Gå til innhold

Nye og gode fronthøyttalere?

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

En nybegynner innenfor bilstereon trenger litt hjelp..

 

Jeg har et originalt Ford anlegg i Scorpioen min anno 1994. Eneste jeg har bytta ut er stereoen. Den som sitter i er en Pioneer DEH-3000MP

 

Kunne tenkt meg et sett nye fronthøytallere som spiller litt bedre. Spiller mye trance, så jeg er egentlig ute etter noe med god og skarp lyd og litt bass i; noe man kan skru opp volumet litt på og at lyden høres bra ut.

Størrelsen er 4,5 tror jeg men 5,25 passer fint inn. Prisklasse er jeg usikker på da jeg ikke vet hva jeg får til forskjellige priser, men setter en øvre grense på 2000kr.

Lurer også på om det blir bedre lyd av å lyddempe døra inni?

 

Har ikke planer å bytte ut noe annet om jeg ikke må det.

 

Noen som har noe inspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol... Dynabel settet til 898,- er helt ok til den prisen, men ikke noe mere... Peerless settet er hakket bedre, men med feks hertz settet som klovnster nevner, og "riktig" montering, så blir det BRA trykk i frontsettet, det klarer du ikke med dynabel settet... Selv ville jeg valgt FOCAL 130V1 hvis prisen er maks 2K ;)

 

Er det 2 høyttalere og 2 tweetere med Focal 130V1? Fant den på en nettbutikk, men det så ut som det bare var et sett. Da blir det fort dyrere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, valgene står mellom:

 

Hertz HSK130 og FOCAL 130V1 siden jeg ble anbefalt det.

Men fant også et anternativ til 130V1, 130A1. Eneste forskjellen jeg kan se er at det er 20W mer.

Hvilket sett låter best?

 

Ang montering av settet jeg velger, er det bare å montere de rett inn med de gamle ledningene som ligger i døra eller? Vil de funke med original Ford forsterker?

 

Og hva er delefilter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mest sansynligt at det dyraste settet spillere best.

Delefilter tar vekk frekvensene høgtalerene ikkje trenger. som for eksempel har ikkje diskanten bruk for å spiller bass! (dårlig forklaring, har noken andre ein bedre ein?)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytallere bestilt. Valget falt på Focal 130V1.

Men jeg lurer på om jeg skal kjøpe noe lyddempning i samme sleng.

Jeg har ikke råd til å kjøpe noe dyre dempningsmatter til 500 lappen nå, men jeg lurer på hvordan dette dempningsmaterialet funker, som sitter i blandt annet stuehøyttalere?

For 100kr får jeg da dempa begge dørene. Er egentlig bare ute etter å få det lille ekstra med tanke på bass når jeg vil dempe dørene.

Archive%5CProduct_images%5C31%5CLarge%5C31-605_l.jpg

 

Det må vel være bedre enn ingenting og bedre enn disse asfaltmattene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delefilter tar vekk frekvensene høgtalerene ikkje trenger. som for eksempel har ikkje diskanten bruk for å spiller bass! (dårlig forklaring, har noken andre ein bedre ein?)
Helt greit den der ja, men må få understreke at diskanter SKAL ikke kobles opp uten delefilter; de MÅ ikke få basstoner servert, da ryker de på et kvart sekund eller så, for å si det enkelt.

 

Det må vel være bedre enn ingenting og bedre enn disse asfaltmattene?
Nei! De suger vann og gir rustproblemer i døra. Slike matter demper lufthastigheten i en kasse og er greit i høyttalerkasser (avhengig av kasse/ element/ avstemming/ port/ personlig smak m.m.). Asfaltmatter demper materialet de sitter på (stålet i dørene altså i dette tilfellet) og det er dén effekten man er ute etter. Klaprende og ettergivende dører kan "kun" asfaltmatter kurère.

 

Spar til du har nok penger, ikke kast bort det du har nå på noe du uansett hiver når du får råd til asfaltmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har sett er at det enten ikke dempes noe som helst eller det tråkkes til skikkelig og dempes overalt. Hvis man f.eks monterer et komponentsett i fremdørene så gjør det underverker om man kun setter på en flekk på 20*20cm midt på dørflaten der hvor det absolutt trengs mest. Koster ikke stort med en slik liten bit men utrolig hvor mye det hjelper. På dyre biler er en slik liten bit på alle store flater gjerne en av forskjellen fra rimelige modeller hvor det gjerne ikke er noe i det hele tatt. Få kroner, 2 min. arbeid og stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår