Gå til innhold

Dau bil! Hjelp!

Ranger emnet


aerialis

Anbefalte innlegg

Jeg sitter inne med en 98' VW Sharan 1.9tdi med en noe broket historikk. Her følger en kjapp ( ? ) oppsummering av mitt viktigste problem:

 

Kjøpte bilen i feb 2007 og den gikk som ei klokke. En dag i begynnelsen av april skulle jeg til Oslo med tilhenger for å hente noen møbler. I løpet av turen merket jeg at av og til var det som om bilen mistet noe av trekkraften. Jeg tenkte at det sikkert hadde med hengeren å gjøre, men når jeg merket det samme noen dager etterpå, ble jeg mer usikker.

 

Jeg gav flatt jern og bilen akselrerte normalt ... helt til den på en måte mistet trekkraften og akselrasjonen stoppet. Turtallet så normalt ut, men bilen trakk nesten ikke. Plutselig trakk den igjen for deretter å kutte. Slik humpet det avgårde.

 

Skrekkopplevelsen opp Oslofjordtunellen endte opp med at bilen - etter å ha ligget i ca 120km nederst i tunellen lirket seg opp i 40kmt når jeg nærmet meg toppen. IKKE BRA!

 

To ganger har den vært på verksted for å utbedre dette. Siste gang den var inne (aug 07) hadde de bl.a. oppdaget at det var gjort en monteringsfeil ifm siste skifte av reg.reim, noe som ble rettet. Bilen ble levert meg igjen (heldigvis en garantisak), men jeg hadde ikke kjørt mer enn ca ett kvarter før det samme skjedde igjen. Opp første solide motbakke mistet den trekkraften, og det var så vidt jeg kom meg hjem. Tok kontakt med verkstedet igjen. Der skjønte de ingenting ... selvsagt! Dagen etter var det fortsatt problemer.

 

Men så .... to dager etter verkstedbesøket bestemte Sharan'en seg for å være grei. Den gikk nok en gang som ei kule, noe den fortsatte med til neste gang jeg dro henger, i februar 08. Altså helt greit i ca et halvt år. Siden februar har den hatt noen tilbakefall. Ikke mange, men nok til å irritere meg noe grenseløst. Siste tur til Oslo med hestehenger'n (3. juni) ser ut til å ha tatt innersvingen på bilen. Nå er den ikke spesielt trekkvillig i det hele tatt.

 

OK, jeg får den opp i over 100 på motorveien, men bruker hvertfall ett minutt og bare hvis det er flatt. Så snart det går oppover sliter bilen og jeg mister fart.

 

Turtallet ser fortsatt helt normalt ut, men trekket er om ikke helt borte, så hvertfall mangelfullt. Det hjelper heller ikke hvilket gear jeg har den i. Den trekker like dårlig på alle fem gear.

 

Så.....

 

Siden bil ikke akkurat er mitt hovedfelt lurer jeg på om noen her inne kunne forbarme seg over en stakkars Sharan-eier og hjelpe meg litt i riktig retning.

 

Svar mottas med STOR takk!

 

 

/SvenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden verkstede klør seg i huet så går jeg (nesten) ut i fra at luftmassemåler er eliminert.tror heller ikke det er denne. Fått lest av feilkode om motor? får du opp noe om at trykket på innsug er unormalt høyt/overskredet? gå over vakumslanger i forbindelese med turbo og eksostilbakeføring. Mulig det hjelper å skru av spjeldhuset og eksostilbakeføringen for å få vekk koks. kan og vere bypassventilen på turbo som henger seg i blant. neste gang du opplever det stopp bilen et par min og start igjen og legg merke til om feilen er der enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår