Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
vimael

BMW med trykk i radiator

Rate this question

Question

Hei

 

Hva er feil?

 

Bil: 95 E38 740iA

 

Når bilen går bygger det seg opp trykk i radiatoren.

Det går så langt vannet blir presset ut gjennom noe jeg tipper er en overtrykksventil langt nedi der ett sted.

Begge slangene inn/ut av radiatoren er veldig harde.

Når temperaturen er så lav at jeg tør åpne lokket fosser vannet ut av beholderen.

 

Jeg sjekket før start at nivået var korrekt.

 

Jeg misstenker tett radiator, eller tett termostat.

Men jeg trodde ikke begge slangene skulle bli harde uansett hvem av delene det måtte være.

 

Noen andre forslag/tips?

 

Mvh

Vidar

Share this post


Link to post

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Hørtes ut som problem med topp eller toppakning ja... Har da hørt at BMW sine eldre modeller noen av de er ganske disponert for sprukken topp... Kjenner flere som har hatt problemet bare i nabolaget... :) Men det er mange år siden da...

 

Men om topp-pakningen er ødelagt så kan du få trykk i kjølesystemet.

 

Gjør sånn:

 

Vent til bilen er helt kald. Fyll på med vann dersom det mangler noe. Så lar du lokket på radiatoren være av mens du starter bilen.

 

Se etter om vannet er i ro eller som det er strøminger i det. Er det strømninger i vannet inne i radiatoren når bilen er kald, så kan det tyde på at toppakningen er gåen. Se etter også på fargen på eksosen - er den unormalt hvit (tror det er hvit det skal være...) så kan det også være topp pakningen...

 

lykke til da. :) Hører BMW har dyre deler, håper ikke dette koster for mye da :)

Share this post


Link to post
  • 0

Tett radiator eller lukket og defekt termostat er et par aktuelle feil,ja.

 

Er du så uheldig at topp eller toppakning er gåen så bør det kunne konstanteres med å måle om det er eksosavgasser i ekspansjonstanken. På samme måte som de måler i eksosen så stikker de føleren i eksp.tanken.

Share this post


Link to post
  • 0

Takker for svar.

 

Jeg har nå forsøkt å spyle gjennom både radiator og motor.

Radiatoren er ikke tett, men termostaten bør vel være helt lukket når motoren er kald?

 

Når jeg spyler gjennom motoren kommer det litt vann gjennom termostaten også, kan det tyde på at den står fast på litt åpning, og på den måte sørge for at det opparbeider seg trykk.

 

Så lenge motoren er kald er det ingen strømninger i vannet.

Det er heller ikke unormal røyk på bilen.

 

Mvh

Vidar

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.