Gå til innhold

Spørsmål ang førstegangstjeneste...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Juristen har helt rett,Sivilforsvaret inngår i totalforsvaret dog med andre oppgaver enn våre væpnede styrker.

I disse passifist tider kan man spørre seg om ikke en førstegangstjeneste i sivilforsvaret er veien å gå slike at disse unnasluntrerene ikke kan gjemme seg bak " jeg liker ikke krig/våpen" osv??

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Juristen har helt rett,Sivilforsvaret inngår i totalforsvaret dog med andre oppgaver enn våre væpnede styrker.

I disse passifist tider kan man spørre seg om ikke en førstegangstjeneste i sivilforsvaret er veien å gå slike at disse unnasluntrerene ikke kan gjemme seg bak " jeg liker ikke krig/våpen" osv??

 

Hva mener du at en førstegangstjeneste i Sivilforsvaret skulle innebære da? Vi har jo allerede siviltjeneste som et tilbud til dem som er redde for høye smell og ikke klarer seg uten mors trygge favn...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli innkalt til Sivilforsvaret etter å ha avtjent sivil verneplikt også, så det var et dårlig argument ;) Både Forsvaret og Sivilforsvaret er en del av Totalforsvaret, som kan mobiliseres ved krise og krig.

 

jaha? viste jeg ikke.. noe jeg kommer til å nekte ivertfall vist det evnt skulle skje, nekter man militæret så nekter man.. da er man i siviltjeneste.. gjort nokk av samfunstjenster/straffer for dette landet :ratatatat jeg nekter og støtte krig på noe som helst måte. MEN poenget, siviltjeneste er ikke noe militært!!

MTech2Sterlingsilber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha? viste jeg ikke.. noe jeg kommer til å nekte ivertfall vist det evnt skulle skje, nekter man militæret så nekter man.. da er man i siviltjeneste.. gjort nokk av samfunstjenster/straffer for dette landet :ratatatat jeg nekter og støtte krig på noe som helst måte. MEN poenget, siviltjeneste er ikke noe militært!!

 

Har du røyka eller? Jeg sier jo at det ikke har noe med Forsvaret å gjøre, altså er det ikke noe militært ved Sivilforsvaret. SIVIL. Ikke MILITÆR. Sivilforsvaret kalles sivilforsvaret fordi det brukes til forsvar av landet i krise og krig, men det betyr ikke at man går med våpen og er soldat. Sivilforsvaret støtter for eksempel ved naturkatastrofer. Hvis du i krise og krig nekter å gjøre din plikt, sivilt eller militært, som samfunnsborger i velferdsstaten Norge, har jeg svært lite til overs for deg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VernePLIKT! For svarte.

 

Om du ikke vil gjøre noe miltært, greit nok. Gjør noe annet, stikk i sivilforsvaret. Hjelp til i krise/fred situasjoner slik som flom, brann og andre naturkatastrofer.

 

Om du ikke vil gjøre noen av delene, og ikke vil utfylle din PLIKT som borger i dette fine landet, så sier jeg meg enig med juristen. Null respekt.

 

Forøvrig har jeg tjenestegjort som geværsoldat ved heimevernets utdanningssenter værnes, og har nå meldt meg inn i hv sine innsatsstyrker.

 

Kan med handa på hjertet si at det var de beste 6 månedene i mitt liv. Savner det faktisk jævla mye. Dimma 3 juli i år.

 

Kan anbefale forsvaret til alle sammen (pasifister og andre med sterke religøse overbevisninger er unntatt). Uansett om du vil eller ikke, så kommer du til og oppleve mye bra, få masse nye venner samt opplevelser for livet.

 

Og ha fullført førstegangstjeneste på CVen skader vel heller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha? viste jeg ikke.. noe jeg kommer til å nekte ivertfall vist det evnt skulle skje, nekter man militæret så nekter man.. da er man i siviltjeneste.. gjort nokk av samfunstjenster/straffer for dette landet :ratatatat jeg nekter og støtte krig på noe som helst måte. MEN poenget, siviltjeneste er ikke noe militært!!

 

Selv om jeg har jobbet i Forsvaret lenger enn gjennomsnittsalderen her på forumet så støtter jeg da vel for faen ikke krig for det. Det er jo nettopp på grunn av at jeg er motstander av krig at jeg jobber i Forsvaret. Denne friheten som vi alle er så begeistret for er jeg altså villig til å Forsvare...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har jobbet i Forsvaret lenger enn gjennomsnittsalderen her på forumet så støtter jeg da vel for faen ikke krig for det. Det er jo nettopp på grunn av at jeg er motstander av krig at jeg jobber i Forsvaret. Denne friheten som vi alle er så begeistret for er jeg altså villig til å Forsvare...

 

Pøh! Du er selve definisjonen på "krigshisser", din triggerhappy jævel. Du og Karadzic er nærmest for likemenn å regne :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh! Du er selve definisjonen på "krigshisser", din triggerhappy jævel. Du og Karadzic er nærmest for likemenn å regne :)

 

Du har selvsagt rett, jeg ser det mye klarere nå. Heia Radovan :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår