Gå til innhold

Kjøpsloven?

Ranger emnet


sparky

Anbefalte innlegg

Eg har fått et problem: eg har solgt en bil en smart roadster...

Eg låg den ut på en fredag og fikk telefon lørdagen om at det var en som hadde lyst til og kjøpe den men han var bare villig til og betale 20000,- under prisen eg ville ha og han ville ha den samme søndagen okey tenkte eg, ja eg går i 20000,- i tap men eg blir kvitt den raskt så eg slo til eg! så vi avtaler og møtes på søndagen og han lurte på om eg kunne skrive ut en slik naf kontrakt ja så eg gjorde det! vi krysset av sammen signerte begge to og han kjørte av gårde og eg var kvitt en bil;) men så etter en uke kommer tlf! at Airconditionen ikke funker, at det ar deksler som var knekt osv osv! og forlanger at eg skal betale allt! men eg sjekket at airconditionen funket samme dagen og eg har aldri sett et deksel som er knekt har aldri skrudd på den den har alltid vert på verksted og hva de har gjort må gudene vite dessuten har vi begge signert på en krontakt der det står at kjøper har sett over bilen og godtar den i den stand den er!!!

har han rett til og gjøre dette?? og eg mener det at kjøper du en bruktbil så kjøper du en bruktbil på godt og vondt!

Så eg lurer på om det er noen som har et vetig svar på dette som kunne ha hjulpet meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du/dere har krysset av for at bilen selges som den er. Så kan han ikke kommer tilbake i etterkant. Hvordan sakens gang er vis dere ikke har krysset av for dette, har jeg ikke noe godt svar på

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du/dere har krysset av for at bilen selges som den er. Så kan han ikke kommer tilbake i etterkant. Hvordan sakens gang er vis dere ikke har krysset av for dette, har jeg ikke noe godt svar på

 

Okey det var det eg og mente men var ikke sikker! ja vi har begge krysset av for at bilen selges som den er og at kjøper har besiktiget den!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten litt frekt av kjøper at først prute ned prisen 20k og siden komme med disse "kravene" etter at dere har signert kontrakt!

Bilen er ikke solgt med garanti hvilket betyr at (så lenge du ikke har visst om feilen) alle feil som oppdages etter at kontrakten er signert og kjøpet er avklart må kjøper stå for selv.

 

Men uansett en lei situasjon :(

 

/M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten litt frekt av kjøper at først prute ned prisen 20k og siden komme med disse "kravene" etter at dere har signert kontrakt!

Bilen er ikke solgt med garanti hvilket betyr at (så lenge du ikke har visst om feilen) alle feil som oppdages etter at kontrakten er signert og kjøpet er avklart må kjøper stå for selv.

 

Men uansett en lei situasjon :(

 

/M

 

 

Jepp en lei situasjon! men slik som skjer eg solgte i hvertfall bilen i god tro om at den var i meget god stand men det var den tydeligvis ikke! :( men men får no se om og finne en løsning på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff leit da sånnt skjer, spesielt da den det skjer for slår seg vrang og det blir advokat tull med mer, ingen tjener på det.

 

Så lenge du ikke holdt tilbake eller ga feil informasjon så skal ikke du trenge å betale et rødt øre.

Jeg hadde samme problem da jeg solgte min og tennerne på Xenonlysa gikk. Jeg hadde tilogmed møller som gikk god for at jeg ikke kunne ha noen måte å vite at dem kunne ryke så tett etter salg.

Måtte jo seff dra inn advokat og drit, endte bare med at problemet hans kostet et par tusen ekstra.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff leit da sånnt skjer, spesielt da den det skjer for slår seg vrang og det blir advokat tull med mer, ingen tjener på det.

 

Så lenge du ikke holdt tilbake eller ga feil informasjon så skal ikke du trenge å betale et rødt øre.

Jeg hadde samme problem da jeg solgte min og tennerne på Xenonlysa gikk. Jeg hadde tilogmed møller som gikk god for at jeg ikke kunne ha noen måte å vite at dem kunne ryke så tett etter salg.

Måtte jo seff dra inn advokat og drit, endte bare med at problemet hans kostet et par tusen ekstra.

 

Er no greit da det går den veien i hvertfall! Eg er spent på hva som skjer no i hvertfall for han som kjøpte bilen holder til på andre kanten av landet og forhandleren ligger her! men eg får bare ta og stikke og snakke med forhandleren og høre med de de burde da vite hva rettigheter osv eg har eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer han som ikke har noen rettigheter, men om du vil være på den rette siden så kan man jo alltids høre med en advokat eller plage Juristen her på forumet? :D

 

Jeg hadde iallefall ikke betalt han karen noen ting så lenge jeg viste at det var OK da du solgte og at du ikke skjulte noe info om bilen.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer han som ikke har noen rettigheter, men om du vil være på den rette siden så kan man jo alltids høre med en advokat eller plage Juristen her på forumet? :D

 

Jeg hadde iallefall ikke betalt han karen noen ting så lenge jeg viste at det var OK da du solgte og at du ikke skjulte noe info om bilen.

 

Hehe hvordan plager man juristen her på forumet?? kansje han vet noe om hvem som har hvilke rettigheter?? fikk melding om at han som kjøpte bilen skal ha den på verksted nå i juli og han kommer tilbake til meg når han har fått pris/evnt fikset det!

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilen selges som den er gir ikke kjøper noe mindre rettigheter.

Hvor mange biler selges "som de ikke er"? :)

 

Om selger holder tilbake ting som han visste var feil eller burde visst, kan man stå erstatningspliktig.

Det samme om bilen viser seg å være i vesentlig dårligere stand enn forventet ut fra pris.

 

Tror ikke selger her har noe særlig å frykte.

Spesielt ikke om det krysses av på at bilen er prøvekjørt og besiktiget av kjøper, da burde jo han forvisse seg om at alt virker før kjøp.

Og om noe ryker rett etter et salg så er jo det noe som rett og slett kan skje.. Og det er kjøpers ansvar.

 

(Dette er min tolkning av reglene, men tror ikke det er langt fra sannheten)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 års reklamsjon på bruktbil kjøp om selger er en privat person..

 

Spørsmål:

For vel 2 år sidan kjøpte eg ein brukt bil frå ein privatperson. For kort tid sidan havarerte motoren, og eg tok kontakt med seljar. Han avviste ansvar i saka og hevda attpå til at reklamasjonen var sett fram for seint. Kan dette vere rett? Er ikkje reklamasjonsfristen 5 år?

 

Svar:

Reklamasjonsfristen på 5 år gjeld ikkje ved kjøp mellom privatpersonar. Her vil reklamasjonsfristen vere inntil 2 år. Dette betyr at du har reklamert for seint. Det er heller ikkje nokon automatikk i at seljar ville ha vore ansvarlig for motorhavariet, sjølv om du reklamerte innan 2-årsfristen. Du måtte i så fall kunne bevise at motorhavariet skjedde på grunn av feil som kunne førast tilbake til kjøpstidspunktet.

 

Ver merksam på at dersom det er mindre enn 5 år sidan bilen vart seld av ein yrkesseljar kan du som hovudregel rette reklamasjonen mot denne yrkesseljaren

http://forbrukerportalen.no/faq/1023106611.96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEd det sagt. Så vil jeg dytte aircondition problemet over på han du kjøpte bilen av, om den er nyere en 5 år.. Dekslene kan det for alt du og vi vet være han som kjøpte bilen av deg som har ordna til.. Og uansett, han som kjøpte bilen må kunne BEVISE at feilene var der når han henta bilen hos deg. den blir værre tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å selge bil om dagen. Men sier man alt man vet er feil har man sitt på det tørre. At en bil går i stykker etter salg har ikke noe med reklamasjon å gjøre. Reklamasjon gjelder kun feil som det kan bevises var der ved salg, og som det kan bevises at selger burde visst om.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår