Gå til innhold

Bensinvarmer i xc70

Ranger emnet


weeegar

Anbefalte innlegg

allt går:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/vccsMawebTransform.asp?type=html&uid=38163a76-afd6-4307-941b-2974ba15c7b8&culturecode=sv-SE

 

eller går på denna svensk forum,http://www.svxc.se/phpBB2/index.php under modifikation og søk på `projekt XC`

Volvo XC70 D5 - 2009

Golf TDI - 2014
Opel Vectra B 1,7 TD 1996 (solgt)
http://www.garaget.org/?car=109396  (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du gidder, har litt forståelse og nevedyktighet er dette en smal sak.

 

Du starter først med å finne ut om du evt. kan finne en egnet plass å montere brenneren på.

 

Finner du det, er det bare å kjøpe følgende:

 

Bensinvarmer (husk el.vannpumpe om der ikke følger med)

Tidsur (Er egentlig samme hvilken type du kjøper, bare å du får det til å gi et +12v signal under brenntiden.)

Fjernkontroll om du vil ha det

 

Varmeren monteres i kjølesystemet mellom motor og varmeapparat. Pumpen monteres mellom motoren og varmeren. Varmeren er helautomatisk, den starter ved signal på visse kabler (enkelt koblingsskjema), den har innebygd overopphetingsvern.

 

For å drive varmeren trenger du en ledning fra batteriet direkte til varmeren (via 16a sikring?) for konstant strømtilførsel. Og en eller flere ledninger som skal ha +12v ved drift. Typisk effekt er 40-50w under drift og ca 300w ved oppstart (glødeplugg)

 

På tidsurets utgang kobles et rele til varmeren og til kupeviften.

 

Bensin må du ta direkte fra tanken.

 

Når brenneren starter vil pumpen starte med en gang for å sirkulere vannet, det er derfor viktig at varmereguleringsventilen står fullt åpen viss ikke vil ikke vannet sirkulere og brenneren vil stoppe etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ikke så aller værst vanskelig ut.

 

Det som kan bli problemene, sånn jeg ser det, blir plassering av alle komponenter, og evt. finne strømkabler. Jeg regner med det finnes et klargjort punkt i sikringsboksen, men jeg har ikke sjekket.

 

Har jo lyst til å få det til å fungere med programmeringen på blinklys-hendelen, så det ser originalt ut. Ser ikke like bra ut med et digitalt tidsur på dashbordet mener nå jeg. For å få dette til trenger jeg vel noe de kaller for en gateway? Var det han kalte det han fra Kolberg.

 

Og bare for å ha det klart, med "varmereguleringsventilen" mente du termostaten i kjølevannsystemet eller? Den vil jo åpne når vannet har høy nok temperatur. Problemet inntil den åpner vil vel være at vannet ikke sirkulerer nok til å føre varmen dit? Hvilken temperatur snakker vi om når overopphetingsvernet stopper brenneren?

 

Et siste spm: Er det en utgang på bensintanken som er plugget, eller hvordan kobler jeg meg inn på bensinsystemet?

 

Har sett på brukt bensinvarmer i Sverige, det ser jo for så vidt ålreit ut, sparer jeg 20 000 på å montere selv vurderes dette sterkt!

 

Sender med en link til den brukte bensinvarmeren jeg så på nettet (litt av en bunke med deler): =204123101&vc[]=204123102&vc1=204&vc2=123&pc[]=118105100&pc1=118&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=13906307"]Bensinvarmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår