Jaggu.
Ingen som har nevnt VVT-hjulet ennå, som har en vane på SR20 Blacktop å lage kaklelyder som kan minne om rådebank.
Såogsi 12 av 10 SR20 Blacktop med VVT får denne lyden :-P
På min egen bil som ikke har gått mer enn 69k km, så har det begynnt å kakle når motoren er kald.
Ellers er ikke akkurat SR20 kjent for å være den mest stillegående motoren heller...
Den orginale toppakningen på disse motoren tåler overraskende mye, så lenge motoren ikke går varm og er bra mappet.
Har hørt tilfeller hvor folk har kjørt flere sesonger med 1.2-1.3bar ladetrykk og 350-400rwhp på orginal toppakning på disse motorene her.
Av de tilfellene jeg har vært borti at det ryker blått ifra eksosen på en S14, så har det enten vært turbotettninger eller slitte stempelringer.
Jeg har mest tro på at det er ifra oljelekkasjen du nevner og at det drypper ned på eksosen som da fører til blårøyk.
Det er også vanlig at det svetter olje ifra frontpanelet på motoren, spesielt ved området rundt AC/Servo pumpa.
Uansett, ta en kompresjonstest. Er noe av det første jeg gjør når jeg kjøper brukt bil.
Og gjør som nevnt tidligere her i tråden. Tøm den for olje og se etter spon. Ser alt bra ut, så fyll på igjen med olje av god kvalitet.
Selv bruker jeg kun Fuchs Silkolene 10W-50 Pro S på min egen S14.
En olje som er svært mye brukt i 200SX/Skyline miljøet i England/UK.
Klakking ifra ventilene/hydraliske løfterne er også normalt ved kald motor og nærmest standard på SR20. Selv med hydraliske løftere, så bør ventilene re-shimses hver 100k km på disse motorene. Noe som også kan hjelpe til forhindre at vipparmene spretter av, noe som er et kjent problem på SR20.(Bortsett ifra på SR16VE/SR20VE, som har rollerrockers).
Selv har jeg montert "Rocker Arm Stoppers" på min motor, dog det eliminerer ikke problemet fullstendig.
Når en vipparm spretter av, evnt knekker, så høres det ut som et steinknuseri inni toppen.
Pipping i bremser er ikke noe jeg vil kalle en feil. Skru av klossene og sleng på en klætt med kobberpasta.
Variabel tomgang...sjekk om kaldstartregulatoren på gasspjeldet er riktig innstillt. Den styres av kjølevesken.
Ellers kan variabel tomgang skyldes så mangt.
Ellers anbefaler jeg deg å heller gå på forums.200sx-ogn.org for å få et ordentlig svar framfor all synsinga her inne.