Gå til innhold

18" på mini!

Ranger emnet


Ingrid

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Jeg ble stoppet i teknisk kontroll på lørdag, og måtte rive av solfilmen min:( Fikk også mangellapp på at jeg måtte vise felgene mine på biltilsynet, men senkefjærene sa de ikke noe om, selv om det lyste grønne fjerer gjennom felgene.. Men men..

 

Jeg ringte hvertfall til BMW Norge i dag for å få godkjenningspapirer på at mini kunne kjøre med 18", og fikk da beskjed om at 215 ikke var en godkjent dimensjon på mini.. Trodde alle, hvertfall de fleste kjørte med 215 på 18" sine.. Kan dette stemme? Noen som har fått manglelapp for 18" før og måttet vise de? Jeg får vel hverfall ikke godkjent de da hvis jeg ikke får typegodkjenningspapirer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de brukte 215 jeg, så da har jeg kanskje et problem med å få de godkjent?

 

Var litt vanskelig å få tak i den, men å rive av var ikke så vanskelig. Men nå sitter det masse lim igjen på rutene da:( Utrolig kjipt at de må ødelegge det fine! Men skal sette på nytt etter EU kontroll:P :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er hentet fra MINI2.com. Tror det gjelder for Norge også.

 

On street cars, it should have an overall diameter that is within ±3% of the factory specification. The ±3% variation is recommended for street cars in order to maintain accurate speed data going into the computer, thus keeping odometer and speedometer changes negligible. While a ±3% diameter increase or reduction in tire diameter may sound very limiting, in most cases it allows approximately a ±3/4" diameter change.

 

Assuming 24.00" (609.6mm) as the factory specification for overall diameter, any of the following tire sizes may be appropriate

+-----------+-------------------+

| TIRE SIZE | DIAMETER |

+-----------+-------------------+

| 205/40-17 | 23.46in (595.8mm) |

| 215/40-17 | 23.77in (603.8mm) |

| 225/40-17 | 24.09in (611.8mm) |

| 205/45-17 | 24.26in (616.3mm) |

| 215/45-17 | 24.62in (625.3mm) |

| 205/40-18 | 24.46in (621.2mm) |

| 215/35-18 | 23.93in (607.7mm) |

| 225/35-18 | 24.20in (614.7mm) |

+-----------+-------------------+

 

Har bare tatt med 17" og 18". Som dere ser så er ikke 215/40R18 på listen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte BMW norge, de skulle sende meg tpegodkjenningspapirene på 17 og 18" med dekk hvertfall, om jeg sendte en kopi av vognkortet. Så må man vel ha sånn utregningssak(som man finner på internett et sted) som regner ut at rullediameteren(eller noe) ikke har for stort avvik i forhold til den originale:) Trooor ikke man trenger mer enn det, men det er jeg ikke sikker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fikk i dag, etter mye om og men endelig godkjent felgene mine. Han karen på biltilsynet sa egentlig at de ikke ble godkjent, men etter noe diskusjon, og nesten 3 timer på biltilsynet kom en annen fyr og så på det, og da var det plutselig ikke noe problem.. Jaja, fikk det hvertfall godkjent, og er glad jeg stod på mitt, ellers hadde jeg dratt derfra 500 kroner fattigere og uten godkjente felger:O Selv om de kunne vært det..

 

Dessverre merket de da at jeg hadde senkesett(av en eller annen merkelig grunn:P), så da fikk jeg selvfølgelig mangellapp på det også, men det var kanskje like greit sånn at jeg kan ha alt stående inne i vognkortet neste gang jeg blir stoppet av biltilynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår