Gå til innhold

Politiet i Norge. Et problem?

Ranger emnet


Hansien

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med andre ord. Som jeg skrev tidligere. Ikke hold han igjen. Gi han bare litt eksta fart inn i en betong vegg. Hopp på hode hans etterpå. Knekk alle fingerene hans og kast han i en grøft. (NBNBNB! Bare sørg for å ikke ta livet av han) Ha har du ikke frarøvet hans frihet:) Og det er tvilsomt at han prøver seg på bilen din eller noen andre sin i nærmeste tid.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord. Som jeg skrev tidligere. Ikke hold han igjen. Gi han bare litt eksta fart inn i en betong vegg. Hopp på hode hans etterpå. Knekk alle fingerene hans og kast han i en grøft. (NBNBNB! Bare sørg for å ikke ta livet av han) Ha har du ikke frarøvet hans frihet:) Og det er tvilsomt at han prøver seg på bilen din eller noen andre sin i nærmeste tid.

 

Forsvaret må samsvare forbrytelsen for at det skal være "lovlig".

Så nei, det vil ikke være lovlig ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. I teorien er ikke forfølging ulovlig i Norge.

Men om du holder igjenn tyven, så frarøver du tyvens frihet, og det er straffbart.

 

Det er mulig at du er rikssynser, men jeg er rikskverulant, og det her er bare tull og tøys. Tar du ham på fersk gjerning/ferske spor, kan du pågripe ham og overlate ham til politiet. Les Straffeprosessloven §§ 173 og 176. http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-021.html#173

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret må samsvare forbrytelsen for at det skal være "lovlig".

Så nei, det vil ikke være lovlig ..

 

Nødvergeparagrafen sier(Ikke ordrett)

 

Ingen kan straffes for en handling som er foretatt i nødverge. Det er nødverge når en ellers straffbar handling foretaes til avvergelse eller forsvar mot et rettsstridig angrep, såfremt handlingen ikke overskrider det opprinnelige angrepets styrke eller karakter mht. farlighet.

 

Hvis en liten person angriper meg i form av spark og slag, og jeg tar til motmæle og f,eks kaster vedkommende i en vegg slik at denne personen mister bevistheten så har jeg oversteget grensen for nødverge.

Med andre ord er det en ulempe å være stor og/eller sterk når det kommer til nødverge.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødvergeparagrafen sier(Ikke ordrett)

 

Ingen kan straffes for en handling som er foretatt i nødverge. Det er nødverge når en ellers straffbar handling foretaes til avvergelse eller forsvar mot et rettsstridig angrep, såfremt handlingen ikke overskrider det opprinnelige angrepets styrke eller karakter mht. farlighet.

 

Hvis en liten person angriper meg i form av spark og slag, og jeg tar til motmæle og f,eks kaster vedkommende i en vegg slik at denne personen mister bevistheten så har jeg oversteget grensen for nødverge.

Med andre ord er det en ulempe å være stor og/eller sterk når det kommer til nødverge.

 

Makan til tullprat... Det er kanskje en ulempe å være stor og/eller sterk samt DUM når det kommer til nødverge, men for de fleste som er store og/eller sterke vil det være en stor fordel, ettersom mulighetene for å kunne forsvare seg i de fleste tilfeller vil være proporsjonale med størrelsen. Det er ikke påbudt å gjøre dumme ting selv om man er stor og/eller sterk.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at du er rikssynser, men jeg er rikskverulant, og det her er bare tull og tøys. Tar du ham på fersk gjerning/ferske spor, kan du pågripe ham og overlate ham til politiet. Les Straffeprosessloven §§ 173 og 176. http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-021.html#173

I teorien så er det ulovlig, men dog så er det ikke noe du vil bli straffet for.

Dette er da vertfall slik jeg har forstått det. Men så er jeg jo en synser :P

 

Nødvergeparagrafen sier(Ikke ordrett)

 

Ingen kan straffes for en handling som er foretatt i nødverge. Det er nødverge når en ellers straffbar handling foretaes til avvergelse eller forsvar mot et rettsstridig angrep, såfremt handlingen ikke overskrider det opprinnelige angrepets styrke eller karakter mht. farlighet.

 

Hvis en liten person angriper meg i form av spark og slag, og jeg tar til motmæle og f,eks kaster vedkommende i en vegg slik at denne personen mister bevistheten så har jeg oversteget grensen for nødverge.

Med andre ord er det en ulempe å være stor og/eller sterk når det kommer til nødverge.

 

Og jeg siterer: "såfremt handlingen ikke overskrider det opprinnelige angrepets styrke eller karakter mht. farlighet."

Det er dette jeg prøver å påpeke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til tullprat... Det er kanskje en ulempe å være stor og/eller sterk samt DUM når det kommer til nødverge, men for de fleste som er store og/eller sterke vil det være en stor fordel, ettersom mulighetene for å kunne forsvare seg i de fleste tilfeller vil være proporsjonale med størrelsen. Det er ikke påbudt å gjøre dumme ting selv om man er stor og/eller sterk.

 

Ironi kanskje..?

 

I mitt tilfelle ble jeg angrepet av en spurv, og når jeg tar igjen får jeg kjeft fordi jeg visstnok hadde brukt for mye makt.

Da lurer jeg på hvordan en skal vite hva som er passe, når dem slutter å sprelle eller når øynene ser ut som to tomater?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så er det ulovlig, men dog så er det ikke noe du vil bli straffet for.

Dette er da vertfall slik jeg har forstått det. Men så er jeg jo en synser :P

 

Ikke vær helt fjompenisse, da... Les for faen paragrafene jeg linket til! :) Det er da for pokker ikke snakk om nødverge og straffrihetsgrunner her, det er snakk om en fullstendig lovlig pågripelse utført av mannen i gata. Ufattelig slitsomt å diskutere med folk som ikke kan ta seg tid til å undersøke hva de snakker om, spesielt når linken ligger rett fremfor øynene deres.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi kanskje..?

 

I mitt tilfelle ble jeg angrepet av en spurv, og når jeg tar igjen får jeg kjeft fordi jeg visstnok hadde brukt for mye makt.

Da lurer jeg på hvordan en skal vite hva som er passe, når dem slutter å sprelle eller når øynene ser ut som to tomater?

 

Ingen av delene. Det skal ikke være gjengjeldelse, det skal være en handling som ikke overskrider det som er nødvendig for å stoppe det urettmessige angrepet. Hvis du for eksempel kan legge ham pent i bakken og holde ham fast med et rolig grep, skal du gjøre det istedenfor å kaste ham i bakken og sette deg oppå ham med kneet i nakken hans.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær helt fjompenisse, da... Les for faen paragrafene jeg linket til! :) Det er da for pokker ikke snakk om nødverge og straffrihetsgrunner her, det er snakk om en fullstendig lovlig pågripelse utført av mannen i gata. Ufattelig slitsomt å diskutere med folk som ikke kan ta seg tid til å undersøke hva de snakker om, spesielt når linken ligger rett fremfor øynene deres.

 

Da jeg tok Vekterkurs for mange år siden mener jeg å erindre at en måtte skille mellom f,eks nasking og tyveri hvis en skulle foreta borgerarrest?

Altså verdien av en stjålet vare, eller en skade påført ved hærverk..

Er jeg på bærtur nå?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet er der når man minst vil det, og aldri der når de burde være der.

De klager å sutrer over dårlig med midler osv, men hadde de bare gjort noe nyttig med de midlene de har, så kanskje de hadde fått mer? Til tider virker det som at alt de gjør er å være privat taxi for de som har fått litt mye innabords, og trenger skyss hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår