Gå til innhold

Hansy: Alfa Romeo 155 - Blackline

Ranger emnet


Hansy

Anbefalte innlegg

Har endelig investert i førstebil som jeg skal pjuske litt med fram til jeg får lappen, et greit utgangspunkt til førstebil, syns jeg :)

 

Først, noen bilder fra salgsannonsen:

motorsykkelen014.jpg

 

Alfa1551.jpg

 

Alfa155.jpg

 

motorsykkelen016.jpg

 

Først og fremst, litt kort info om bilen:

- 1993 modell

- Gått 176000km

- Svartblå. DVS. mørkemørkeblå i sollys, ellers svart

- 2.0 med 8V, altså kjedemotor, ikke reim, heldigvis

- Mellom 160 og 170hk

- Avtagbar krok

- Elektrisk takluke

- Elektriske seter

 

 

Hva er gjort med bilen:

- 16" MZW felger på 195/45/16 dekk

- Senket 60mm, godkjent i vognkort

- Grenrør

- Chip fra Squadra Tuning

 

 

Med en gang jeg fant bilen på finn ble jeg dødsforelsket, endelig har jeg funnet bilen jeg har drømt om i 3 år, i tillegg til Riktig pris, motor, og farge :D

 

Ringte til eieren, snakket en stund med han, og sa at jeg måtte tenke på det, gikk ikke lange tiden for både jeg og foreldrene mine var enig om at dette var bilen jeg skulle ha.

Dagen etterpå ble lån innvilget, flybiletter bestilt, og hele pakken ble fikset. Ringte en kjenning nede i kristiansand som mer enn gjerne ville dra å se på bilen, og den skuffet ikke.

 

Bestilte flybiletter slik at det passet med Italiensk dag på vålerbanen den 8 og 9.august, så da ble godt mottatt der.

13.30 gikk flyet fra Tromsø, en passelig smånærvøs Hansy på tur nedover sammen med sin bergensiske venn med førerkort, som var like spent på bilen som jeg.

Turen nedover gikk tregt, MEGET tregt, tankene om bilen strømmet rundt i hodet, og søvn var vanskelig å få, pga. noen småunger rett bak mitt sete som måtte få ut sine ulyder.

 

15.30 den 080808 landet flyet på gardemoen, er direkte sjelven, og smånærvøs, får en telefon fra eier av bilen, ringer å sier at den står utenfor.

Går ut, og ser bilen med mine egne øyne, jeg begynner å få en tåre i øyekroken, klarte heldigvis å holde meg, men smilet kom fram, og det ble bare større og større jo nærmere jeg kom bilen.

Kontrakten ble skrevet på stedet, og pengene overført dagen etter.

 

Så fortsatte ferden videre til ID fra gardemoen, gjennom kongsvinger pga. et cdspillerkjøp, måtte ha noe midlertidig siden dette ikke fulgte med.

 

Jeg er hittil knallfornøyd med bilen, og står virkelig til forventningene mine som jeg har hatt siden jeg startet å drømme om 155 for 3 år siden.

 

Her er et par bilder av bilen som jeg har tatt:

_MG_8329.jpg

 

_MG_8336.jpg

 

_MG_8503.jpg

 

_MG_8504.jpg

 

 

Så kommer den voldsomme listen over planer (både langsiktige,kortsiktige og drømmer), og viktige vurderinger.

Mekaniske og viktig prioriteringer:

( ) Bytte høyre speil

(X) Bytte olje, skifte oljefilter

( ) Fikse håndbrekket

( ) Skifte bremseskiver bak

 

Motormessig:

( ) Konisk filter

(X) Lakkering av toppdeksel

( ) Lakkering av grenrør

( ) Komplett eksos av ukjent merke

 

Interiør:

( ) Nytt ratt

( ) Nytt håndbrekk

( ) Ny girkule

( ) Lakkere interiørdeler

( ) Lakkere dørsider og tak med stofflakk

( ) Fikse digital klokke, og interiørlys i taket

( ) Sportinteriør fra Alfa Romeo 155 Sport

 

Estetisk:

(X) Fjerne klistremerke i fronten

( ) Fjerne det avtagbare hengerfestet

( ) Lakkere calipere framme og bak

( ) Tone rutene

( ) Nytype grill som går lengre inn

(X) Hvite/svarte sideblinkers

(X) Polere og vaske bilen

 

Lyd:

(X) Cdspiller - Pioneer DEH 4000UB

(X) Subwoofer - Har en eldre subwoofer liggende som var eid av onkelen min før, som skal i bilen, kun midlertidig.

(X) Koaxial frontsett 4" - JVC CS-V425

( ) Forsterker til 6x9" i hattehylla - SoundMagus C-160

 

(x) Kjøpt og montert

(-) Bestilt

( ) Ikke gjort

 

 

Flere bilder, ideer, og slikt kommer etterhvert! :)

Bare å slenge ut hva folket syns om prosjektet, alltids hyggelig (eller uhyggelig) det :)

 

MVH

 

Hans Einan

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Peen bil.

Pleier vanligvis ikke å bry meg, men denne gangen gjør jeg det.

Var for 4år siden 10min unna å kjøpe meg en Rosso Red 155 Q4 TI,

men kjærr, mener, "noen" sa nei....

 

Litt for lav etter min smak, men dette er jo individuelt.

Pass på å holde batteripoler og ledninger så fri forr irr som menneskelig mulig da Alfa,

desverre

har ett litt frynsete rykte, som sine andre Italienske venner. De kan motorlyd og design,

men kvaliteten er vel litt mere sånn 'bob-bob'.

Skal du ha Konfilter, så ikke gå i fella å sette det åpent til i motorrom. Super mere varm enn kald luft=

Mye Show, mindre Go!

Skal du ha eksos på denne, er alternativet bare Supersprint vel??

Momo leverer MYE fint til interiøret..

Hvilke detaljer er det du skal lakkere på interiøret?

Om du begynner med dette, annbefaler jeg å stikke innom en RC-hobby butikk.

Disse gutta har lakk beregnet på plast..

Har ikke så mye erfaring med vinyl-lakk, men spør først om det sverter av i varme.

Dumt med lyse klær som får farge på varme sommerdager..

Interiørlyset kan godt hende funker. Finn de originale dørbryterne, skru av og let etter irr på kontaktflater.

Blir fort ukontakt grunnet vann og dritt som kommer inn når du åpner og lukker døra.

Min mening om hengerfeste er behold det. Rengjør det og lakk det.

Kostet sikkert 6.000,- da det var nytt, samt at det er en gang i blandt praktisk,

som ved henting av interiør, felger o.l..

Når du skal lakkere caliptre, annbefaler jeg og overhale de samtidig.

Koster ikke allverden, samt at du vet de fungerer som de skal.

Er dessuten enklere å få bra finnish på de når du kan gjøre de rene uten å tenke på slanger og gummi på stemplet.

Har prøvd begge deler..

 

Noe sjangs til å beskue herligheten live forresten??

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse tips!

 

Først: 155 Q4 er en knallrå bil, kvaliteten på denne er ikke helt på topp om man ikke holder den i stand, overhaler drivverk, og motor.

 

Så videre:

Den er senket 60mm, så er en god del, bakdemperne er litt slitt, altså mye stivere forran enn bak, så det er nok det som gir bilen et inntrykk av voldsom lavhet.

 

Motorlyden er SKAMRÅ, selv med kun grenrør, så får se om jeg tar meg råd, eller prioriterer det, nå som jeg er lærling, og pengene ikke strømmer inn på konto.

 

Skal jeg ha luftfilter blir det et rør fra ene luftinntaket i front, til luftfilteret, eventuelt et varmesjold.

Har tenkt litt på momo sine interiørdeler, men vil ikke få det for harry heller, men bare litt forskjell, litt mer sportslighet.

 

Har tenkt litt på en slik lakkering, litt mørkegrå stripe over linja på dashbordet, ikke så ulik BMW sine nyere modeller:

motorsykkelen016copy.jpg

Tenkte også litt på nedoverlakkering, altså fra den liggende ramma, og ned mot begynnelsen av girskinnet. Men dette fristet ikke så veldig siden cd-spiller ramma hadde HELT identisk farge med resten av dashen.

 

Mtp. vinyllakken så kommer det da ikke automatisk av ved varme soldager? Dessuten berører man ikke denne dørsiden, med mindre man er extremt lav.

Taket skal iallefall farges med vinyllakk, fordi taket har litt missfarging her og der, litt slitt, osv.

 

Interiørlyset sitter i taket i midten, og ikke på høyre og venstreside ved takhåndtakene. Så tvile på at det e kontaktfeil der. Skal prøve å skru det opp når jeg ser bilen neste gang :)

 

Hengerfestet er avtagbart, og kommer fort på igjen når jeg først har fått det av, så her er det ingen problem :)

 

Overhale caliperne? Hvordan gjøre dette? Mye jobb?

 

Tja, ingen problem å få sett bilen i virkeligheten, bilen står i balsfjord, selv om jeg bor i Tromsø, hvor er det du holder til? :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momo har begge deler. Både "over the Hedge", og akkurat passe..

Dempere har, såfremt de ikke er av selvjusterende sorten, ingenting med høyden av bilen å gjøre.

De "bare" sørger for å dempe bevegelsen fra karosseri og fjæra.

Tips, er å spare opp til man har råd. Har selv sveiset eksos med rør fra Simons. Ruster fort..

Om interiørlyset fungerer når du slår det på, men ikke når du åpner døra,

er det sansynligvis bryteren i dørstolpen som ikke får skikkelig kontakt.

Hvor mye jobb det er med overhaling, varierer litt med type caliptre (produsent), men ofte er det grei jobb.

Kan være godt å ha en med som har prøvd det før.

Er å plukke stemplet ut av calipter, skifte pakninger, ringer og beskyttelsen på stemplet.

Så er jo valget om man bare overhaler, eller pusser ned oglakkerer i tillegg.

Det som er litt pirkete er når stemplet skal tilbake i calipteren.

Noen stempel skal skrues inn og ut, mens andre bare skal presses.

Holder for tiden hus i Lenvik, så er jo ikke lange turen..

Får se om det blir noe sjekking etter "ferien" jeg og familien skal ut på nå..

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momo Team er jo f.eks et pent ratt, hørt både og om hvordan det er å kjøre med.

Lakk på grenrør vil fort sprekke. Apropos lakk er det vanskelig å få det skikkelig pent hvis du skal lakkere hele interiøret med bokslakk. Tro meg ;)

Skulle hatt Work Euroline på denne.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ kjenne en biiil, den hete Alfa, og e litt bifiiiil!

 

Hihi, feit kjerre du har skaffa deg, koseklumpen.

 

Gratulerer Hansy med bil:) Blir spennende å få prøve den, siden du ennå ikke har lappen.

 

Takker, guttan mine! :D Bare å prøve når dåkker vil ;)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momo Team er jo f.eks et pent ratt, hørt både og om hvordan det er å kjøre med.

Lakk på grenrør vil fort sprekke. Apropos lakk er det vanskelig å få det skikkelig pent hvis du skal lakkere hele interiøret med bokslakk. Tro meg ;)

Skulle hatt Work Euroline på denne.

 

 

Eirik

 

Får se hvordan det blir med ratt etterhvert, tar ting litt som det kommer, og hvordan økonomien er :)

Skulle hatt mange forskjellige felger på denne, men syns de felgene som står på nå er råpene til bilen, har heller ikke råd til noen nye felger, prioriterer andre ting før felger :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Hansy!

 

Ja, hvem glemmer ikke 155 DTM (GTA og V6 TI) når de herjet banen på nitti-tallet! :)

 

800px-Alfa_155_DTM.jpg

 

Ser vi et slikt bodykit i Tromsø om noen år?

 

:D

 

155 herjer vel fremdeles, gjør den ikke? ;)

Kul bil, men blir nok ikke noe bodykit, eneste jeg tenker på er en Lester Silverstone front, og en bagasjeromsspoiler fra Alfa 155 Widebody sport.

 

Men om jeg kaster i noe sinnsyke turbogreier om x antall år, DA kan det stylingkittet bli aktuelt :D

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir den nok garantert! Takker uansett :)

 

 

I dag har jeg stått ute å vasket, pusset, gnikket, og studert bilen, fra klokken 4 til klokken 10, altså 6 timer.

Bilen er skinnende ren nå, og jeg blir bare mer og mer forelska i den bilen, gud, for et bra kjøp :D

 

Her er bildene fra dagens 6 timers lange vask! :)

Bilde005.jpg

 

Bilde007.jpg

 

Bilde030.jpg

 

Bilde010.jpg

 

Bilde036.jpg

 

Nå mangler jeg bare noe plastpolish-greier som kan holde plasten i fin farge :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår