logga Skrevet August 25, 2008 Rapporter Share Skrevet August 25, 2008 Problem: audi 100 quattro, 1990-mod. Drypper litt olje (sannsynligvis) fra et sted fremme i motoren, ganske høyt oppe. Er generelt ganske skittent der, har ikke motet meg opp til rengjøring. Bilen bruker ikke motorolje, så veldig alvorlig er det neppe (bremse og servo-væske er stabilt. Men den forbaska eu-kontrollen gav 2'er anmerkning. Flekkene er ganske mørke, så tror ikke det er kjølevæske fra radiatoren (som er ganske slitt). Spørsmål: Ut fra hva som bruker å være problemene med denne modellen, hva kan man gjette på? (Jeg har tydeligvis ikke nok ferdigheter til å finne lekkasjen selv). Spør fordi andre problemer jeg har hatt har dere alltid klart å "tippe" meget bra ut fra mine vage beskrivelser:)! Forøvrig: eu-kontrollen fant ikke at bremsetrykkakkumulatoren er på nippet til å ta kvelden, selv om ! blinker kontinuerlig! Er ikke dette mye viktigere for sikkerheten enn et par oljeflekker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet August 25, 2008 Rapporter Share Skrevet August 25, 2008 Hah.. Er ikke olje som mange andre steder enn inni motoren da.. Er vel simring til kammen tenker jeg.. Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
logga Skrevet August 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Noen som har erfaring med denne "snarveien-løsningen": BAR'S ENGINE OIL ST.LEAK (http://www.bilxtra.no/?ItemId=4321). I beste fall virker det ikke eller i verste fall skadelig for olja og motoren?? Bare å slenge det i å se? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet August 27, 2008 Rapporter Share Skrevet August 27, 2008 Den er helt sikkert skadelig for olje og motor. Der for de selger den :) Eller ikke! Skader vel ikke å prøve. Men om en simring er gåen tror jeg ikke det hjelper stort Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mortenlie Skrevet September 1, 2008 Rapporter Share Skrevet September 1, 2008 mikkel, gjør følgende: 1: KRAFTIG motorvask. 2: kjør så en liten stund 3: se så etter kilden til oljelekkasjen å prøve å finne ut av en oljelekkasje med dritt møkkete motorrom er som å høre etter slitte ventiler med hørselvern. Edit: og SÅ kan du komme med vage beskrivelser, så skal jeg prøve å hjelpe deg. det kan jo selvfølgelig være toppdekselpakning, tetningsring til kam(mer) nå veit ikke jeg, kjører ikke du 20v turbo? kan også være rundt vakuumpumpe, simmering som du nevnte.. men gjør som beskrevet ovenfor først:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
logga Skrevet September 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 2, 2008 Ja skal ta en skikkelig vask og kommer tilbake med nærmere beskrivelse av problemet. En annen ting: tror ikke tennkabler har vært skiftet på denne bilen (100 quattro 2.3 90-modell, 250.000 km) i det hele tatt. Da er det vel på tide!? Møller skal ha 1600, mekonomen rundt 1000 og biltema ca 400. Er det noen grunn til at jeg absolutt bør bruke orginalt? Hva ville dere valgt? Er det enkelt å skifte selv? (har veldig lite erfaring, men lærer fort. Er litt redd for å ødelegge noe, skape fler problemer enn som finnes allerede LOL) Skiftet luftfilter igår, det var HELT svart (stod stemplet 1999 på filteret), ble vesentlig bedre drag med én gang:) Fikk forresten skiftet manifold-pakning (inn og ut) for et par tusen, mange timers arbeid, men verkstedet hadde gitt meg en muntlig avtale om denne prisen og det stod de for. Bra! Det er vel ikke alltid slik!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet September 2, 2008 Rapporter Share Skrevet September 2, 2008 Pluggkablene er ikke vanskelige å skifte nei. Kan godt bruke Biltema sine. MEn ta av den metallhetta som sitter på. Den lager bare problemer.. Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mortenlie Skrevet September 2, 2008 Rapporter Share Skrevet September 2, 2008 jeg har nok en gang en helt annen oppfatning der. jeg ville utelukkende kjøpt originalt her, fordi det ofte er forskjell på skjerming, lengder osv. men gjør hva du føler for, hør gjerne på mikkel. har eid to slike femmere og erfart sammen med flere på gamlejobben at plugger og kabler burde strengt tatt kjøpes originalt selv om dette er dyreste mulighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 Jeg har også hatt 3 stk vag. Kjørt uorginalt på to av dem.. Kjøpte orginale på mekonomen til gamlebilen.. Første jeg måtte gjøre var å fjerne det metallhettene. Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mortenlie Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 originale på mekonomen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet September 3, 2008 Rapporter Share Skrevet September 3, 2008 originale på mekonomen? Kjøpt fra mekonomen da.. Var laget i tyskland de også. Du må ikke gå rundt å tro at man kun får orginaldeler på Møller.. Mekonomen osv har også deler fra samme produsent, men de har ikke det syke påslaget som Møller :) Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mortenlie Skrevet September 4, 2008 Rapporter Share Skrevet September 4, 2008 det er ikke bestandig det da, men det gjelder en del deler. men langt i fra alt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
logga Skrevet Oktober 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2008 Viste seg omsider at jeg har litt lekkasje fra oljetrykkmåler. Er dette enkelt å fikse? Må vel ha noe deler fra møller da!? Som tidligere sagt så lekker det bare noen dråper om dagen, men kan vel bli skikkelig problem om det bare øker på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet Oktober 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2008 Den har en kobberring som tetter. Så må nok bytte den. Uten om det er det bare å skru den ut og sette den inn igjen. Kan hende det kommer litt olje ut av hullet men. La bilen stå ei stund så har alt rent ned i bunn. Morten, plugger trenger man ikke ha orginalt. Kjøp hos tunere eller lignende. Billigere! Audi har aldri laget tennplugger og kommer nok ikke til å gjøre det :) Ikke pluggkabler heller. Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
logga Skrevet Desember 1, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2008 Når det gjelder pluggkabler: Mekonomen har merket BERU (zef628) 1100 kr. Bilxtra har BOU/4103 Wire wound range, Kvalitet Hypalon Pluggtype-ID M4. 1100 kr. (Møller skal ha over 1600 kr så de styrer jeg unna, biltema regner jeg med er for dårlige) Er begge disse typene ok eller? Bruer, du nevnte du hadde brukt kabler fra mek., var det BERU sine? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.