Gå til innhold

Forskjellsbehandling på godkjenning av styling??

Ranger emnet


MixTrix

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Søker om råd ang forskjellsbehandling og hva statensvegvesen har lov til, viss noen vet.

Jeg prøver å få godkjent min vw passat med streetfighter kit, de vil ikke godkjenne den selv om jeg har stillt med alle papirer som går ann å få tak i. (i hvertfall som jeg har fått med meg)

Har vært to ganger oppe i fyllingsdalen, og de ville ikke godkjenne den, sendte inn en klage og fikk ikke svar før det hadde gått 3 mnd, der stod det at de ikke kunne godkjenne bilen min ut i fra at andre biler var godkjent, og at ene bilen hadde levert inn papirer på komponentene (har snakket med vedkommende og han har ikke levert inn noen papirer på stylingen) Og at jeg måtte levere inn andre papirer enn de jeg hadde levert inn. Jeg har levert inn SKZ papirer der plastikken er testet med fallhøyde og slike ting, og monteringsanvisninv.

I mellomtiden mens jeg ventet på svar fra Statens vegvesen reiste jeg til Førde, der sa de at de mest sannsynlig hadde godkjent den hadde det ikke vært for at jeg hadde hatt en klage inne på den.

 

Så nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Med tanke på at det går mange slike biler som alt er godkjent her i Norge, uten noe mer papirer enn hva jeg har hatt, har de da lov å ikke godkjenne min?

For slik jeg har skjønt det så går det vel 4 om ikke 5 andre biler som er godkjent her i norge.

Vet at Den som norsk bildelsenter har er godkjent.

Ole johnny sin er godkjent

Den mørkblå er godkjent.

Også har man den burgunderrøde/rosa saken med audi front, litt usikker på om den er godkjent, også er det en til som er blå som og har slik audi front, er heller ikke sikker på om den er godkjent.

 

Noen som har noe tips på hva jeg kan gjøre? Noen som kan disse reglene helt klart? For jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og er så utrolig kjiipt å ha en sånn bil og ikke kunne bruke den, og i hvertfall når jeg vet at det er så mange andre biler med lik styling som er godkjent.....

99 mod VW Passat 2,8 V6, Streetfighter

90 mod VW Polo, mata polomonster, i dalen nå.

89 toyota corolla 1,6 xl,Spiker

86 mod audi 80 1,8

Kjør på, kjør på.....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle de andre er godkjent med samme papirer som deg, er jo det å anmelde Statens Vegvesen for brudd på Forvaltningsloven en mulighet. Du kan eventuelt sikkert også ta kontakt med Vegdirektoratet.

 

Er kanskje noe sånt som skal til for å få slutt på forskjellsbehandlingen fra avdeling til avdeling

 

http://lovdata.no/all/hl-19670210-000.html

 

Kan vel eventuelt ta det til EFTA-domstolen da det strider mot EU's regler om fri flyt av varer og tjenester

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk:

På kontrollseddel fra 08.05.08, bes det om å dokumentasjon på stylingsettet. Ved kontrollen denne dagen ble det opplyst at det måtte skaffes dokumentasjon fra kompetent uavhengig labratoritum på at dette stylingsettet var godkjent til denne bilen. Materialgodkjenningen fra SKZ ble da ikke funnet til strekkelig.

 

Ut i fra kopien som ble levert fra SKZ, ser det ut som om SKZ kun har foretatt een materialprove av plastmaterialet. På oppdrag fra firmaet Reichold i Sandefjord, har SKZ testet et plastmateriale med tanke på "Splittersicherheit". På første siden ovenfor underskriften står det at rapporten består av tre tekstsider, samt tre bilder. I de tre tekstsidene står det ingenting om at prøvene fra SKZ er gjort opp mot en bilmodell. Det er heller ikke levert inn tre bilder. Det følger midlertidig en ramme med tekst og bilde på høyre side av ark 2 fra SKZ, men dette ser ut til å være hentet fra et annet sted.

 

Innholder i denne rammen, som ser ut til å stamme fra "pro street" kan knyttes til Passat 3B. Ettersom det fremgår i teksten her , så dreier det seg ikke om en ABE-godkjenning, men esnarer en veilendning ved vurdereing opp mot kjøretøyforskriftene.

 

"Dieses Gutachten ist kein Teilegutachten oder ABE. Es soll lediglich als Arbeitsrerleichterung bei der Abnahme nach § 21b stVZO diene"

 

Den innleverte dokumentasjonen på stylingen som er referetr til i klagen, anses derfor som mangelfull.

 

Det vises vider i klagen til andre biler som er blitt registert med samme type styling. Saksgangen i andre tilfeller blir ofte ulik, i et av tilfellene som det referers til (ole jonny sin bil) lå det til grunn en søkeprosess i forkant av ombyggingen. I den saken finnes det også TUV-papirer på komponentene som er benyttet. I tilfelle til klagen ble bilen forevist ved en forvaltningskontroll, hvor inspektrøen var forberedt på at det gjaldt en kontroll av senkesett. Da inspekttøren så at det i dette tilfellet dreide seg om en større ombygging av bilen, ønsket han derfor dokumentasjon på at dette stylingsettet var godkjent for åbruk på denne bilen. Det henvises ofte til at andre biler er blitt registrert med likt utstyr, men det er ikke vanlig å legge tilsvarende godkjenninger til grunn ved enkeltgodkjenninger av utstyr/ombygginger. Detter er en sak som er underlagt to trinns behandling, og i andre saker har vi fått persisert fra den som utfører trinn2 . behandlingen, at vi ikke kan legge til grunn data/opplysninger fra andre registrerte biler ved godkjenninger. Det er i tilfellet det som vil bli gjordt her, om vi godkjenner denne bilen ut i fra bilene som er nevnt godkjent i klagen. Region vest opprettholder således sitt tidligere vedtak og eieren av bilen oppfordres til å skaffe til veie dokumentasjon fra et kompetent uavhening laboratrium, for eksempel TUV, DEKRA eller RDW, og levere detter inn på en etterkontroll. Det vises til punkt 7 i kappitel 7 i kjøretøyforskriftene, som omhandler krav til dokumentasjon ved reprasjon/ombygging/oppbygging.

 

Så vil jeg bare ligge til at Ole johnny ikke har vist frem papirer på stylingen, som de sier her i svaret, han har bare vist frem på senkesett, felger, lykter osv... Dette har jeg og gjort, og mangler bare stylingen...

Og det med at de bare trodde jeg skulle godkjenne senkesett, så hadde jeg gitt beskjed da jeg bestilte time at jeg skulle på etterkontroll med bilen, i forhold til eu godkjenning og at jeg gav beskjed om at senkesett, felger, eksos, og styling skulle godkjennes... At de som tar i mot bestillingen av timen ikke får dette med seg, kan ikke jeg ta på meg, og da jeg stillte hadde jeg med meg alle papirene som jeg hadde fått tak i , som pro street hadde gitt meg...

 

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre videre, for jeg aner ikke hva jeg kan gjøre, og har ikke lyst å gi opp helt ennå....

99 mod VW Passat 2,8 V6, Streetfighter

90 mod VW Polo, mata polomonster, i dalen nå.

89 toyota corolla 1,6 xl,Spiker

86 mod audi 80 1,8

Kjør på, kjør på.....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle de andre er godkjent med samme papirer som deg, er jo det å anmelde Statens Vegvesen for brudd på Forvaltningsloven en mulighet. Du kan eventuelt sikkert også ta kontakt med Vegdirektoratet.

 

Er kanskje noe sånt som skal til for å få slutt på forskjellsbehandlingen fra avdeling til avdeling

 

http://lovdata.no/all/hl-19670210-000.html

 

Kan vel eventuelt ta det til EFTA-domstolen da det strider mot EU's regler om fri flyt av varer og tjenester

 

 

Er jo en mulighet det, men hadde lite lyst å ta det så langt, de kan da ikke være så vannskelig med å godkjenne den, og slik jeg har forstått det så har jeg stillt med mer papirer enn de andre. I hvertfall i forhold til de jeg har snakket med.

99 mod VW Passat 2,8 V6, Streetfighter

90 mod VW Polo, mata polomonster, i dalen nå.

89 toyota corolla 1,6 xl,Spiker

86 mod audi 80 1,8

Kjør på, kjør på.....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I og med at det ligger inne en mangellapp, så er det ikke så lett å gi beng. Er man uheldig har det vel gått til begjæring allerede.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru på igjen originalen og vis bilen.

Originalen? Det er vel ikke gjort i en håndvending å ta og på et streetfighter-kit på Passat ?

 

Send en klage da vel

"Det vises vider i klagen til andre biler" ...

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Slik jeg har forstått det, så har du IKKE sendt inn en søknad for ombygging/oppbygging (vet ikke hva dette blir definert som).. Brudd på Biltilsynet's regel til suksess: "SØK FØRST!"

 

Om du leverer inn en søknad, med alt du eier og har av dokumentasjon som er relevant for denne type "ombygging". Så er det ikke Ola Nordmann på Biltilsynet som avgjør. Denne søknaden blir vurdert av SFOOR (Spesialgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy.. eller noe sånt).

I og med det er flere godkjente street fighter passater, så har nok dette vært innom SFOOR tidligere. Og du vil et svar som forteller deg hva som må gjøres.

 

Å møte opp på biltilsynet med tyske papirer uten verdi og uten noen form for bakgrunn ang. ombygging er rett og slett dumt, med mindre du finner noen som ser gjennom fingrene..

 

Ps. Ikke meningen å "angripe".. Jeg sier bare: Søk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er ikke bare å ta på igjen det orginale , breddingen er tross alt veldig godt festet...:D

Ellers så kan jeg ikke søke nå, det blir for dumt å søke nå når de alt vet at bilen er blitt ombygd... ! Nå har derimot pro street sagt at de skal skaffe TüV papirer til i februar, mars, så satser på at jeg får det til da, da skal jo det bli godkjent, med tanke på at det er eneste kravet de har der... Viss ikke kommer jeg nok til å gå retten sin vei.

 

For de kan da ikke ha lov å forskjellsbehandle slikt, de andre bilene er ikke noe mer eller mindre kollisjonsikker enn min...!!

99 mod VW Passat 2,8 V6, Streetfighter

90 mod VW Polo, mata polomonster, i dalen nå.

89 toyota corolla 1,6 xl,Spiker

86 mod audi 80 1,8

Kjør på, kjør på.....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de kan da ikke ha lov å forskjellsbehandle slikt, de andre bilene er ikke noe mer eller mindre kollisjonsikker enn min...!!

 

Det kan de, for de ser det ikke som forskjelsbehandling. Og ja, det var rimelig dumt å bygge først for så å søke om godkjenning. Klager tar LANG tid, i motsetning til vanlige søknader - gjelder over alt i det offentlige. SÅ det eneste fornuftige du bør gjøre er å faktisk fjerne stylinga, for å få vekk mangellapp.

 

Deretter så søker du med all den dokumentasjonen du har tilgjengelig, og legger ALLE papirer frem så snart du har anledning til det. Vær grundigere i papirarbeidet enn dem selv er, så går det nok veldig bra.

 

Så når du har fått godkjent søknaden så er det bare å sette på stylingen igjen, vise at du har bygga bilen i henhold til beskrivelsen i søknaden så er du ferdig lenge før februar/mars ville jeg tro...

 

Bare dumt å sloss med disse folka her, det blir de bare vrange av, og de er mestre i å trenere saker virker det som, men dersom du begynner på nytt og gjør det på deres måte, så går alt så mye bedre.

 

De bryr seg ikke om at du har prøvd før å godkjenne, bare du gjør det på rette måten etter hvert så bryr de seg ikke en skit.

 

Det at politiet ikke bryr seg er en ting, de fleste i politiet har enten ikke peiling eller så er de som oss andre og setter pris på en skikkelig TØFF bil, MEN om du kresjer, og du plutselig står ansvarlig for personskade, ja da kan du se langt etter hjelp fra forsikrings selskap om du har på ikke godkjente karosserideler.

 

Det er ikke bare bare å sette på originalt, nei, det har du sikkert rett i, men for å bli fortest mulig ferdig med dette så hadde jeg gjordt det.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår