Gå til innhold

Hjullager Opel Tigra

Ranger emnet


Oslojuhuu

Anbefalte innlegg

Har en Opel Tigra der ene hjullageret må byttes. Merket det først ved at jeg jekket opp bilen og tok tak i dekket,ganske mye slakk.Men nå har det også begynt å lage ulyder. Skjer det noe "katastrofalt" om jeg kjører litt til på det? Har ikke tid til å få byttet det før om noen dager. Og må jeg bytte på begge sider eller holder det å bytte ut det som er defekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 2000km på ett ødelagt hjullager. Mye lyder og litt risting, men tok ikke skade av det. Kanskje litt vanskeligere å få det av pga varmeutvikling hadde utvidet stålet...

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en 91. mod mitsubishi galant som jeg kjørte 1,5 år med dårlig hjullager. det var ikke noe slakk i det, men det ulte endel. kjørte bilen så godt som hver dag, frem og tilbake til jobb. men om du har slakk i det osv. så ikke kjør for mye. har vært utfor at lager har smeltet seg rimelig godt fast i navet pga. varmeutvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og å ødelegge navet tar ikke plent lang tid. Et slarkete hjul lager kan i verste fall ta knekken og sliter garantert på tinga som står rundt: Nav, styrekuler, hjul, drivknute (dersom det er på drivhjul) osv. Vibrasjonene sliter unødvendig mye i disse delene + flere også, og hjullageret bør byttes så snart som mulig, men med det sagt, så kan jeg skrive under på at det går greit å kjøre på ødelagt lager lenge, hjulet detter ikke av liksom (hjulet er festet direkte i drivakslingen som ikke KAN komme langt ut pga måten spindelen er bygd på), men det kan medføre ubehagelige og dyre overraskelser når du skal fikse feilen. Er for eksempel navet slitt bare litt, så MÅ dette byttes, og det koster penger. Jeg har selv byttet lager og satt inn et litt slitt nav. Det gikk 7 måneder så var lageret klart for bytte igjen. På den tida så har jeg også slitt ut en drivknute, og det har ingenting med kjøringa mi å gjøre for å si det sånt.

 

Så bytt lageret fortest mulig, men ikke noe bråhast sånn rent sikkerhetsmessig. Et slitt lager som ikke lager ulyder er kun 1er feil på EU også. Men som noen sier her "ingen skade skjedd" ville jeg ikke forholdt meg for lenge til, for det er faktisk STOR fare for at skade er skjedd. OG dette må undersøkes når du bytter lager - spesielt undersøk at navet ikke er slitt.

 

så det så.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer litt ann på bilen det. samt noen ganger sitter de og noen ganger kan de ramle ut av seg selv er du heldig. men stortsett så må de presses ut. har du ikke presse så kan du bare ta turen innom nærmeste verksted, så pleier de å presse ut lageret gratis. evt for en 100lapp. det tar 5 sekunder å presse det ut.

 

når du skal ha i nytt lager, så bør du legge det nye lageret i fryseren i et par timer samt varme opp navet med en varmluftspistol rett før du tar ut lageret av fryseren. det du da gjør er at du krymper det nye lageret litt med kulden og du utvider navet litt med varmen. så er det bare å smekke de i sammen :)

 

det går som hans i hennes skal du se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på å varme opp nav og kjøle ned lager, hørtes ikke dumt ut, MEN for å være helt sikker på at det er i skikkelig posisjon så bør lageret presses i også. Da er også et verksted med presse den billigste plassen. Jeg spurte lokal verkstedet her om å gjøre jobben, la igjen navet og lageret hos de. De ringte når jobben var gjordt, og jeg gav mekanikeren en hundrings i neven. Det lukta svidd betaling langtveisfra, men billig for meg og han tjente seg en ekstra halvtime i lønn! Men sort arbeid er ulovlig - husk for all del på det!! :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår