Gå til innhold

Miste lappen for fyllesykling?

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Her har du nok tapt 1000 kr.

 

Selvfølgelig mister man ikke lappen for fyllesykling, men man får derimot en bot på 4000 kr.

 

Kjøring i påvirket tilstand (ofte omtalt som fyllekjøring eller promillekjøring) foreligger når en person som har inntatt alkohol eller et annet berusende middel (mest praktisk narkotika) setter seg bak rattet i et kjøretøy og kjører det. Begrepet brukes om føring av alle motoriserte kjøretøyeri ruspåvirket tilstand, som biler, skip og luftfartøy. Juridisk anses det som kjøring av bil i påvirket tilstand allerede når man gjør forsøk på å starte bilen.

 

Sakset fra wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her har du nok tapt 1000 kr.

 

Selvfølgelig mister man ikke lappen for fyllesykling, men man får derimot en bot på 4000 kr.

 

Kjøring i påvirket tilstand (ofte omtalt som fyllekjøring eller promillekjøring) foreligger når en person som har inntatt alkohol eller et annet berusende middel (mest praktisk narkotika) setter seg bak rattet i et kjøretøy og kjører det. Begrepet brukes om føring av alle motoriserte kjøretøyeri ruspåvirket tilstand, som biler, skip og luftfartøy. Juridisk anses det som kjøring av bil i påvirket tilstand allerede når man gjør forsøk på å starte bilen.

 

Sakset fra wikipedia

 

Så du ikke det forrige innlegget eller? Sykkel er IKKE kjøretøy.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bak rattet i et kjøretøy og kjører det. Begrepet brukes om føring av alle motoriserte kjøretøyeri ruspåvirket tilstand, [...[ skip [...][/i]

 

Sakset fra wikipedia

 

Tror nok dette her ikke stemmer helt, for hvis jeg husker tilbake ett-to års tid, var det en stor sak om at noen kapteiner på supertankere var godt beruset når de "førte" båten. Men de klarte og redde seg på det at båten sjanglet ikke, og slapp all straff... Så er vel noen egne regler for båt tror jeg; min far er kaptein, men han kommer ikke hjem før om to uker så jeg kan ikke spørre han før da :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette her ikke stemmer helt, for hvis jeg husker tilbake ett-to års tid, var det en stor sak om at noen kapteiner på supertankere var godt beruset når de "førte" båten. Men de klarte og redde seg på det at båten sjanglet ikke, og slapp all straff... Så er vel noen egne regler for båt tror jeg; min far er kaptein, men han kommer ikke hjem før om to uker så jeg kan ikke spørre han før da :)

 

Man skal ikke ta alt som står på wikipedia for god fisk. Det er ingen kvalitetskontroll, og både du og jeg kan lage et stort innlegg der vi skriver at det er dødssstraff for å sykle i fylla, men det blir ikke sant av den grunn. Dersom man er ute etter fornuftige svar på ting som har med jus (ja, det skrives med én s, aner ikke hvorfor folk skriver "juss") å gjøre, bør man for eksempel lese på http://www.lovdata.no.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ta alt som står på wikipedia for god fisk. Det er ingen kvalitetskontroll, og både du og jeg kan lage et stort innlegg der vi skriver at det er dødssstraff for å sykle i fylla, men det blir ikke sant av den grunn. Dersom man er ute etter fornuftige svar på ting som har med jus (ja, det skrives med én s, aner ikke hvorfor folk skriver "juss") å gjøre, bør man for eksempel lese på http://www.lovdata.no.

 

 

Ååå, dette har ikke noe som helst med wikipedia og gjøre, dette stod i vg ;) Men da igjen; dette kan heller ikke taes for god fisk til tider! Men skjønner ikke helt hvordan de tenker å klare og faktisk ta slike kapteiner for dette, da det er vel ganske greit vanskelig og sjangle med en supertanker? :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke korrekt. Sykkel er IKKE for kjøretøy å regne. Les Forskrift om krav til kjøretø §1-1 punkt 1 bokstavene A og L på følgende link: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0091-001.html#1-1. Da vil du se at "Kjøretøy" og "Sykkel" er to forskjellige ting, altså er resonnementet ditt galt. Vtrl § 21 gjelder "fører av kjøretøy", ikke "fører av sykkel" eller "syklist".

 

 

Hehe, kjære "jurist", hvis du leser det du henviser til, så ser du at du tar feil... "L) Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek"

 

Vet ikke hvordan du tolker det der, men slik jeg ser det, så ser det ut osm sykkel=kjøretøy.

You can run, but you cant hide!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjære "jurist", hvis du leser det du henviser til, så ser du at du tar feil... "L) Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek"

 

Vet ikke hvordan du tolker det der, men slik jeg ser det, så ser det ut osm sykkel=kjøretøy.

 

Hehehe... DOH! Dette skulle visst ikke være så lett ;) Må ha lest med det blinde øyet eller noe sånt. Beklager det, tar selvkritikk for å være litt kjapp på avtrekkeren. Mye mulig at jeg tar feil, men det høres ut som galskap at man skal miste lappen for å sykle i fylla. Så lenge faenskapet ikke er en motorvogn, mener jeg at det er helt uaktuelt med "tap av førerett for motorvogn" som straff for å ha ført "kjøretøyet" i beruset tilstand ;) Dette sannsynliggjøres også ved at kjøring i alkoholpåvirket/beruset tilstand straffes etter Vtrl § 22, som gjelder alkoholpåvirkning av motorvognfører.

 

Jeg får ta en telefon til en luring på mandag, så skal jeg komme tilbake med et svar ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble tatt for å sykle i fylla, det eneste politiet gjorde var at de sa at jeg måtte sette fra meg sykkelen å komme meg hjem på en annen måte..

så det at man kan mista lappen er nok ikke så riktig...

**Volkswagen Golf 4 GTI 1,8 Turbo**

**Ford Sierra 2.0 Doch Vinterbil** vraket

**Bmw 320i E30** solgt

**Toyota Yaris 1,5HSD Style**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... DOH! Dette skulle visst ikke være så lett ;) Må ha lest med det blinde øyet eller noe sånt. Beklager det, tar selvkritikk for å være litt kjapp på avtrekkeren. Mye mulig at jeg tar feil, men det høres ut som galskap at man skal miste lappen for å sykle i fylla. Så lenge faenskapet ikke er en motorvogn, mener jeg at det er helt uaktuelt med "tap av førerett for motorvogn" som straff for å ha ført "kjøretøyet" i beruset tilstand ;) Dette sannsynliggjøres også ved at kjøring i alkoholpåvirket/beruset tilstand straffes etter Vtrl § 22, som gjelder alkoholpåvirkning av motorvognfører.

 

Jeg får ta en telefon til en luring på mandag, så skal jeg komme tilbake med et svar ;)

 

Ganske sikker på at man ikke mister lappen for fyllesykling, men man kan bli straffet for promillekjøring... Det er ihvertfall det vi har lært på skolen...

You can run, but you cant hide!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette her ikke stemmer helt, for hvis jeg husker tilbake ett-to års tid, var det en stor sak om at noen kapteiner på supertankere var godt beruset når de "førte" båten. Men de klarte og redde seg på det at båten sjanglet ikke, og slapp all straff... Så er vel noen egne regler for båt tror jeg; min far er kaptein, men han kommer ikke hjem før om to uker så jeg kan ikke spørre han før da :)

 

Tro det eller ei.. Men supertankere rammes ikke av vegtrafikkloven.

 

Det var inntil nylig ikke lov å føre fartøy over 15 meter/25brt om man var synlig beruset (eller noe slikt..)

I dag er det ikke lov å føre fartøy over 15 meter/25brt med promille på over 0,2.

Dette er ikke hjemlet i vegtrafikkloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Tro det eller ei.. Men supertankere rammes ikke av vegtrafikkloven.

 

Det var inntil nylig ikke lov å føre fartøy over 15 meter/25brt om man var synlig beruset (eller noe slikt..)

I dag er det ikke lov å føre fartøy over 15 meter/25brt med promille på over 0,2.

Dette er ikke hjemlet i vegtrafikkloven.

 

Det er hjemlet i Lov om sjøfarten (Sjøloven) § 143. http://www.lovdata.no/all/tl-19940624-039-021.html#143 Off topic...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis purken ser deg ratte sittaklypper jodlende med en pils i handa en pen lørdag ettermiddag og du blåser høy nok promille skal man miste lappen... Hehe...

 

Ja, det er det vel ingen tvil om. Men det er ikke det vi diskuterer...;)

 

For øvrig må jeg få lov til å motsi påstanden din - myggens hjemsted er ikke Hurdal, men Hengsvatn, et militært øvingsfelt i nærheten av Kongsberg.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår