Gå til innhold

Anbefaling til DC/DC-konvertor

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt en liken sak som gir meg jevn spenning ut, justerbar mellom 14 - 15 volt, og som klarer levere det til spillern selv mens bilen starter.

 

Han en Pioneer AVIC som rebooter når bilen starter hvis den har stått litt.

 

Batteriet er et helt nytt Banner AGM så det skal ikke oppgraderes videre. Men tror Pioneeren er ganske følsom for endringer i spenning, da det egentlig er en komplett datamaskin med harddisk.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige greier hvis ikke den Pioneeren allerede har innebygget DC-DC...

Så lenge den får 12V burde det være rikelig. Hvordan er kablene dine foran mellom batteri, starter og chassi?

Du får måle hvor lavt spenningen synker når du starter bilen.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får måle hvor lavt spenningen synker når du starter bilen.

 

Synker til rett under 11 volt hvis bilen har stått litt.

 

Tror det er det plutselige spenningsfallet som får den til å kutte, for hvis jeg kjører starteren rundt lenge så slår den seg av, og kommer tilbake etter 1 sekund. Så ser ut til å kunne kjøre på 11 volt, liker bare ikke det plutselige fallet.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg ville prøvd å bare koble på en liten kondensator til spilleren, ikke en sånn stor 1F altså...

Men spenningen skal ikke synke under 11 V om du har et ok batteri, så ville oppgradert litt kabler hvis ikke det er gjort.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eventuelt et eget batteri...

 

Hva i alle dager slags forslag er det jeg får her?

 

Mener du jeg skal ha et ekstra batteri i bilen fordi jeg syns det er litt plagsomt at spillern rebooter?

 

Nei, jeg vet hva jeg vil ha: en DC/DC-konvertor!

 

Fordlen da er at jeg kan stille opp spenninga så spillern får 14.5 volt, uansett om bilen går eller ikke.

 

Så jeg håper noen vet hvor jeg får kjøpt dette.

 

På forhånd takk!

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet hva jeg vil ha: en DC/DC-konvertor!
Og hvor skal så den konverteren få strøm fra da? ;) Den vil ikke få noe mer strøm fra startbatteriet ditt enn det AVIC'en din får nå, når du starter bilen... så hvordan kan en konverter gi deg noe mer strøm til spilleren?

 

En kondensator er ellers en mulighet som Beemer sier... men er du bare lei av at spilleren re-booter eller har du angst for at spilleren skal gå istykker av spenningsfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er en regulert 12vdc strømforsyningen. Det finnes sånne til carputere. Vet bl.a. at morex (tror jeg det het) leverer opp til 160w 12vdc regulert beregnet til PC i bil.

De finnes også uregulerte til en billig penge, men da skal man helst ja en jevn input på 12v, noe en bil ikke har.

 

Morex 160w'en leverer 12v og 5v regulert. Du trenger jo på en måte ikke de 160 watta, eller 5v'en, så det er vel bare å hente ut 12v rett fra output'en på kortet.

Vet ikke hvor mye en sånn spiller trenger, men 160w er mer enn nok til en carputer, så det burde vel tilogmed holde med en 90w'er.

 

http://www.carputer.no/Shop/product_info.php?cPath=37&products_id=103&osCsid=uloo9escjrrptp3ggflp99dl63

 

http://www.carputer.no/Shop/product_info.php?cPath=37&products_id=182&osCsid=uloo9escjrrptp3ggflp99dl63

 

De skal takle variabel input på alt fra 6-24v og lever 12v+5v ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke batteriet ditt klarer å holde spenningen rundt 13V når du starter motoren så er det noe "feil" med batteriet eller kablingen din.

En liten kondensator kan løse dette men jeg ville heller ha feilsøkt og funnet feilen fremfor å ty til lettvinnte løsninger med kondensator. Da løser du ikke problemet, du bare flytter det.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor skal så den konverteren få strøm fra da? ;) Den vil ikke få noe mer strøm fra startbatteriet ditt enn det AVIC'en din får nå, når du starter bilen... så hvordan kan en konverter gi deg noe mer strøm til spilleren?

 

Konvertoren henter strøm fra batteriet så klart, f.eks 50 watt. La oss si spenningen da er 10 volt, så den trekker 5 ampere. Så er det inni konvertoren "magien" skjer, og ut kommer det 3 ampere med 14,5 volt spenning.

 

 

Det du trenger er en regulert 12vdc strømforsyningen. Det finnes sånne til carputere. Vet bl.a. at morex (tror jeg det het) leverer opp til 160w 12vdc regulert beregnet til PC i bil.

 

De skal takle variabel input på alt fra 6-24v og lever 12v+5v ut.

 

Endelig begynner vi å nærme oss det jeg vil ha! ;-)

 

Men en ATX strømforsyning er jo alt for avansert til mitt bruk. I tillegg regulerer den strømmen ut til fast 12 volt, jeg vil ha regulerbar mellom 14 - 15 volt.

 

Hvis ikke batteriet ditt klarer å holde spenningen rundt 13V når du starter motoren så er det noe "feil" med batteriet eller kablingen din.

En liten kondensator kan løse dette men jeg ville heller ha feilsøkt og funnet feilen fremfor å ty til lettvinnte løsninger med kondensator. Da løser du ikke problemet, du bare flytter det.

 

Mvh

Pål

 

Her håper jeg det har sneket seg inn en skrivefeil?

 

Nei, spenningen er ikke 13 volt mens jeg starter bilen, den ligger på ca 11,5 volt.

 

Jeg har vurdert en kondensator, men vil ikke den få samme spenning som resten av strømkretsen? Dvs. når batterispenningen synker, så synker spenningen i kondensatoren også.

 

Kan jo være det er en liten forsinkelse i kondensatoren som gir meg akkurat den ekstra spenningen jeg trenger? Noen som VET hvordan en kondensator vil oppføre seg i mitt tilfelle?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sperrediode mellom kondis og batteri vil hindre strømmen i slå bakover når spenningen på batteriet synker ved start.

 

Nei, spenningen er ikke 13 volt mens jeg starter bilen, den ligger på ca 11,5 volt.
Les en gang til hva Morel skriver... batteriet ditt BURDE være 13 volt når du starter, altså er det noe "feil"...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sperrediode mellom kondis og batteri vil hindre strømmen i slå bakover når spenningen på batteriet synker ved start.

 

Det stemmer, men har ikke en slik sperrediode et spenningsfall på 0,5 volt over seg?

 

Og da er vi jo enda lengre unna målet mitt om 14,5 volt til enhver tid på spillern min ;-)

 

Les en gang til hva Morel skriver... batteriet ditt BURDE være 13 volt når du starter, altså er det noe "feil"...

 

Alle vet vel at et 12 volts batteri IKKE har 13 volt spenning når du drar rundt startmotoren som trekker 1500 watt.......

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig skrevet av TransMedia

Og hvor skal så den konverteren få strøm fra da? Den vil ikke få noe mer strøm fra startbatteriet ditt enn det AVIC'en din får nå, når du starter bilen... så hvordan kan en konverter gi deg noe mer strøm til spilleren?

Konvertoren henter strøm fra batteriet så klart, f.eks 50 watt. La oss si spenningen da er 10 volt, så den trekker 5 ampere. Så er det inni konvertoren "magien" skjer, og ut kommer det 3 ampere med 14,5 volt spenning.

Joda, skjønner helt hvordan du skal koble det, var et heller retorisk spørsmål... skal du ha en converter/strømforsyning som er kjapp nok til å kompensere for spenningsfall fra 14 til 11 volt på kvartsekundet, snakker vi nok mer penger enn et ekstra batteri... ;) ... og den konstruksjonen vil rett og slett inneholde endel kondensatorkraft for å kunne glatte ut spenningsvariasjoner på inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ATX strømforsyning er jo alt for avansert til mitt bruk. I tillegg regulerer den strømmen ut til fast 12 volt, jeg vil ha regulerbar mellom 14 - 15 volt.

De leverer også PSU'er på jevn 15v. Ikke justerbar mellom 14-15v, bare ren 15v. Men ja, den er jo noe overkill kanskje. Alternativt må du muligens bygge noe selv.

 

Fant den her:

http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1003,C1040,P13772

 

Det er noe sånt du vil ha, kun dc-dc, variabel input 4-80v, justerbar output fra 1.24v til 60v @ 250mA.

Vet ikke om de leverer til forbruker eller kun til firmaer.

 

EDIT: Eller denne:

http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1003,C1042,P39304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår