Gå til innhold

best lyd ved åpen eller lukket kasse`?

Ranger emnet


nitz86

Anbefalte innlegg

Hei! Har en 12" JBL GT5 sub i lukket kasse, på ca 25-30L volum.

Burde jeg ha hadt denne kassa åpen? Hører mye forskjellig, og har bare spilt subber før fra lukket kasse.

meninger eller forslag?

- Toyota corolla 96" 1.3 xli 16V

- Toyota Corolla 85" 1.6 GTi 16V TwinCam (Delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har en 12" JBL GT5 sub i lukket kasse, på ca 25-30L volum.

Burde jeg ha hadt denne kassa åpen? Hører mye forskjellig, og har bare spilt subber før fra lukket kasse.

meninger eller forslag?

 

Det sies at ett sub element i lukket kasse krever mer effekt for å spille like høyt som ett i portet kasse, men det i lukket kasse er mer kontrollert. Det finnes masse stoff om fordeler og ulemper med lukkede og portede kasser.

Hvis du har tenkt deg elementet i portet kasse så bør du bygge ny kasse for som regel så bør porta kasser være større enn lukkede kasser.

Kjenner ikke de elementet der så jegg skal ikke uttale meg om du skal bruke porta kasse, men kan i allefall si at generelt sett så er det lettere å få dyyyp bass med porta kasse:D

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt rundt og fant no kasse specs. og parameters fra JBL så ta en titt HER så kan du se hvordan elementet vi oppføre seg i lukket eller portet kasse.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et basselement egner seg for lukket kasse eller bassrefleks avgjøres av elementets data, Qts-verdien. Om denne er under 0,5 så egner elementet seg best til bassrefleks. Er verdien over 0,5 egner det seg best til lukket kabinett.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et basselement egner seg for lukket kasse eller bassrefleks avgjøres av elementets data, Qts-verdien. Om denne er under 0,5 så egner elementet seg best til bassrefleks. Er verdien over 0,5 egner det seg best til lukket kabinett.

Kan noen andre bekrefte dette?

 

Slik at jeg kan bruke det som en pekepinne når jeg ser på subber.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når jeg spiller høyt noen ganger så høres det ut som om subben slår dobbelt, at den ikke rekker og komme opp igjen før ny dyp bass kommer. kan det være pga. for mye motstand i kassa? siden jeg har lukket kasse..

takker for gode svar=D

- Toyota corolla 96" 1.3 xli 16V

- Toyota Corolla 85" 1.6 GTi 16V TwinCam (Delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når jeg spiller høyt noen ganger så høres det ut som om subben slår dobbelt, at den ikke rekker og komme opp igjen før ny dyp bass kommer. kan det være pga. for mye motstand i kassa? siden jeg har lukket kasse..

takker for gode svar=D

 

Hva slags forsterker har du til å drive sub'en?

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen andre bekrefte dette?

 

Slik at jeg kan bruke det som en pekepinne når jeg ser på subber.

 

Egentlig er det vel EBP som best gir en pekepinn på kassetype:

 

Efficiency Bandwidth Product (EBP)

EBP = Fs / Qes

50 or less = best used in a sealed enclosure.

50 - 90 = flexible enclosure options.

90 or greater = best used in ported enclosure.

 

Du finner mer info her.

 

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår