Gå til innhold

Klage på solgt bil

Ranger emnet


Eatwhales

Anbefalte innlegg

Jeg solgte min Chevrolet Tahoe 1999 mod for 100.000. Dette var ca 2 mnd. siden.

 

Jeg annonserte på finn.no og kjøper kontaktet meg på tlf. Han sa han mest sannsynelig ville ha bilen, men ville se den først. Jeg hadde tidligere annonsert den for 120.000,- men pga liten respons satte jeg prisen til 105.000

 

Han kom og fikk se og prøve bilen. Jeg påpekte at jeg har null peiling på bil og at jeg hadde hatt venner og kjente til å gjøre småservicer på den. Dette inkluderte skifte av plugger, fødepumpe og annet småtteri. Sa også at jeg ikke hadde brukt verksted.

 

På denne dag hadde bilen gått veldig bra og jeg hadde brukt den daglig i to år. Bortsett fra høyt dieselforbruk, så hadde jeg ikke noen nevneverdige problemer med den.

 

Kjøper sa han ville kjøpe bilen om han fikk den for 100.000,- Noe jeg aksepterte. Han overførte penger og fikk skilter på i sitt navn.

 

Ca 1 mnd etter kjøpet fikk jeg tlf om at bilen ikke startet og han måtte bruke bergingsbil og få den kjørt til verksted. Han sa at hele slangesystemet var tett og måtte renskes. I tillegg bestilte han en fullservice til 12000.- på samme verksted. Jeg tilbød meg å dele litt på denne regningen, men det gikk greit.

 

Ca 1 mnd etter dette igjen får jeg nok en tlf. Bilen starter ikke og en lampe lyser. Dette er da visstnok ei feilmeldingslampe i daschbordet. Han er lei av bilen og kommer plutselig med at bilen ikke vil bli EU.godkjent og at den ikke virker i det hele tatt!!??

 

Jeg svarer at dette er veldig leit og trist, men mener han bør klage på versktedet som utførte siste service. I tillegg bemerker jeg at det er rart at det oppstår så mange feil, når jeg ikke har hatt problemer. Han ønsker å heve kjøpet og tilbyr med bilen tilbake for samme pris. I tillegg får jeg med dekk som han har kjøpt. Jeg tenker over dette, men har verken penger eller mulighet til å ta bilen tilbake.

 

Det er ikke skrevet noen kontrakt på kjøpet.

 

Så er spørsmålet, må jeg som selger ta denne bilen tilbake??? Jeg føler jeg har vært 100% ærlig om bilen og jeg lurer virkelig på hva kjøper har gjort for at den er så motstridig. En teori jeg har er at han muligens har brukt noe av billigdieslen som finnes, men det er kun en teori.....

 

Hjelp... Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har så store plikter i dette tilfellet, bilen ble solgt uten problemer, gått ei beite, du vet ikke hvordan den er brukt etterpå.

 

Om tvil, kontakt f. eks forbrukerombud eller noe slikt for tips i ditt tilfelle.

 

Er jævla dumt av begge parter og handle for en så stor sum, uten kontrakt.

 

Jeg for min del, om du er helt ærlig ville stått på mitt, sagt at det ikke er mitt problem, prøvd å være behjelpelig tidligere. At vedkommende har kjørt i stykker bilen er da ikke mitt problem.

 

Legger du skjul på noe er saken en helt annen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er noen kontrakt, har han heller ikke bevis på hva du har sagt, og han har godtatt det du sagt ved å kjøpe bilen, så her har du ikke noe å bekymre deg for.

 

Problemet for selger her er at det er han som virkelig har interesse av å ha en kontrakt, nettopp for å frasi seg plikter.

 

Retten har en tendens til å dømme i favør av kjøper i slike saker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for selger her er at det er han som virkelig har interesse av å ha en kontrakt, nettopp for å frasi seg plikter.

 

Retten har en tendens til å dømme i favør av kjøper i slike saker..

 

Det er dette jeg også har tenkt angående mangel av kontrakt. Men i dag kontaktet jeg verkstedet kjøper hadde brukt, som da er merkeverksted.

 

Jeg spurte om det var tilfelle at bilen fremstod som et vrak, noe de benektet. I tillegg kunne verksted informere om at bilen var tom for strøm den dagen de fikk bilen.

Jeg spurte også om andre mangler ved bilen. Det var noen oljelekkasjer, knekt fjær, litt synelig smårust samt noen andre småting.

 

Verksted mente at bilen er såpass gammel at man må regne med slike ting. Og at bilen skulle ha vært potte tett, kunne de ikke finne i verkstedrapporten.

 

Jeg fortalte at jeg hadde et ønske om være til hjelp for kjøper og kanskje bidra med kroner, men de kunne ikke komme med noe overslag for kostnad uten å ha sett bilen en gang til.

I tillegg hadde jo kjøper sagt til meg at han kun ønsker å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teori jeg har er at han muligens har brukt noe av billigdieslen som finnes, men det er kun en teori.....

 

Hjelp... Noen?

 

Hm, jeg kom over denne annonsen på finn.no i går: Renault AE -430 MED VONDT I MAGEN

 

Har fylt diesel B5 på Statoilstasjoner.

Denne er ikke god

Dieseldyret er på gang igjen !!!!!!!!!!

Har flere samme problem med tette filtere,

havarete dieselpumper og defekte dyser/innjektorer ?

Kontakt meg,har en sak med Statoil pågående der de

har kommet med innrømelser at det er div problem

knyttet til denne dieseltypen diesel B5 (den som dere fyller

på tankanlegg rundt i landet nå)

Verst er det på biler som har stått en stund .

Miljødieselen som er innbladet i vanleg diesel skiller seg

og legger seg på bunn av tanken og kommer i kontakt med eventult

kondensvann.Begynner da og gro og blir til en

brun/ grå masse som ved oppstart dras inn i dieselsytemet.

I denne konsistens er den meget agresiv og anngriper plastikkventiler,

smus og dritt løsner i dieselsytemet,tetter filtere,sliter ut dieselpumper

tetter /ødelegger dyser/innjektorer.

Kan opplyse att det har stoppet tre biler for meg siste 2 mnd.på grunn av dette og dieselsystemet er mer eller mindre havarert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter i Kjøpsloven § 20 annet ledd at dersom kjøper blir oppfordret av selger til å undersøke varen, men lar være å etterkomme dette, kan ikke vedkommende klage på en mangel som han eller hun burde ha oppdaget ved en eventuell undersøkelse.

 

Nå skal jeg ikke skryte på meg å være så bilkyndig at jeg ville vært i stand til å oppdage disse feilene som selger hevder å ha på Tahoen, men det er ikke noe som trekker i selgers favør at han lot være å undersøke bilen når du sa du ikke hadde noe særlig peiling på den.

 

Angående heving av kjøpet så beror det på om det foreligger et "vesentlig kontraktsbrudd" fra en av partenes side. Her er det kjøper som hevder at bilen er ubrukelig og at han ikke ønsker å ha den lenger. Når derimot merkeverkstedet han har brukt har en helt annen versjon av saken kan jeg ikke se at feilene ved bilen er av en såpass alvorlig karakter at det blir noe hevingsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........men det er ikke noe som trekker i selgers favør at han lot være å undersøke bilen når du sa du ikke hadde noe særlig peiling på den.

QUOTE]

 

Antar du mener kjøpers favør? :) Håper jeg...

 

Vel, jeg oppfordret ikke kjøper til å sjekke bilen, men jeg har hele tiden påpekt at jeg ikke har peiling på bil. Tror nok dette var et impulskjøp fra hans side og han angrer i ettertid.

 

Men siden bilen ikke vil starte nå, så har jo han en bil han ikke har bruk for. Jeg har ikke mottatt noe som helst skriftelig fra kjøper, kun muntlig dialog. M.a.o. ingen skriftelig klage innen 2 mnd fra kjøpsdato.

 

Men om du leser noen innlegg ovenfor, angående diesel på Statoil, så lurer jeg på om du / dere kan finne mer informasjon om dette? Har sjekket litt på nett, men finner ikke mer om emnet.

 

Takk for svar uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår