Gå til innhold

98 eller 95 oktan?


JoeErgen

Anbefalte innlegg

Jeg kjører selv på 95, og har alltid trodd at det egentlig skal være 98. Men det er så mye dyrere:P

 

Ja, bruker du 1200 liter bensin i året og forskjellen er 31 øre blir det hele 370 kroner forskjell på bare 98 eller bare 95 i året. Veldig mye det.

Om det er noe poeng er en annen sak..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... jeg tviler ikke:P Men det er ofte 95 ligger på 12,30 og 98 ligger på 13,30... Da blir det nok litt mer forskjell i løpet av et år;) Alle ånder drar vet du;)

 

Men vet noen om 190E skal ha blyerstatning?

 

ingen biler med innsprut skal trenge blyerstatning.... forsåvidt ingen biler nyere enn 82 modeller burde trenge dette, da de fleste fikk andre ventilstyringer der det ikke trengtes bly lenger.

 

Bly er den værste dritten du forøvrig kan få i en motor...fy faen som det ser ut inni en bly-bensin motor etter 150 000km! bly over ALT! tetter dreneringer, oljetilførsler etz, etz... bare driten.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen biler med innsprut skal trenge blyerstatning.... forsåvidt ingen biler nyere enn 82 modeller burde trenge dette, da de fleste fikk andre ventilstyringer der det ikke trengtes bly lenger.

 

Bly er den værste dritten du forøvrig kan få i en motor...fy faen som det ser ut inni en bly-bensin motor etter 150 000km! bly over ALT! tetter dreneringer, oljetilførsler etz, etz... bare driten.

 

Oida.. Det er noe dritt:S Jeg vet at den forrige eieren pleide å ha blyerstatning faktisk! Er det noen måte å få renset motoren på da?

 

190E 2,3 1987

Mercedes-Benz E200 W210 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida.. Det er noe dritt:S Jeg vet at den forrige eieren pleide å ha blyerstatning faktisk! Er det noen måte å få renset motoren på da?

 

190E 2,3 1987

 

nei, bly har den negative egenskapen at den kleber seg såpass til alt som finnes...er som seig leire omtrent.

Enste du Kan bruke, som KAN virke, er QMI innvendig motorvaks feks.. sterke saker, men spørs hvor mye den faktisk klarer å ta av leira :)

 

Men, se det på en annen måte....bilen har gått greit sålangt, så da går den nok en stund til, men noe Mer bly-bensin trenger du ikke kjøre på, selv om bly-erstatning ikke er bly lenger da ;)

 

Får du tenningsbank på din 87 mod. uten bly, så må du justere tenninga... event. se hvor denne N/S-bryteren står hen...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, bly har den negative egenskapen at den kleber seg såpass til alt som finnes...er som seig leire omtrent.

Enste du Kan bruke, som KAN virke, er QMI innvendig motorvaks feks.. sterke saker, men spørs hvor mye den faktisk klarer å ta av leira :)

 

Men, se det på en annen måte....bilen har gått greit sålangt, så da går den nok en stund til, men noe Mer bly-bensin trenger du ikke kjøre på, selv om bly-erstatning ikke er bly lenger da ;)

 

Får du tenningsbank på din 87 mod. uten bly, så må du justere tenninga... event. se hvor denne N/S-bryteren står hen...

 

Akkurat ja! Så kjekt å vite=)

Altså motoren går bra, og er sprek og alt det der, men på tomgang så går den ganske ujenvnt... Og alltid med en gang jeg starter den, så er det en tikking i motoren:S Gir seg hvis jeg ruser den ordentlig. Så kansje det er lurt å ta en slik motorrens

Mercedes-Benz E200 W210 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alltid med en gang jeg starter den, så er det en tikking i motoren:S Gir seg hvis jeg ruser den ordentlig. Så kansje det er lurt å ta en slik motorrens

 

Feil olje. Kjører kanskje biltema-olje?

Hadde samme prob på kompis sin 92 190E med 1,8 liter'n... tikka som FAEN i 4-5 minutter med biltema 10-40 delsynt olje.

Bytta til valvoline Maxlife 10-40, og vips tikker den bare i 3-4 sek etter start! ;)

 

Men..kan også være no gammalt bly som har strupa kanalene inn til ventil-løfterene.. ergo må olja bli tynn nok (varm) før den klarer å entre ventil-løfteren.

 

Men dette veit man aldri med sikkerhet...en rens i ny og ne skader uanz ikke. og QMI sin er MEGET effektiv...det er bevist!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil olje. Kjører kanskje biltema-olje?

Hadde samme prob på kompis sin 92 190E med 1,8 liter'n... tikka som FAEN i 4-5 minutter med biltema 10-40 delsynt olje.

Bytta til valvoline Maxlife 10-40, og vips tikker den bare i 3-4 sek etter start! ;)

 

Men..kan også være no gammalt bly som har strupa kanalene inn til ventil-løfterene.. ergo må olja bli tynn nok (varm) før den klarer å entre ventil-løfteren.

 

Men dette veit man aldri med sikkerhet...en rens i ny og ne skader uanz ikke. og QMI sin er MEGET effektiv...det er bevist!

 

Takk for råd=)

Jeg har hørt at Biltema-oljen en helt super da. Den vant visst en test for en tid tilbake også... Så kansje det bare har vært gammel olje?

Mercedes-Benz E200 W210 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår