Gå til innhold

fjerne lukt av polyester/glassfiber

Ranger emnet


mikki1211

Anbefalte innlegg

i de siste ukene har jeg støpt basskasse i glassfiber og alt ser og fungere bra, ikke helt ferdig enda men ferdig m glassfiber delen.

 

så jeg satte kassene i bilen for å vær 100% sikker på at de passet og sånn og når jeg kom ut i bilen idag så lukte det skikkelig sånn glassfiber/polyester.

 

og når venner / familie komer og se på hva jeg har laget så sier de også at det lokter skikkelig polyester / glassfiber, siden du skal bruke pustemaske når du holder på med det går jeg utifra at det ikke er en akkurat så sunn lukt og puste inn.

 

så er det noen måte jeg kan fjerne lukten med et eller annet? eller vil lukten gradvis forsvinne etter XX dager (noen som veit hvor lenge?)

 

og er den lukta egentlig spesielt skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lufte godt! :D

 

lukta forsvinner vel etterhvert. om det er herdet skikkelig ferdig så vil jeg ikke tro det er skadelig... Men kan være jeg tar skammelig feil, strengt tatt vet jeg ikke... bare tror :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må jo være et eller annet jeg har gjort feil ikke gjort, siden så mnge støper i glassfiber og de holder ut med lukta liksom...søskenbarna mine fra oslo kom idag å de hadde aldri sett bila engang og de skjente lukta med en gang.

 

hva gjør dere andre..lukter det sånn til dere?

 

p.s jeg selv kjenner INGEN ting....trur jeg er immune hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke lukta som er farlig for deg, men gassene og støvet :)

 

Ditto.

 

Lukta forsvinner av seg selv etthvert/du blir "immun" mot lukta.

Du kan jo raske på prosessen med å lufte grundig eller henge opp en helg skog a Wunderbaums.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Helt borte blir vel aldri lukten, men skal jo ikke stinke ut hele bilen noen dager etterpå.

 

Hvis du ligger fremst i skottet på en glassfiberbåt, så kjenner du glassfiberlukten 20 år etter båten ble bygget. Så helt borte blir den aldri. Dekker du den med lakk eller en eller annen coating eller trekk, så hjelper det jo betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo glassfiberen lukter lenge, men slettes ikke den kvasse lukta av polyester som ikke er ferdig herda... Det vil bli mildere.

 

Du vil bli imun mot lukta dersom du er i bilen mye av tida... akkurat som med alle andre lukter en blir imum mot...

 

Men ja, glassfiberen burde lakkes for å minske lukt, og ikke minst avstøving...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holoy!

 

Her kommer et enkelt tips:

 

Det du bør gjøre er å få etterherdet den kass'a. Vist du får den ut av bilen, lag et lite telt rundt den og sett inn en varmovn. Sånn at du får opp tempen til 50-60 grade C.

 

Det som gjør at det fortsatt lukter er at herdeprossesen fåregår fortsatt, og særlig nå med den sommervarmen ute.

 

Når du får etterherdet den vil det være minimalt med reststyren igjen (det er styrenen som gir lukten) og lukten vil bli helt borte.

 

Det har ingen misjon å male/ coate eller dra noe trekk over for å få bort lukten.

 

Et annet tips er å bruke epoxy neste gang. Det lukter ikke, men er noe dyrere å bruke.

 

Hvordan type polyester har du brukt?

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paal C.: Epoxy er vel jævlig mye dyrere? :) Hva er egentlig prisnivået på det pr. l?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle tips og skal prøve det med varmeovn, men skal jeg bare lage et lite tet av f.eks "sånn stor grønn duk ting" (husker ikke hva det heter)? også sette en varmeovn inni der? eller skal jeg egentlig sette de under åpen himmel med en varmeovn inni kassen?

 

jeg har bare brukt vanlig polyester/herder fra biltema....

 

jeg har også tatt å malt de og lagt på litt klarlakk, se posten min "førstegangsbygg i 97 celica" på bilstereo->prosjekter.

 

men til alle dere som bygger i glassfiber, hvis en helt fremmed som aldri har vert borti glassfiber noe særlig før kommer og eller setter seg inne i bilen og dere kjører en tur, sier/reagerer eller noe sånt, på lukta?

 

"Techno-breat" hva mener du med avstøving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Avstøving - han mener nok at det røyter der du har kappet ender, pusset og slipt. Det er jo ørsmå tråder av glass som antagelig punkterer lungene dine.

 

2) Jeg plukker aldri opp fremmede langs vegen, men ja de fleste synes det stinker. Det lille jeg har bygd syntes jeg selv rev i nesa ukevis. Smart det det Pål C sa om etterherding.

 

3) Ang. telt gjorde jeg slik:

3_Front_cloth800.jpg

 

http://www.bilforumet.no/how-to-forum/75136-basskasse-glassfiber.html

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paal C.: Epoxy er vel jævlig mye dyrere? :) Hva er egentlig prisnivået på det pr. l?

 

Tja..

Man får vell sånn jalla epoxy fra 40-50 kr per kg og opp til godt over 10 000 kr per kg.

 

Jeg bruker epoxyen fra SP Systems. Den funker veldig bra og er ikke sååå inni helvete dyr. Rundt 170 kr per kg.

Den leveres med flere forskjellige herdertyper, som man kan blandes sammes sånn at man får en geltid som passer.

 

Og kan jo nevne en ting som er veldig viktig!!!!

 

Polyester eller vinylester biter/ hefter ikke på epoxy!

Men epoxy biter/hefter på epoxy, polyester og vinylester.

DVS. At vist man støper noe i epoxy må man holde seg til epoxy.

Kan ikke blande inn noe ployester da.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig skody :).

 

Det støver da ikke så veldig mye, men løse fibrer etter pussinga kan jo ikke være helt heldig for kroppen.

 

Og en ting til - når glassfiber støpes, så bruk vernebriller! Sist gang jeg arbeida uten briller, så endte jeg opp hos legevakten. Jeg hadde forma, pussa og slipt til krampa tok meg, og jeg satte meg i bilen og skulle gå å handle litt. Akkurat i det jeg blunka med øyelokket så lå det en liten fiber på øyevippene mine - og den gikk rett inn i øyet. Det var vondt som fy, og det endte opp med lapp over øye i en uke, og antibiotika i 2!

 

Bare en litt off-topic historie for å understreke viktigheten av verneutstyr! Det var siste gangen jeg unnlot å bruke det iallefall! :D

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår