stian90 Skrevet August 27, 2008 Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Mens jeg var ute å kjørte i går på vei hjem fra Sverige begynner ladelampa på dashbordet å lyse. Merka etterhvert at lysa ble svakere, vinduene gikk treigere og skjønte at den ikke lader lenger. Like før jeg svinger inn til garasjen kutter turtelleren ut, abs lampa begynner å lyse, airbag lampa begynner å lyse og tilslutt slår hele bilen seg av. Så at det et problem med ladinga er jo sikkert, men er det dynamoen eller batteriet? Er det noe jeg kan teste/sjekke før jeg evt kjøper en ny dynamo eller batteri? Har tilgang på blandt annet batterilader og multimeter. Kan utelukke drivreima for den er netttopp skifta og er stram. Batteriet er fra 2005, er tappet et par ganger og ladet opp igjen men ikke hatt noe problemer med den før (ladet forresten i 3 døgn i strekk sist gang det ble tappet om det har noe å si) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet August 27, 2008 Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Det du kan begynne med er å måle hvor mye strøm dynamoen produserer hvis du klarer å få bittegrann svev på motoren, og hvor mye spenning det er på batteriet. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Ivel Skrevet August 27, 2008 Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 sikkert børstene på dynamoen som er utslitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Her er det uten tvil dynamoen som har sluttet å lade. Mest sannsynlig slitte børster. Hvilken bil er det snakk om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingeniøren Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Mens jeg var ute å kjørte i går på vei hjem fra Sverige begynner ladelampa på dashbordet å lyse. Merka etterhvert at lysa ble svakere, vinduene gikk treigere og skjønte at den ikke lader lenger. Like før jeg svinger inn til garasjen kutter turtelleren ut, abs lampa begynner å lyse, airbag lampa begynner å lyse og tilslutt slår hele bilen seg av. Så at det et problem med ladinga er jo sikkert, men er det dynamoen eller batteriet? Er det noe jeg kan teste/sjekke før jeg evt kjøper en ny dynamo eller batteri? Har tilgang på blandt annet batterilader og multimeter. Kan utelukke drivreima for den er netttopp skifta og er stram. Batteriet er fra 2005, er tappet et par ganger og ladet opp igjen men ikke hatt noe problemer med den før (ladet forresten i 3 døgn i strekk sist gang det ble tappet om det har noe å si) Hei, litt om ladeanlegget i bil. Batteriet er ikke annet enn ett reservoar for strøm. Dynamoen står for ladejobben. Det at elektronikken kobler ut ved lave spenninger er normalt. ABS slutter å virke etc. Systemet er konstruert slik. vil virke igjen etter at feilen er fikset. Mulig du må innom ett verksted å slette en feilkode... Sjekk om batteriet har rett nivå av syre/vann, hvis ikke etterfyll til rett nivå med destillert vann (batterivann). Koble batteriet fra bilens polkabler, sett batteriet på lading over natten. Monter inn batteriet i bilen, sjekk batterets hvilespenning over polene med multimeter, ca. 12 volt dersom batteriet er i orden. (Ett toppladet 12 volts batteri med rett syrevekt 1,28 i cellene ska ha en spenning på 12,84 volt). Start opp motoren, sjekk spenningen på batteri med motor i gang. Dersom dynamoen lader normalt vil du ha en ladespenning på 13,6 - 14,4 volt avhenig av hvor gammel bil/type dynamo. Dersom spenningen fortsatt er nede på ca. 12 volt lader ikke dynamoen. Nåt ladelampen lyser, er det fordi den registrerer en spenningsforskjell mellom B+ dynamo og batteri + pol. Har du "normal" ladespenning bør du sjekke forbindelsene mellom polsko og kabler for spenningsfall. mål da mellom B+ batteri og D+ dynamo. Du vil måle en spenningsforskjell på maks 0,3 Volt dersom du har akseptabelt spenningsfall. Totalt i hele anlegget maks 0,5 Volt. Med ett multimeter kan du ikke måle strømmen mellom batteri og dynamo. Da strømmåler må kobles i serie med forbruker i kretsen. Vil du måle ladestrømmen, lån deg ett tangampermeter. Om dynamoen ikke lader, er det sannsynlig feil i regulator, slitte børster/sleperinger. Børster/regulator er enkelt å skifte selv. sleperinger, dioder, rotor og anker er verre. Kan være like greit å finne alternative byttedeler enn å skru selv om du ikke kan overhale dynamo. Ingeniøren. tidl. bilmekaniker/-elektriker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4x4 tdi Skrevet August 28, 2008 Rapporter Share Skrevet August 28, 2008 Hei, litt om ladeanlegget i bil. Batteriet er ikke annet enn ett reservoar for strøm. Dynamoen står for ladejobben. Det at elektronikken kobler ut ved lave spenninger er normalt. ABS slutter å virke etc. Systemet er konstruert slik. vil virke igjen etter at feilen er fikset. Mulig du må innom ett verksted å slette en feilkode... Sjekk om batteriet har rett nivå av syre/vann, hvis ikke etterfyll til rett nivå med destillert vann (batterivann). Koble batteriet fra bilens polkabler, sett batteriet på lading over natten. Monter inn batteriet i bilen, sjekk batterets hvilespenning over polene med multimeter, ca. 12 volt dersom batteriet er i orden. (Ett toppladet 12 volts batteri med rett syrevekt 1,28 i cellene ska ha en spenning på 12,84 volt). Start opp motoren, sjekk spenningen på batteri med motor i gang. Dersom dynamoen lader normalt vil du ha en ladespenning på 13,6 - 14,4 volt avhenig av hvor gammel bil/type dynamo. Dersom spenningen fortsatt er nede på ca. 12 volt lader ikke dynamoen. Nåt ladelampen lyser, er det fordi den registrerer en spenningsforskjell mellom B+ dynamo og batteri + pol. Har du "normal" ladespenning bør du sjekke forbindelsene mellom polsko og kabler for spenningsfall. mål da mellom B+ batteri og D+ dynamo. Du vil måle en spenningsforskjell på maks 0,3 Volt dersom du har akseptabelt spenningsfall. Totalt i hele anlegget maks 0,5 Volt. Med ett multimeter kan du ikke måle strømmen mellom batteri og dynamo. Da strømmåler må kobles i serie med forbruker i kretsen. Vil du måle ladestrømmen, lån deg ett tangampermeter. Om dynamoen ikke lader, er det sannsynlig feil i regulator, slitte børster/sleperinger. Børster/regulator er enkelt å skifte selv. sleperinger, dioder, rotor og anker er verre. Kan være like greit å finne alternative byttedeler enn å skru selv om du ikke kan overhale dynamo. Ingeniøren. tidl. bilmekaniker/-elektriker. meget godt svart. hadde bare de som har greie på ting svart kunne vi spart oss for alle tull/kødd og ikke relevante svar. TIL ETTERTANKE FOR DE FLESTE HER PÅ FORUMET VEL.... ja og inkludert meg....he...he Siter 2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 21, 2008 Rapporter Share Skrevet November 21, 2008 Når ladelampen lyser, er det fordi den registrerer en spenningsforskjell mellom B+ dynamo og batteri + pol Liten korreksjon, når ladelampe lyser/gløder er det pga spenningsforskjell mellom D+ og Kl. 15(Tenningspluss) B+ på dynamo er ledningen direkte fra batteri. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.