Gå til innhold

Gearkassetrøbbel!

Ranger emnet


Jonaldo

Anbefalte innlegg

Kjørte litt for hardt i dag og tror gearkassa plutselig tok kvelden. Skraper og skrangler veldig. Totalhavari?

3. gear er helt borte mens de andre høres ut som en skurtresker i ei steinrøys......

 

Bilen er en 71 Volvo 142 Turbo med M45-kasse. Er på utkikk etter en M46-kasse som etter det jeg vet skal passe rett inn.

Det jeg egentlig trenger bortsett fra ny gearkasse er tips og råd om hvordan jeg går frem for å bytte kassa. Har aldri gjort det før.....

 

DSC00137-1.jpg

Med andre ord en bra dag for meg og Volvo'n:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skråmotor du har siden du har m45 nå?

 

M46 kassa er jo samme kassa men 5 giret (overdriven) henger bakpå. Altså må du ha kortere mellomaksel. Ville tro det var litt lite plass for den, men har ikke sjekka selv så kan jo være det går.

Det sier seg litt selv hvordan du gjør det når du tar en kikk under. Men er vel stort sett: Av med mellomaksel, girspak, clutchwire, speedowire, girkassefeste (ha en jekk under kassa), ta ut boltene som fester kasse til motor. Så må du bare prøve å dra den bakover på jekken et lite stykke før du kan slippe den ned.

Evt kan du vente med å koble av clutchwiren. Når kassa så skal bakover får du en kamerat til å trykke inn clutchen mens du passer på under. Da vil som regel ikke clutchen løse ut men kassa gå bakover.

 

Husk å jekke bilen høyt nok så du får ut og inn kassa.

Og så er det veldig greit med en som kan jekke kassa mens du ligger under å styrer når den skal opp igjen.

 

Dette er jo garasjegulvmetoden. Har du løftebukk og girkassejekk blir det jo litt annerledes.

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til ennå, men mange gode tips der. Har verken garasje eller løftebukk:)

Nå vet ikke jeg hva som menes med skråmotor, men det er bygd om for å få plass til M45. Virker som det største problemet blir å få tak i kasse..... Hørte også at M46 tåler mindre enn M45 så blir vel en sånn en igjen. Stor forskjell på M45 og M90? Disse tåler vel litt mere juling:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør du det i gårdsplassen som jeg gjorde når jeg bygde fk.

 

Skråmotor= 240motor av nyere en 7?mod eller no

DSC02682.jpg

 

M46 og m45 er samme kasse 1 til 4 gir. 5gir er som sagt slengt bakpå. Men må si at jeg har fortsatt til gode å bruke 5gir på bane.

 

M90 skal vel holde til rundt omkring 300hk. Kansje mer, kansje mindre..

Har en litt annen form enn m45 kassene. Har bare vært borti de til hvitmotor så vet ikke helt hvor forskjellig de til rødmotor er. (hvitmotor= 4-5-6 syl nyere alumotor. rødmotor= 4syl 240,740,940)

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok stor sjans for at det er en skråmotor ja:)

Er en 2,3 som er borret til 2,4. 389 topp med K-kam, smidde stempler, smidde råder osv....

Effektmessig burde jeg vel gått for en M90, men prøver å få tak i en M45 for å få bilen kjapt tilbake på veien.

Hva bor i bilen din da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke alltid ta av den bakre mellomakselen.

Kan bare løsne den framre og trekke den av splinsene på midten. Men da bør du merke hvor den stod så du får den sammen sånn den var.

Vil uansett anbefalle en haynesbok. Da får du også oversikt over det som skal strammes med moment + at det står mye smart i den.

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår