Gå til innhold

Vanskelig mellomaksel

Ranger emnet

Gjest mathiman

Anbefalte innlegg

God kveld

Sliter med å få av mellomakselen fra girkassa, sitter den med 11 eller 12mm?

Kommer liksom ikke skikkelig til, og den sitter som fank.

Går det greit hvis jeg setter en trebit på jekken, og setter jekken under girkassa slik at jeg kan ta bort traversen uten å få den i huet? :D

Takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de skruene på mellomakselen er noe tomme jævelskap :P

Kan godt tenkes det, er jo brukt så jævelig mye rare skruer på 240iene.

Er på en måte ikke noe fasit svar på hvor stort hue det er på di forskjellige boltene på volvoen, det kan variere veldig fra bil til bil, også kan det ha være en luring som har hatt bilen før deg som tilfeldigvis har bytta.

På gamle bilen så var det 17mm hue på boltene til kaliperne bak, mens den jeg har nå er det 13mm hue.

Skulle nesten tru at Volvo bare brukte noen skrurer dem fant når dem monterte sammen bilene.

Ta et skyvelære og mål hvor stor hue det er du ;)

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri no jekk når jeg skrur av girkasse-traversen..

Detter ikke langt ned i heletatt! :)

Tips: Løsne den mutteren som fester selve girkassa til traversen, før du skrur av traversen. Hvis den sitter hardt er det spennende å få den av når traversen vrir seg ;)

Men burde ikke ta den helt av, for da kan du fort få traversen i hue når du skrur den av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brukt tomme og metriske bolter litt om hverandre her...

Det har vel ikke noe med at de bare fant no i ett hjørne, er vel heller tilgangen på deler fra forskjellige leverandører der og da.

Derfor er det også to typer kalippere på 240, girling og ate.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider