

Har faktisk vært nødt til dette i en bil jeg hadde.:wonder:

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro at ene subben har feilkobling på pluss og minus. bytt om pluss og minus på ene subben... vil tro det løser problemet..

 

Jeg har bare 1stk SPL-300D2 =P

 

Jeg har fikla litt og styra litt, og fått stilt det...

Så NÅ spiller det jævlig høyt! Må nødt til å bruke hørselvern, hvis ikke kan jeg ikke sitte i bilen...

 

Hvordan kan jeg få målt DB'en i bilen min? Noen som har noen instrumenter å anbefale? (til en ikke altfor stiv pris?) =P

 

Men har også ett annet problem... Når jeg skifter sang, "slår" bassen litt... Som om den får ukontrolerte signaler... Hvordan blir jeg kvitt det?

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår