Gå til innhold

Kjøpt katta i sekken

Ranger emnet


dfrags

Anbefalte innlegg

Hei

 

En kompis av meg var å skulle hente en bil i oslo igår og kjøre den til Bodø. Han hadde fått invilget lån fra elcon og tok fly til oslo igår. Der møtte han selger og fikk skrevet salgsmelding. Han begynte så å kjøre nordover. Etter noen timer så røyk registerreimen og han måtte derfor få bilberging til nermeste by. Kjøper er ikke interisert i bilen nå som registerreimen røyk. Pengene fra elcon blir ikke overført før kjøper leverer kopi av kontrakt og salgsmelding. kan han da bare stoppe overføringen og glemme dette? Eller er han pliktig til å kjøpe bilen nå? Syntes det er en vesentlig feil at registerreimen ryker bare timer etter overlevering.

 

En annen ting er at det var ikke rettsmessig eier av bilen som skrev under salgsmeldingen.. Det var en slektning.. Jeg mener da at salgsmeldingen er ugyldig og kjøper kan da heve kjøpet. Og denne saken kunne da gått motsatt vei. Kjøper kunne ha kjørt bilen til bodø og den rette eieren kunne da ha sagt at han ikke hadde solgt bilen til noen og krevd den tilbake..

 

Noen som har noen meninger om dette??

- Audi A4 2.0TDI 05

- Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så lenge eigeren ikke har skrevet under på kontrakten så er den jo ikke gyldig (vist ikke da slektningen har fått fullmakt, og det er gyldig??)!

 

Uansett, når skulle reg reim byttes? Det står jo i serviceheftet, og vist ikke den er byttet etter riktig km stand og kjøper ikke er informert om dette så teller jo det som en vesentlig feil som selger skulle vist om, ergo er ikke kjøper informert så er det grunn til og heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakt er vel en kontrakt uansett, men kjøpsloven gjelder jo også da det er salg blandt private, så om han har holdt tilbake noe informasjon om hva som er galt med bilen så må han faktisk dekke dette i opptill 6mnd om jeg ikke husker helt feil.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakt er vel en kontrakt uansett, men kjøpsloven gjelder jo også da det er salg blandt private, så om han har holdt tilbake noe informasjon om hva som er galt med bilen så må han faktisk dekke dette i opptill 6mnd om jeg ikke husker helt feil.

 

Du har jo de luringene som kjøper en gammel bil, plukker den fra hverandre, finner noen små hull i gulvet og krevet andel av penger tilbake..

Men hvis vet om at reg. reim ikke er byttet og holder dette tilbake er det grunn for å heve kjøpet.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

kjøps loven gutter gjelder ved privat kjøp også er ikke 100& sikker på hvor lamg tid den er på men tror det er 2 uker så kan du levere den tilbake hvis den ikke holder stand som selger har lovet for eks hvis selger har sagt at denne bilen har mange mil igjen å gå på og den går etter et par. for min del så hadde jeg snakket med selger å sagt "!#%¤/&/¤¤%&/#"%!"&¤%(%#&(/#% få penge tilbake hvis ikke #¤¤(&%&)%#&/¤/"&"¤ og etter på skulle jeg ¤#%/¤/¤%&(¤%(¤#&/#¤/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøps loven gutter gjelder ved privat kjøp også er ikke 100& sikker på hvor lamg tid den er på men tror det er 2 uker så kan du levere den tilbake hvis den ikke holder stand som selger har lovet for eks hvis selger har sagt at denne bilen har mange mil igjen å gå på og den går etter et par. for min del så hadde jeg snakket med selger å sagt "!#%¤/&/¤¤%&/#"%!"&¤%(%#&(/#% få penge tilbake hvis ikke #¤¤(&%&)%#&/¤/"&"¤ og etter på skulle jeg ¤#%/¤/¤%&(¤%(¤#&/#¤/

 

Prøv igjen, men denne gangen bruker du punktum, komma og stor forbokstav - da blir det faktisk mulig å lese det du skriver. :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man kan bruke mot selger at han burde visst at reg reim burde vært skiftet. Det er ikke sikkert han hadde noe mer greie på det en kjøperen tydeligvis hadde.

 

Enig. Personlig veit jeg ikke engang hvor i motorrommet jeg finner registerreima (selv om jeg sikkert skulle klart å finne den, siden det ikke er så ufattelig mange reimer der), langt mindre hva slags funksjon den har. Dette er heller ikke noe man lærer nevneverdig godt på kjøreskolen eller noe den jevne bilist i Norge kjenner til, så man kan ikke forvente at enhver privat bilselger skal kjenne vedlikeholdsstatus på registerreima si.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøps loven gutter gjelder ved privat kjøp også er ikke 100& sikker på hvor lamg tid den er på men tror det er 2 uker så kan du levere den tilbake hvis den ikke holder stand som selger har lovet for eks hvis selger har sagt at denne bilen har mange mil igjen å gå på og den går etter et par. for min del så hadde jeg snakket med selger å sagt "!#%¤/&/¤¤%&/#"%!"&¤%(%#&(/#% få penge tilbake hvis ikke #¤¤(&%&)%#&/¤/"&"¤ og etter på skulle jeg ¤#%/¤/¤%&(¤%(¤#&/#¤/

 

Prøv igjen, men denne gangen bruker du punktum, komma og stor forbokstav - da blir det faktisk mulig å lese det du skriver. :)

 

Denne forventer jeg at du bringer inn i "Det heter ikke..." barrister!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Personlig veit jeg ikke engang hvor i motorrommet jeg finner registerreima (selv om jeg sikkert skulle klart å finne den, siden det ikke er så ufattelig mange reimer der), langt mindre hva slags funksjon den har. Dette er heller ikke noe man lærer nevneverdig godt på kjøreskolen eller noe den jevne bilist i Norge kjenner til, så man kan ikke forvente at enhver privat bilselger skal kjenne vedlikeholdsstatus på registerreima si.

 

Den er vanskeligere å finne enn du tror, da den er skjult under et deksel. Derfor er det overveiende sannsynlig at du ville ha rettet din pekefinger (alternativt flate hånd) mot aggregatreima som driver generator, servopumpe, vannpumpe, AC-pumpe osv.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vanskeligere å finne enn du tror, da den er skjult under et deksel. Derfor er det overveiende sannsynlig at du ville ha rettet din pekefinger (alternativt flate hånd) mot aggregatreima som driver generator, servopumpe, vannpumpe, AC-pumpe osv.

 

Nei, det ville jeg ikke ha gjort, for den har jeg faktisk egenhendig bytta på "konebilen"! Muahahaha... De kalte den riktignok "multireim", tror jeg, men den fylte i alle fall den funksjonen du beskriver. Såpass "nevenyttig" er jeg, tro det eller ei, jeg trengte bare litt hjelp i form av en riktig fin illustrasjon fra en hjelpsom sjel her på forumet.

 

Når det er sagt, skal jeg gjerne gi deg rett i at dersom jævlene har plassert et deksel over faenskapet, hadde jeg sikkert ikke hatt fantasi, kunnskap eller ståpåvilje nok til å finne den. Greit å ha en mekaniker i slekta, da slipper man nemlig å prøve og feile så veldig lenge før han kommer og tilbyr seg å overta...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår