Gå til innhold

Oljelampe blinker til

Ranger emnet


sirop

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Jaja.. siste nytt:

 

Har vært på verksted å fått målt oljetrykk, målte 2bar på 2000rpm og 5 bar på 5000rpm, helt normalt. Plutselig faller oljetrykket til 1,5bar på 5000rpm i noen sekunder og vi stopper bilen.

Lar bilen stå noen minutter før vi starter og måler igjen 5bar på 5000rpm, nå helt normalt igjen.

 

Teorier?

2002 Audi A4 Avant 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. siste nytt:

 

Har vært på verksted å fått målt oljetrykk, målte 2bar på 2000rpm og 5 bar på 5000rpm, helt normalt. Plutselig faller oljetrykket til 1,5bar på 5000rpm i noen sekunder og vi stopper bilen.

Lar bilen stå noen minutter før vi starter og måler igjen 5bar på 5000rpm, nå helt normalt igjen.

 

Teorier?

 

Det kan være overtrykksventilen i oljepumpa som henger seg opp. Skjer det som regel i forbindelse med at du har hatt høyt turtall?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men motorn tikker som regel i samsvar med oljelampa da.. og aldri eller.

 

Ja, og...?

 

Dersom det er ventilløfterne som tikker, så skyldes det at oljetrykket blir lavt. Ventilsystemet er sist i smøresystemets næringskjede, så det er ikke rart det tikker litt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnsilen på disse motorene har lett for å tette seg etter mange års bruk...ganske tidskrevende jobb, men hvis du har planer om å beholde bilen din en stund, så ville jeg investert i en motoroverhaling. Hiv ut motoren, kløyv blokka og rens/bytt det som er skittent/slitent. Det finnes alltid en "kamerat" eller bekjent som kan gjøre en slik jobb for deg for en liten slant hvis du ikke har kunnskaper selv. Vips så har du god bil i mange år til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal ikke utelukke at dette kan skyldes tett eller feilaktig veivhusventilasjon. Det medfører som kjent at olja blir forurenset av alskens dritt og det dannes sludge. Det kan nok derfor også være smart å ta en nærmere titt på hvordan det ser ut nede i bunnpanna.

 

Bunnsilen på disse motorene har lett for å tette seg etter mange års bruk...ganske tidskrevende jobb, men hvis du har planer om å beholde bilen din en stund, så ville jeg investert i en motoroverhaling. Hiv ut motoren, kløyv blokka og rens/bytt det som er skittent/slitent. Det finnes alltid en "kamerat" eller bekjent som kan gjøre en slik jobb for deg for en liten slant hvis du ikke har kunnskaper selv. Vips så har du god bil i mange år til....

 

Ikke uenig i det turbotom. Som du ser... :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Det kan være overtrykksventilen i oljepumpa som henger seg opp. Skjer det som regel i forbindelse med at du har hatt høyt turtall?

 

Byttet overtrykksventilen i oljefilterhuset idag, den gamle lå bare løst inne i selve huset. Tror bilen ble bra nå.

 

Så bra da :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg, idag kom oljelampa og motorn tikket som et uvær mens jeg kjørte på e6. svingte av og stoppet bilen i 10min, startet opp igjen, tikket fortsatt litt men ingen lampe, kom hjem ingen tikking. har brukt bilen litt etterpå men fortsatt ingen tikking og ingen lampe. når oljelampa ikke blinker går motoren silkemykt.

 

Men tør ikke legge ut på noen langtur da for plutselig kan det komme igjen.. Sender bilen på sjøen snart.

 

En annen ting jeg oppdaget når jeg skulle peile olje sist var at plasten på oljepeilern helt øverst har knukket av å sitter igjen rundt røret, så får ikke trykt peilepinnen sikkelig nedpå, vet ikke om det har noe med tikkingen og oljetrykket å gjøre men..

2002 Audi A4 Avant 1.8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg, idag kom oljelampa og motorn tikket som et uvær mens jeg kjørte på e6. svingte av og stoppet bilen i 10min, startet opp igjen, tikket fortsatt litt men ingen lampe, kom hjem ingen tikking. har brukt bilen litt etterpå men fortsatt ingen tikking og ingen lampe. når oljelampa ikke blinker går motoren silkemykt.

 

Men tør ikke legge ut på noen langtur da for plutselig kan det komme igjen.. Sender bilen på sjøen snart.

 

En annen ting jeg oppdaget når jeg skulle peile olje sist var at plasten på oljepeilern helt øverst har knukket av å sitter igjen rundt røret, så får ikke trykt peilepinnen sikkelig nedpå, vet ikke om det har noe med tikkingen og oljetrykket å gjøre men..

 

Det har nok ikke noe med tikkingen å gjøre. Det plastrøret er forbruksvare og koster ikke mange kronene hos merkeforhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vera mye dette gitt, men kan det vera dreneringen til toppen er tett, slik at oljen så pumpes opp i toppen ikke renner slik den skal ned igjen, slik at da det er lite olje i bunnpanna til å pumpe trykk, eller er det rett å slett pumpen din så fusker, rart men kan sikkert skje, neste gang den tikker uten oljetrykk, så kan du enkelt opne lokket til toppdeksel, er det fullt av olje der så er dreneringen dårligt, skjedde med en opel omega brodern hadde, dreneringslangen var helt kokset, blir vel slikt med en extern oljedreneringslange på utsiden av motor,

http://www.bilforumet.no/faq.php

Maks 5 linjer i signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår