Gå til innhold

Førerkortbeslag under forbikjøring.

Ranger emnet


ThunderCable

Anbefalte innlegg

Yesda!

 

Da var vi på tur ut mot Etne for se på en fotballkamp. Kjører helt fra Torvastad i rolig tempo helt til Lee strekka (rett før Isvik) hvor vi tar en forbikjøring av 2 biler. Rett etterpå har vi UP i ræva med lys og sirene.

 

Dem hadde da stått på en parkeringsplass langs veien og målt oss til en snittfart på 117km/h over en strekning på 600m. Dette er da i en 80 sone.

 

Ikke ville dem gå med på å sette den ned til 116km/h heller slik at fører kunne beholde lappen..

 

Så, da lurer jeg på følgende:

Er det ikke slik at dem skal kunne trekke fra 25% når det er i forbindelse med en helt kurant forbikjøring?

 

Kan Police Pilot brukes mens bilen står parkert på en parkeringsplass (og aldri har tenkt å ha en fartskontroll)?

 

Er den (PP) nøyaktig nok til at dem kan værer så skråsikre på dette, særlig når kun en av politibetjentene så dette (begge var foresten grå og brukte briller)?

 

Føreren godtok ikke lappbeslaget, er dette noe som kan vinne frem i en eventuell rettsak med disse argumentene?

 

Strekka btw, politiet sto på nålen og forbikjøringen er den røde linja.

Lappbeslag.gif

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede "beslaglagt" jeg, når jeg sa "vi" og "føreren" så mente jeg faktisk det :op:

 

Han godtok ikke beslaget, skal prøve å krige dette ned til "rett under miste lappen grensen". Det er derfor jeg stiller disse spørsmålene, for om det ikke er håp kan han vel godta det inne 5 dager og unngå å få dette på rullebladet??

 

Edit: nå står det i avisen også..

 

De foretok forbikjøring av flere biler, og ble dessuten målt i 117 km/t i 80 km sone.

Siden når ble forbikjøring av flere biler ulovlig? For det er slik jeg tolker det når det står "dessuten"..

Det er vist også veldig viktig å få frem at det er en BMW med 5 ungdomer.....

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yesda!

 

Da var vi på tur ut mot Etne for se på en fotballkamp. Kjører helt fra Torvastad i rolig tempo helt til Lee strekka (rett før Isvik) hvor vi tar en forbikjøring av 2 biler. Rett etterpå har vi UP i ræva med lys og sirene.

 

Dem hadde da stått på en parkeringsplass langs veien og målt oss til en snittfart på 117km/h over en strekning på 600m. Dette er da i en 80 sone.

 

Ikke ville dem gå med på å sette den ned til 116km/h heller slik at fører kunne beholde lappen..

 

Så, da lurer jeg på følgende:

Er det ikke slik at dem skal kunne trekke fra 25% når det er i forbindelse med en helt kurant forbikjøring?

 

Kan Police Pilot brukes mens bilen står parkert på en parkeringsplass (og aldri har tenkt å ha en fartskontroll)?

 

Er den (PP) nøyaktig nok til at dem kan værer så skråsikre på dette, særlig når kun en av politibetjentene så dette (begge var foresten grå og brukte briller)?

 

Føreren godtok ikke lappbeslaget, er dette noe som kan vinne frem i en eventuell rettsak med disse argumentene?

 

Strekka btw, politiet sto på nålen og forbikjøringen er den røde linja.

Lappbeslag.gif

 

Du har misforstått to ting. For det første trekkes ikke 25 % fra på målt hastighet, men på straffen. For det andre er dette ikke aktuelt dersom hastigheten var vesentlig høyere enn det som var nødvendig for å foreta forbikjøringen eller dersom den forbikjørte også holdt høyere enn tillatt hastighet.

 

Ja, Police Pilot kan brukes stillestående. Det skal legges inn en sikkerhetsmargin på (minst) ti meter.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det eneste formildenden i en sånn sak, måtte vært om de dere prøvde å kjøre forbi da akselererte når dere var på siden av dem, så dere måtte akselerere mer, for å fullføre forbikjøringen.

 

dog., er det nok for sent å finne på dette nå, da de neppe vil finne det troverdig (jfr. hvorfor sa dere ikke dette når dere ble stoppet).

 

ergo. blir dere vel tatt på "5 ungdommer i bmw".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen, takk da vet jeg det. :) Så dem kan bruke den 80-100 grader på også altså?

 

Mondeo, er vell forsåvidt enig med deg, men nå skulle vi da kjøre ei venninde til en kamp. Og siden det sikkert er noen snertne på slike kamper så burde vi fått litt mildere dom :op:

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen, takk da vet jeg det. :) Så dem kan bruke den 80-100 grader på også altså?

 

Mondeo, er vell forsåvidt enig med deg, men nå skulle vi da kjøre ei venninde til en kamp. Og siden det sikkert er noen snertne på slike kamper så burde vi fått litt mildere dom :op:

 

Det er ingen regler om hvilken vinkel de må befinne seg i i forhold til det målte objekt ved stasjonær fartsmåling, nei, men de må selvsagt ha god nok oversikt til å gjøre en nøyaktig måling. Dersom du mener at dette ikke er tilfelle ut fra forholdene på stedet, og at målingen derfor ikke er korrekt, bør du jo ikke godta noe som helst.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler om hvilken vinkel de må befinne seg i i forhold til det målte objekt ved stasjonær fartsmåling, nei, men de må selvsagt ha god nok oversikt til å gjøre en nøyaktig måling. Dersom du mener at dette ikke er tilfelle ut fra forholdene på stedet, og at målingen derfor ikke er korrekt, bør du jo ikke godta noe som helst.

 

Det var fremdeles ikke meg, jeg mistet min for to månder siden....

 

Det var kun en av politifolkene som så kjøringen og foretok målingen. Dem var uenige på om dem skulle sette målingen til rett under lappbeslag grensen, han som tok målingen nektet.

Begge brukte briller, og måtte ha disse på for å kunne skrive noe på lappene sine..

 

Dem sa det rett ut at dem stoppte oss fordi det var en BMW og mens føreren snakte med han ene så kom han andre og regelrett baksnakket BMW og BMW-sjøfører til oss andre.. Vurderer å ta dene saken (og det generelle) med både politiet og avisen. Er veldig lei av at politiet targeter BMWer nå, dette er utbrett i vårt område..

 

Men da ender det vell med at han godtar beslaget.. :)

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fremdeles ikke meg, jeg mistet min for to månder siden....

 

Det var kun en av politifolkene som så kjøringen og foretok målingen. Dem var uenige på om dem skulle sette målingen til rett under lappbeslag grensen, han som tok målingen nektet.

Begge brukte briller, og måtte ha disse på for å kunne skrive noe på lappene sine..

 

Dem sa det rett ut at dem stoppte oss fordi det var en BMW og mens føreren snakte med han ene så kom han andre og regelrett baksnakket BMW og BMW-sjøfører til oss andre.. Vurderer å ta dene saken (og det generelle) med både politiet og avisen. Er veldig lei av at politiet targeter BMWer nå, dette er utbrett i vårt område..

 

Men da ender det vell med at han godtar beslaget.. :)

Det er somregel en type folk som kjøper bmw også da, så sånnsett er de ikke helt bak mål.

 

Det vises igjen og igjen i statistikk at BMW, Audi og Mercedes er de som kjører mest gris, det er de som er mest egoister i trafikken, m.m.

 

For all del, alle er selvsagt ikke sånn.

Årsaken er jo enkel, du ser jo ikke en i en citroen kjøre gris, pga de har jo ikke motor!

 

Volvo og Saab ligger vel også høyt på grisekjørings-statistikken, men de ligger ikke på topp-3.

 

Desverre er man ofte forhåndsdømt når man er ca 18-20 og kjører da feks. bmw, mercedes eller audi ;) evnt en bil med "turbo". Da blir det store overskrifter og alle liker jo overskritene "Ungdom kjørte dødsfort i TURBO BMW" feks.

 

Nå er jeg heldigvis blitt litt eldre (26), så politiet har sluttet å følge etter meg, gi meg moralprekener, parkere meg inne for å "preike", etc. jeg var ganske lei av det til slutt!! Men nå er det lenge siden jeg ble stoppet av politiet sist.. tror det faktisk er 2 år siden elns., kanskje det har litt med at 242en ble parkert, hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår