Gå til innhold

Hjelp til feilsøk av B230A

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg kjørte 240en tom for bensin i forrige uke, dvs jeg tullet litt med gassanlegget så det kuttet bensinen, så slo jeg på igjen bensinen og kjørte 200 meter og så stoppet bilen igjen. Dro bilen en del på starteren for jeg var ikke sikker på om den var tom, måleren viste jo ca 10-15 liter igjen som vanlig, mens triptelleren viste 23 mil siden jeg fylte 20 liter, så passer at den var tom. Fylte på bensin som muligens var litt skitten, tappet den fra tanken på Amazonen dagen før, men prøvde å rense den litt. Fylte på mer bensin fra en annen kanne, mulig den var skitten og for alt jeg vet. Klarte til slutt å dra bilen i gang, måtte ta den på gir i 300 meter før den fjusket seg i gang. For å få "tomgang" måtte jeg ha halv gass, kunne kjøre men den fjusket og stoppet om jeg ikke holdt gassen. Den reagerte ikke på choken.

 

Symptomer:

-Starter sjeldent på starteren

-Går ikke på tomgang

-Mye svartrøyk ved gassing, minner om diesel

-Reagerer ikke på choken

-Pluggene var våte og svarte

-Kom en ny ulyd i fart i tillegg til de gamle. Klarer ikke helt å beskrive den

 

Gamle ulyder:

-Tikking, noen tror ventil, mens en som har styrt med Volvo på hobbybasis i alt for mange år mente det kunne være en råde som er bøyd. Det foreslo han for et år siden.

-Tenningsbank

 

Har prøvd:

-Å pusse pluggene

-Sjekket at bensinen som kommer til forgasseren er ren, og det ser ut til å komme mye

-Byttet membran i forgasseren

-Prøvd å rengjøre litt inni gasseren, men syns ikke det var noe særlig drit der

-Sjekket registeret, en kar som kan det så på det

-Banning og steiking

-Byttet pluggledninger, rotor, fordelerlokk (som manglet en bit der gnisten kommer inn til rotoren)

-Sett at det er gnist i ene pluggen, ikke de andre, for jeg skulle reise

 

Drittlei..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange grader står tenninga på? Kjører du med orginal b230A-fordeler eller fordeler med stifttenning? Er det sistnevnte, sjekk stiften. Er det orginalt, prøv å bytt tenningsmodulen, og gå over alle ledninger og sjekk etter brudd. Dem har for vane å "ryke" inni fordeleren. Utrolig små ledninger som ryker bare man ser lenge nok på dem.

 

Hvordan er det med bensinfilteret? Bytta det?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningen står på 8 grader, dvs den ble stilt til det for ca 2-3 mnd siden. Har ikke stift, men får jeg gnist i pluggene om tenningsmodulen er gåen? Har ikke byttet bensinfilter, men har tatt en "prøve" av bensinen ved å ta av slangen på forgasseren og helle i en flaske, og den er ren og det ser ut til å komme mye bensin fram.

 

Han karen som så på registeret virker å ha peiling, tror han nærmer seg 30 og har styrt med Volvo en stund. Og han har nettopp satt sammen en B230FT så vidt jeg vet. Var også han som foreslo å se på registeret. Det han gjorde: Sjekket at reimen og hjulet matchet oppe, og så på at rotoren pekte på sylinder nr 1 inni fordelen.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han mente at det holdt å se på rotor og hjulet på toppen.. Det som er rart er jo at han nettopp har byttet alle hjul på sin egen motor, om han ikke fikk hjelp da.. Får se på registeret en gang til og

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke det vel.. Med mindre han veit at det er rett.. Kan jo hende det kun er veiva som har hoppa over noen tenner? Nettopp.. Uansett, sjekk om registeret er 100% rett, hvis det er det, prøv å bytt tenningsmodulen.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår