Gå til innhold

Fjerning av asfalt flekker o.l

Ranger emnet


k9v

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mange rare forslag her. Er biloppretter/lakkerer selv å jeg vil ambefale metoden som er beskreve her når det gjelder asfaltflekker:

 

 

Kjøper du whitesprit er dette nok. De fleste midler som brukes i dag inneholder følgende: 90% whitesprit og 10% silikon for å lage dekkfilm på lakken.

 

Det du må gjøre er: Bruk en tøyfille, dynk denne godt med whitesprit og med lett trykk gjør roterende bevegelser på område flekkene er. Vask deretter bilen på samme område. Etterpå boner du bilen på de samme omådene. Ferdig.

:worshipnissan

Er du i tvil om dette, spør billakkerere, understellsbehandlere og mekanikere.

 

En flaske whitesprit får du hvor som helst. (bensistasjon/europris7Biltema etc)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert kjempebra for "folk flest."

Men asfaltflekker sitter som regel best rundt piggstøvet som er etset inn i lakken, og å dra det rundt med ei fille vil for en "bilpleiegeek" fortone seg som den reneste galskap.

Dette er et typisk eksempel på hvordan det blir seende ut etterhvert...

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trogha

volvotic: Med slike anbefalinger blir du ihvertfall ikke arbeidsledig.....

 

Man klarer faktisk å lage riper i lakk med vanlige MF-kluter hvis man er "litt" uforsiktig, hvordan tror du lakken ser ut i dagslys etter en runde med tøyfille da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert kjempebra for "folk flest."

Men asfaltflekker sitter som regel best rundt piggstøvet som er etset inn i lakken, og å dra det rundt med ei fille vil for en "bilpleiegeek" fortone seg som den reneste galskap.

Dette er et typisk eksempel på hvordan det blir seende ut etterhvert...

 

Har det egentlig noe å si hvis man har ett til flere lag klarlakk på bilen?

- RX7 FC3S EUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvotic: Med slike anbefalinger blir du ihvertfall ikke arbeidsledig.....

 

Man klarer faktisk å lage riper i lakk med vanlige MF-kluter hvis man er "litt" uforsiktig, hvordan tror du lakken ser ut i dagslys etter en runde med tøyfille da?

 

 

Hvem har sakt jeg er uforsikktig?!

 

Snakk om hvordan man tar asfalt flekker her... ikke sand.

 

Har på avfettning å venta helst et par min. Spyler godt med høytrykk nedenfra å opp. Å det som er til overs av asfalt flekker da går det an å ta forsikktig med whitesprit å rein svamp/fille for å være litt efektiv. Tilslutt vanlig svamp å såpe.

 

Å sånne riper du snakker om får alle biler i hele verden som blir brukt. Robbing å polering e en jævla fin ting han kan fjærne det maste av små riper med med riktig bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trogha
Hvem har sakt jeg er uforsikktig?!

 

Snakk om hvordan man tar asfalt flekker her... ikke sand.

 

Har på avfettning å venta helst et par min. Spyler godt med høytrykk nedenfra å opp. Å det som er til overs av asfalt flekker da går det an å ta forsikktig med whitesprit å rein svamp/fille for å være litt efektiv. Tilslutt vanlig svamp å såpe.

 

Å sånne riper du snakker om får alle biler i hele verden som blir brukt. Robbing å polering e en jævla fin ting han kan fjærne det maste av små riper med med riktig bruk :)

 

Jeg sa ikke at du er uforsiktig, ville bare få frem at en "fille" ikke er det mest skånsomme for lakken.

Når man klarer å lage riper med vanlig MF-klut hvis man er litt uforsiktig (litt avhengig av lakktype), er vel ikke en "fille" et veldig skånsomt alternativ.

Mulig du mener MF når du skriver "fille" men da får du heller skrive MF.

 

Da bilen min til enhver tid har forsegling/voks er det stort sett kun før "vårshining" etter en lang vinter at det er en asfaltprikk eller to og disse fjernes med alt annet enn whitespirit, men det får vel bare være smak og behag.

 

Joda, riktig bruk av riktig produkt fjerner det meste, har et garderobeskap som begynner å bli fullt av stæsh, men det betyr ikke at jeg gidder å være uforsiktig bare fordi jeg har utstyr til å fjerne det som skulle oppstå av defekter:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det iverfall sånn på valing godt brukte biler med mye asfalt flekker. Men ALDRI med nye dyre, nylakka eller di som e fin i lakken ellers. Tengte det sa seg selv men der tok jeg vist feil :p Men grett å få alt frem.

 

Å denne metoden er faktisk kjærlinghet iforhold til bilvaskemaskin på besinstasjoner.

 

Å du som klager over at MF-kluter lager små riper må aldri kjøre bilen din! Ta deg heller av det stakkas skape ditt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trogha
Jeg gjør det iverfall sånn på valing godt brukte biler med mye asfalt flekker. Men ALDRI med nye dyre, nylakka eller di som e fin i lakken ellers. Tengte det sa seg selv men der tok jeg vist feil :p Men grett å få alt frem.

 

Å denne metoden er faktisk kjærlinghet iforhold til bilvaskemaskin på besinstasjoner.

 

Å du som klager over at MF-kluter lager små riper må aldri kjøre bilen din! Ta deg heller av det stakkas skape ditt! :D

 

Dette er altså BILPLEIE delen av forumet......

 

Tråden heter "fjerning av asfaltflekker o.l" ikke "fjerning av asfaltflekker o.l på godt brukte biler som ingen lenger bryr seg om".....

 

Ja...whitespirit er nesten kjærlighet i.fht vaskemaskinen på statoil.

 

Klager ikke over at MF riper, men at den kan ripe hvis man er veldig uforsiktig, og det er jo tydelig at det ikke er jeg som har det problemet:D

 

Så litt ironi i innlegget ditt ja...men måtte bare svare:op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er KANON...

 

Ellers funker autoglyms tar remover også greit...

 

men nå har jeg 10 liter med prickbort lagret her og det er mmmmmmmm...

 

Har akkurat fått inn ei 10 liters kanne med Prikkbort sjøl. Ser virkelig fram til å teste den. Prøvde Amazing Roll Off (ARO) og det var vel ikke helt store opplevelsen egentlig! Kan Prikkbort brukes på våt eller tørr bil? Bør den blandes ut noe? Sitte på lenge på lakken?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har fjernet asfaltflekker med techwaxen...funker som pokker det..men det er tidkrevende. Prickbort har jeg ikke testet.

 

Du er trofast til NXT Tech-waxen din :P hehe

Prøvde Prikkbort igår. Bilen ble clayet for ca 2mnd siden så var ikke allverden med asfaltflekker og drit på lakken. Blanda ut med bittelitt vann og spraya på nedre del av bilen. Det godgjørte seg i ca 3-5 min og spylte av med varmt høytrykk. Funka som bare det. Tok absolutt alt av forurensing i lakken, ikke en eneste nupp,flekk eller seig jævelskap igjen. :) Konklusjonen er virkelig effektiv og mye avfetting for penga. Eneste jeg såg at da jeg spylte av så ble vannet på gulvet litt lilla-aktig. Så den er nok sterk nok ja. Bør blandes ut med vann sjøl om det står at den brukes ufortynnet. Eller så har jeg dårlig lakk istede kanskje! :P

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår