Gå til innhold

Kontrakt underskrevet, men kjøper kan ikke betale

Ranger emnet


Eplejus

Anbefalte innlegg

Har en kompis som nettopp har "solgt" en bil.

Kjøperen besiktet bilen og bestemmte seg for å kjøpe den.

Kontrakt ble underskrevet og kjøperen skulle ordne med finansiering så raskt som overhodet mulig (lån via Elcon).

Det skulle ikke være noe problem, og en slektning av kjøperen skulle stå som kausjonist.

 

Salgsmeldingen ble i mellomtiden sendt inn.

Dagene gikk, men ingenting skjer og kjøperen stresser med Elcon.

Nå i ettertid ca 4-5 uker etterpå viser det seg at kjøperen ikke får ordnet med fiansieringen og har ikke mulighet til å betale for seg.

 

Hvilkne rettigheter har man da? Jeg vet at som oftest visst man trekker seg ifra et kjøp via forhandler, så kan forhandler kreve opptil 10% av kjøpssummen om jeg ikke tar helt feil?

-Nissan 200SX S14A '99

http://www.eplejus.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såfremst kjøper ikke kan gjennomføre kjøpet grunnet manglende finansiering(avslag på lån) er det fint lite du kan gjøre.

 

Er salgsmelding sendt inn er bilen pr definisjon nå "kjøpers" eiendom,få laget en ny salgsmelding med "kjøper" og send denne inn.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såfremst kjøper ikke kan gjennomføre kjøpet grunnet manglende finansiering(avslag på lån) er det fint lite du kan gjøre.

 

Er salgsmelding sendt inn er bilen pr definisjon nå "kjøpers" eiendom,få laget en ny salgsmelding med "kjøper" og send denne inn.

 

 

Snakket akkurat med BT og det stemte det du ser her.. Var ikke verre enn det..

 

Men nå spørs det da om jeg kan kreve noe fra "kjøper" for kontrakts brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mindre det er forandret på så er manglende finansiering gyldig kontraktbrudd.

Fikk høyeste bud på et hus noen år tilbake (et alt for høyt bud fant jeg ut) og fikk banken til å "nekte" meg lån..case closed budet ble kasted grunnet manglende finansiering.

 

hadde jeg vært deg hadde jeg enkelt og greit bare fått fikset den salgsmeldinga og prøvd å solgt bilen på nytt

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår