Gå til innhold

Kjøpt katta i sekken

Ranger emnet


dfrags

Anbefalte innlegg

Hva får deg til å tiltale meg som barrister og ikke solicitor? Er det på grunn av den krøllete, hvite parykken jeg pleier å ikle meg? :)

 

Har du lurt meg i alle disse årene Doktor? Parykk? Men, ja! Og i tillegg er du jo en jævel på skranke:

 

613259.jpeg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du lurt meg i alle disse årene Doktor? Parykk? Men, ja! Og i tillegg er du jo en jævel på skranke:

 

613259.jpeg

 

Du har så rett, så rett. Skranke har alltid vært en av mine favorittøvelser. På dette bildet har jeg dog, som du ser, valgt å legge parykken til side under selve utførelse av skrankeøvelsen - rett og slett fordi jeg blir så ufattelig sexy med parykken at jeg ikke klarer å konsentrere meg om "skranketjenesten". :)

 

EDIT: Dette bærer riktig galt av sted hva gjelder relevans til topicen...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man kjøper en bil, så ryker reg reima på vei -hjem- igjen. Selger bør vel dekke det som evt har skadet motoren?
Se det fra selgers ståsted da, Man har solgt en bil man har brukt et par år. At det var reimer som må skiftes har ingen fortalt ham. Og kjøper visste det sikkert ikke heller...

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det fra selgers ståsted da, Man har solgt en bil man har brukt et par år. At det var reimer som må skiftes har ingen fortalt ham. Og kjøper visste det sikkert ikke heller...

 

Selvfølgelig ser jeg den. Men tror at selger vil måtte betale reperasjonen av dette nettopp fordi kjøper var på vei hjem med bilen.

 

Du hadde ikke kjøpt en bil til, la oss si 100 000, og latt det passere det faktum at du fikk registerreim-havari på tur hjem etter kjøp med den nye bilen din, og punget ut for dette fra egen lomme?

 

OT: Flink i skranke du Juristen. (Pass på så du ikke låses fast i vinkelvolten, ufin affære.)

Nå - '92 VW Vento VR6

[x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v

[x] - '90 VW Golf II GTi G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ser jeg den. Men tror at selger vil måtte betale reperasjonen av dette nettopp fordi kjøper var på vei hjem med bilen.

 

Du hadde ikke kjøpt en bil til, la oss si 100 000, og latt det passere det faktum at du fikk registerreim-havari på tur hjem etter kjøp med den nye bilen din, og punget ut for dette fra egen lomme?

 

Skulle jeg kjøpt bil til 100 k ville jeg forvisset meg om at regreima var skiftet jeg.. Man har tross alt et lite ansvar som kjøper også

Har man ikke peiling når man skal handle bil så tar man med seg noen som har, eller så får man sjekket bilen hos merkeverksted (eller NAF).

Annet alternativ er å kjøpe bil hos en forhandler, det hadde i dette tilfellet blitt billigere

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt bil til 100 k ville jeg forvisset meg om at regreima var skiftet jeg.. Man har tross alt et lite ansvar som kjøper også

Har man ikke peiling når man skal handle bil så tar man med seg noen som har, eller så får man sjekket bilen hos merkeverksted (eller NAF).

Annet alternativ er å kjøpe bil hos en forhandler, det hadde i dette tilfellet blitt billigere

 

Det er vel en selvfølge at registerreimen sin skifte-intervall er fulgt opp av eier? Så i utgangspunktet burde det ikke være nødvendig for kjøper og sjekke det - men derimot rust og karosseriskader bør kjøper selv undersøke, det kan jeg si meg enig i.

 

Uansett, i denne saken vil jeg tro kjøperen kan heve kjøpet pga teknisk havari så kort tid etter kjøpet.

 

Personlig hadde jeg forvisset meg om at alt var som det skulle så det ikke oppstår sånne situasjoner senere. NAF test er også noe som burde bli prioritert litt mer ved kjøp, men det er ofte selger (privatpersoner) ikke vil gå med på det. Og bare det er vel en grunn til å styre unna.

Nå - '92 VW Vento VR6

[x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v

[x] - '90 VW Golf II GTi G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en selvfølge at registerreimen sin skifte-intervall er fulgt opp av eier? Så i utgangspunktet burde det ikke være nødvendig for kjøper og sjekke det - men derimot rust og karosseriskader bør kjøper selv undersøke, det kan jeg si meg enig i.

 

Uansett, i denne saken vil jeg tro kjøperen kan heve kjøpet pga teknisk havari så kort tid etter kjøpet.

 

Personlig hadde jeg forvisset meg om at alt var som det skulle så det ikke oppstår sånne situasjoner senere. NAF test er også noe som burde bli prioritert litt mer ved kjøp, men det er ofte selger (privatpersoner) ikke vil gå med på det. Og bare det er vel en grunn til å styre unna.

 

Det er overhodet ingen selvfølge. Fortell meg hvor det står at bileiere er forpliktet til å følge serviceintervaller, er du snill...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ingen selvfølge. Fortell meg hvor det står at bileiere er forpliktet til å følge serviceintervaller, er du snill...

 

Hehe, jeg skrev "Det er vel ..." nettopp fordi jeg ikke er helt sikker på den delen, men mest logisk (for folk med litt innsikt i bilverdenen) at de er overholdt da - hvis det er fult servicehefte vel og merke. :)

Nå - '92 VW Vento VR6

[x] - '90 Audi Coupe Quattro 20v

[x] - '90 VW Golf II GTi G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis serviceheftet er utfyllt er det vel ikke noe problem. da er det et verksted som ikke har gjort jobben sin.

Men det er ikke mange som følger servicer på en bil som er over fem år. Og det går ikke mange dagene mellom hver gang jeg hører folk bli overrasket over at de bør skifte registerreim.

 

Det er greit for en med bilinteresse, men det er mange som ikke ser bilen som noe annet enn ett fremkomstmiddel.

 

Litt snodig at alle som selger bil skal vite alt om bilen, men kjøper som skal svi av 100-200k ikke skal ta seg bryet med å sjekke det mest elementære. Slike bør ikke handle bil av private

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Personlig veit jeg ikke engang hvor i motorrommet jeg finner registerreima (selv om jeg sikkert skulle klart å finne den, siden det ikke er så ufattelig mange reimer der), langt mindre hva slags funksjon den har. Dette er heller ikke noe man lærer nevneverdig godt på kjøreskolen eller noe den jevne bilist i Norge kjenner til, så man kan ikke forvente at enhver privat bilselger skal kjenne vedlikeholdsstatus på registerreima si.

 

Faktisk så vill jeg egentlig påsta at enhver bileier burde vite intervallen på reg reima,noe som heter instruksjonsbok og den er jo til for å leses eller? nei Nordmenn er for slappe å skal ikke lese i den tydeligvis.

opplever støtt og stadig kunder som kommer å spør om ditt og datt,skal det være sånn?

jada,er bare å lese i instruksjonsboka,alt står der!

er jo ikke værre enn å ta en liten telfeon til merkeverksted heller så får du jo fort vite.

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så vill jeg egentlig påsta at enhver bileier burde vite intervallen på reg reima,noe som heter instruksjonsbok og den er jo til for å leses eller? nei Nordmenn er for slappe å skal ikke lese i den tydeligvis.

opplever støtt og stadig kunder som kommer å spør om ditt og datt,skal det være sånn?

jada,er bare å lese i instruksjonsboka,alt står der!

er jo ikke værre enn å ta en liten telfeon til merkeverksted heller så får du jo fort vite.

 

Hør her. Jeg, og minst 50 % av alle andre bileiere i Norge, gir totalt faen i hvordan bilen virker og hva slags deler som skal byttes når. Jeg vet ikke hva en registerreim er, jeg vet ikke hvor jeg finner den, jeg vet ikke hva den koster, jeg vet ikke hvor ofte den bør byttes. Jeg fyller bensin på den når den trenger det, vasker den et par ganger i halvåret og kjører den på verksted når det er noe som ikke virker eller hvis det er tid for EU-kontroll. Utover det gir jeg blanke faen i bilen.

 

Dersom du selger huset ditt, selger du det som det er. Det er ingen som kan komme og kjefte på deg for at du ikke har malt det med jevne mellomrom, skiftet takstein og pusset opp badet. Hvis huset er stygt, må du kanskje selge det billigere enn om det var velholdt og nyrenovert, men ingen kan komme og sutre etterpå dersom malinga flasser av.

 

Mondeo har et jævlig godt poeng. Hvorfor skal selgeren ha så jævlig stort ansvar for å ha full kontroll på feil og mangler, mens kjøper kan vandre rundt på en rosa sky og tro at han får et feilfritt vidunder? Det påligger kjøper et like stort ansvar for å sjekke teknisk stand som det som påligger selger. Dersom ingen av dem er særlig bilkyndige, bør de få hjelp av f.eks. NAF for å kontrollere teknisk stand.

 

Et godt tips kan kanskje være å ikke kjøpe bil for mer penger enn man har råd til å tape, dersom man ikke tar seg tid til å kontrollere teknisk stand. Det bør enhver idiot klare å skjønne, det er jo like selvsagt å (få noen til å) undersøke teknisk stand som å sjekke at bilen er fri for heftelser.

 

Det er kanskje håpløst å forsøke å skape forståelse for en slik holdning til bilhold på et bilforum, så jeg ber dere ikke om å forstå det, jeg ber dere bare om å innse at det er slik. Kjøper du katta i sekken, er det din egen skyld, med mindre selgeren med viten og vilje har holdt tilbake opplysninger som han åpenbart må ha kjent til - og det er altså ikke åpenbart at den gjennomsnittlige bileier kjenner til registerreimas serviceintervaller.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er kanskje håpløst å forsøke å skape forståelse for en slik holdning til bilhold på et bilforum, så jeg ber dere ikke om å forstå det, jeg ber dere bare om å innse at det er slik. Kjøper du katta i sekken, er det din egen skyld, med mindre selgeren med viten og vilje har holdt tilbake opplysninger som han åpenbart må ha kjent til - og det er altså ikke åpenbart at den gjennomsnittlige bileier kjenner til registerreimas serviceintervaller.

 

Jeg slenger meg på dine utsagn.

Selv om jeg personlig vet om dette med registerreim og havari, så må man også tenke på:

 

* Mange bileiere vet ikke at det er både KM og ÅR man må se på. td. noen bileiere ser bilen har feks intervall på la oss si 5 år / 100.000km. Så sier de da: Jeg har bare kjørt den 40.000km.

 

Men, hvor mange ÅR har de eid bilen?? Jo, gjerne 7 år eller mer, men siden de har kjørt så lite, så tror de at de slipper å bytte reimen.

 

Videre, er det ikke alle som vet hva som skjer på en interfierencemotor om reimen ryker. De vet egentlig ikke hvilken funksjon registerreimen er.

 

Når folk klarer å kjøre en ny bil tom for olje(!), pga. de stoler på oljelampen i dashboard skal gi de en alarm før de må bytte olje, så er det ikke så rart at folk klarer å la vær å bytte registerreim.

 

Når dette er sagt, opplevde jeg selv regreim havari, en reim som var under 2 år gammel, dette var original volvoreim, videre var også løpehjul, strammer, dynamo, m.m. byttet og bilen hadde rullet VELDIG LITE på reimen.

 

Det var rett og slett noe gale med den reimen.

jeg forhørte meg med forbrukerrådet og de sa at om jeg er heldig, får jeg en ny reim av Volvo (selv om motoren nå var rast!).

 

Så, hvordan da privat vs privat skal få utrettet noe, det er ikke noe jeg kan forstå.

 

Bilkjøper BURDE sett på KM stand på bilen, videre burde han sett på regreim intervall, han burde sett på servicehistorikk, m.m.

 

Og om han ikke har teknisk kompetanse, så burde han fått NAF test eller tilstandsrapport FØR han reiste å kjøpte bilen.

 

Jeg ville ikke sagt kjøpet er "katta i sekken" pga reimen røk.

Det er ikke sikkert reimen er over reimintervall, det kan også være t.d. vannpumpe, reimstrammeren, o.l., som har gitt seg. evnt at man ikke har byttet løpehjul når de skulel byttes feks.

 

Evnt kan det være som i mitt tilfelle, at reimen røk lenge før den skulle ryke.

 

Om bilselgeren har feks. støpt cementgulv i bilen for å skjule rust, så er det en sak. Om bilselgeren ikke har teknisk innsikt, så er det ikke straffbart.

 

Elelrs, regner jeg med at det ikke stod i salgsmeldingen:

ny registerreim, bil i perfekt stand.

 

Det stod vel mer som alle skriver? Selges som den er?

Om bilselger påstår den er 100% strøken, har kanskje bilkjøper en sak., dog. ville jeg sagt at dette står for kjøpers bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet går jo ikke egentlig på om man har teknisk innsikt eller ikke. Et eller annet kan jo ryke på bilen min i dag, jeg har jo ikke full oversikt over alle bevegelige deler på den. Det jeg vet er at viftereima synger på siste verset. Dette er jo ikke en registerreim, for all del. Poenget er hvis jeg selger bilen med sliten reim og den ryker, og jeg ikke har opplyst om det selv om jeg vet inderlig godt at den en dag kommer til å ryke, da har jeg et visst ansvar i forhold til kjøper, spesielt om dette hadde vært en reg. reim.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet går jo ikke egentlig på om man har teknisk innsikt eller ikke. Et eller annet kan jo ryke på bilen min i dag, jeg har jo ikke full oversikt over alle bevegelige deler på den. Det jeg vet er at viftereima synger på siste verset. Dette er jo ikke en registerreim, for all del. Poenget er hvis jeg selger bilen med sliten reim og den ryker, og jeg ikke har opplyst om det selv om jeg vet inderlig godt at den en dag kommer til å ryke, da har jeg et visst ansvar i forhold til kjøper, spesielt om dette hadde vært en reg. reim.

 

 

Eirik

 

Det er ikke sammenlignbart.

man hører ikke registerreimen på samme måte som man hører en dårlig viftereim.

 

Videre er registerreimen skjult bak deksler, aircondition, servopumpe+++. En viftereim kan du inspisere bare ved å åpne panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I en sak som dette mener jeg BÅDE kjøper og selger har et ansvar.

Selger bør vite hvilken tilstand bilen er teknisk, også med tanke på service, reg.reim etc når man selger den.

Samtidig så mener jeg at kjøper også plikter til å undersøke slikt selv, det er jo i kjøpers selv interesse også vil jeg tro?!

 

Om man ikke har peil så burde man søke råd hos noen som er kyndige. Dette er vel et råd som går igjen mange ganger mange plasser. Hvis man ikke har peil som kjøper så bør man i det minste se om man finner gode råd for et så trygt bilkjøp som mulig.

 

Dette er mine meninger. Om det er sånn, det vet jeg ikke.

 

En 50/50 deling på utgiften ville vel være fair?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår