Gå til innhold

For og mot kondensator:Diskusjon

Ranger emnet


GranadaKongen

Anbefalte innlegg

Diskuterte temaet med kondensator på jobb idag. Jeg har lest utallige innlegg her hvor folk fraråder å kjøpe kondensator og heller kjøpe et bedre batteri. Men hvorfor får man kjøpt kondensatorer da? De må vel ha noe for seg?

 

Tenker på en likestrømskurve hvor spenningen kun peaker på toppen.

Kondensatoren glatter jo ut spenningen og gir forsterkeren en mye mere stabil tilførsel?

 

 

Håper noen her kan dette og kan forklare meg hvorfor kondensator er fyfy!

Ford Granada 2.9i Cosworth, Chevrolet Tahoe 6.5td.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ IGJEN? hehe:P som meg som kjøpte en strømkrevende monoblock en gang fra ma audio og kobla på subben..var bare en 12"fubr power acoustik,,hadde bare ett vanlig 62amp vartabatteri..var så vidt lyd i subben..kjøpte en stinger 1f kondensator..og da vokna lyden plutsli..så det hjelpte faktisk,, nå har eg to monoblocker og to stk vartabatterier og har en soundstream 8F kondensator,,synst ikke den hjelper så kjempemasse egentli...virker som det er bedre med mangen små kondensatorer i steden for en stor men...for nå går volten ned i 10volt minimum og med 1farad stinger kondensatoren hadde eg 14.4ellernoe,dette var på kunn ene monoblocka da..men trur batteriene ikke er helt full lada heller.kansje det er en grunn og at volten går ned?..driver å lader opp igjen av og til for tiden vertfall....men uansett,! så skal jeg ha meg nye og bedre batterier .. dette var det eg har å si vertfall..:P

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kommer nok litt ann på forsterkeren, selv har jeg blant annet en SoundMagus x1500 monoblokk. Dette er en simpel digial forsterker uten stabilisert strømforsyning (kun circuit switching).

 

På denne bilen har min Stinger 1.0f kondensator følgende funksjoner:

 

* Lyktene blinker ikke når jeg spiller høyt

* Spenningen på det elektriske anlegget er mer eller mindre stabil, noe som både beskytter min simpelt bygde forsterker og gir den mer strøm i reserve. Dette gir en hørbar effekt, selv med mine ører.

* Stabil spenning er mindre belastende for bilens øvrige elektronikk.

 

Jeg må spille temmelig høyt før kondensatoren får noe særlig å gjøre, men jeg føler likevel at den var verdt den beskjedne investeringen på en drøy høvding.

 

Skal du ofte bruke mer strøm enn dynamoen leverer (gjerne over tid) er det absolutt å anbefale et ekstra batteri - kanskje i tillegg til en kondensator? :)

 

Merk at mange (dyrere) forsterkere har en betydelig mengde kondensatorer på strømforsyningen, og vil typisk ikke bry seg om variasjoner i tilførselen.

 

Det viktigste argumentet mot kondensator er at når du har behov for mer strøm en kondensatoren klarer å kompensere for, vil den virke litt mot sin hensikt ved at den forbruker strøm i forsøk på å lade seg. Dette er kanskje viktigst for SPL konkurranser hvor man ikke har tilgang til dynamostrøm og blir tvunget til å spille musikk med lange basstoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, uansett hva som blir tatt opp i denne tråden finnes det minst tre tråder om kondensatorer hvor det allerede har blitt tatt opp i.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig Naginata...

 

Men likevel, det beste er nok gode batterier og en god kondensator. Med gode batterier tenker jeg da kun på bilstereo batterier som optima, stinger, kinetik, odessy(?) osv.

 

Har du f.eks. Kinetik HC1400 framme, HC2400 bak og en stinger kondensator på 2F rett ved forsterkerne, så burde du ha stabil strøm til enhver tid.

 

En kondensator er tross alt kun en mellomstasjon for spenningen, den blir ladet av batteriet. Så hvis du spiller f.eks. en tone på 40 hz i 5 min på full volum, så vil ikke kondensatoren hjelpe så mye, da den ikke rekker å lade seg opp igjen før forsterkeren suger ut strømmen fra den. Og dermed så blir det akkurat som om forsterkeren er direkte kobla til batteriet. Og gir ikke batteriet nok strøm, så vil du miste effekt.

 

Eneste grunnen til at man har en kondis når man har allerede bra batterier er for ta vare på batteriet. For da slipper batteriet å gi strøm så ekstremt fort ut. Selv om det ikke skal være skadelig for det, hvis man har et bilstereo batteri.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig Naginata...

 

Men likevel, det beste er nok gode batterier og en god kondensator. Med gode batterier tenker jeg da kun på bilstereo batterier som optima, stinger, kinetik, odessy(?) osv.

 

Har du f.eks. Kinetik HC1400 framme, HC2400 bak og en stinger kondensator på 2F rett ved forsterkerne, så burde du ha stabil strøm til enhver tid.

 

En kondensator er tross alt kun en mellomstasjon for spenningen, den blir ladet av batteriet. Så hvis du spiller f.eks. en tone på 40 hz i 5 min på full volum, så vil ikke kondensatoren hjelpe så mye, da den ikke rekker å lade seg opp igjen før forsterkeren suger ut strømmen fra den. Og dermed så blir det akkurat som om forsterkeren er direkte kobla til batteriet. Og gir ikke batteriet nok strøm, så vil du miste effekt.

 

Eneste grunnen til at man har en kondis når man har allerede bra batterier er for ta vare på batteriet. For da slipper batteriet å lade så ekstremt fort ut. Selv om det ikke skal være skadelig for det, hvis man har et bilstereo batteri.

 

Njaaaaaa, er vel kanskje ikke helt enig her :) Selvom jeg nå må legge ETTERTRYKKELIG til at jeg er hverken elektriker eller noe spesiellt flink i elektro.

 

Men i mitt hode låter det vel kanskje mer litt slik;

En kondensator er mer som ett bittelite batteri, som har den evnen den kan lade seg opp og ut veldig fort. Hvis du ser på en sinuskurve, vil disse ofte ha en "peak" i toppen av bølgene; det er disse som er problemet hvis man har litt dårlig utstyr, da det ofte ikke leveres nok strøm til og fylle disse helt ut. Men hvis du da kobler på en kondensator, vil denne levere nok strøm\spenning til og faktisk fylle ut hele peaken :)

 

Men dette kommer da fra meg, med min heller begrensede eleketro-kunnskap.

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekka er det snakk om likespenning her, har den en sinuskurve mon tro? ;)

 

Når du skriver sinuskurve så går jeg ut i fra du mener en kurve som går gjennom et nullpunkt

 

- HEr starter den

 

-- nullpunkt

 

---- Her slutter kurven

 

 

Dette er vel ikke helt korrekt, likespenning er jo ingen kurve, en rett strek, og det kondisen gjør er å opprettholde streken, slik at den ikke får et tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, som elev i 2DEA ved Ås VGS (Linje data og elektonikk) ønsker jeg å kunne hjelpe dere med å forstå hva som er fordelen med en kondensator.

 

Hvis man tenker et system uten kondis, bare 12 volt batteri, 1 mm2 (kvadratmillimeter aka tverrsnitt) og 5 meter kabel (frem og tilbake fra forsterker), og forsterkeren trekker 30 ampere.

 

Da har man kabelresistans, som er R=RHO*L/A

Hvor R er motstand, RHO er motstand i kobber vanligvis 0.0175, ved tverrsnitt på 1 mm2 og 1 meter lang, A er tverrsnittet, og L er lengden på kabel.

 

R=0.0175*5/1=0,0875

 

Så tar vi 0,0875 ohm * 30 ampere, da får vi spenningstapet over kabelen, som er 2,625. Hvis forsterkeren ikke får 12 volt, men får 9,375 volt, så vil du ha et effekttap i forsterkeren på omkring 25%.

 

 

 

Men hvis du har en kondensator, som noen har fått med seg at er et type batteri, som kan levere høye strømmer, og lades fort opp og ut. Da vil man ikke ha et like stort effekttap, i og med at kondensatoren vil levere strøm når forsterkeren drar på maks (dvs. crest-peak.). Fortsatt, spenningstapet over kabelen vil fortsatt være der, men når forsterkeren ikke tar spenningene, så vil kondensatoren bli ladet opp.

 

Når man begynner å regne derimot, at forsterkeren ikke drar 30 ampere, og kondensatoren drar strømmen alene, så vil kondensatoren lade seg opp til toppspenningen, som jeg har sagt er 9,375 volt. Men jo mer kondensatoren er ladet opp, jo høyere indre resistans har den. Derfor forsvinner spenningstapet synkront med jo høyere volt det er på kondensatoren, og kondisen vil til slutt være samme spenning som matespenningen, som kommer fra batteriet, og som er på 12 volt.

 

 

 

Jeg vil også legge til at hvis man har flere kondensatorer i paralell, så vil dette kunne gi en høyere kortslutningsstrøm enn en stor en. Selv om det er like mange farad, og kondensatorene inneholder like stor effektspenning.

 

Jeg håper inderlig dette hjelper dere på vei. ^^,

DynaBel BF2252

Dynabel BF0802

Seas Performance

Seas Performance

Seas SW300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker et system uten kondis, bare 12 volt batteri, 1 mm2 (kvadratmillimeter aka tverrsnitt) og 5 meter kabel (frem og tilbake fra forsterker), og forsterkeren trekker 30 ampere.

 

Nå er det vel heller sjeldent med 1 mm^2 strømkabler på forsterkere som trekker 30A.

;)

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel heller sjeldent med 1 mm^2 strømkabler på forsterkere som trekker 30A.

;)

 

Frode

 

Så var dette et lite eksempel på hva en lavere spenning betyr for en forsterker. Og det er en god del på sterkstrøm som sier de har 1000 og 2000 watt forsterkere, men som det verste jeg har sett er 2,5 mm2 PA-kabel (slik strømkabel som brukes for å legge langs listen for å gi 220 volt til div. stikkontakter o.l.

DynaBel BF2252

Dynabel BF0802

Seas Performance

Seas Performance

Seas SW300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo få som har 1mm2 tilførsel til forsterkeren da.

La oss si at man har en 50mm2 kobberkabel på ca 5 m. Du vil ikke oppleve mye spenningsfall her dersom du har et batteri som leverer 14,4 volt, vil da tippe du har rundt 13 bake på forsterkeren.

Likespenning har sinuskurve, men den peaker kun mot topp kontra vekselspenning som har både topp og bunnverdi.

Den eneste funksjonen jeg da ser en kondensator vil ha parallellkoblet i denne kursen er at den vil glatte ut sinuskurven og gi en mer kontinuerlig strøm til forsterkeren.

Du slipper som noen sa tidligere at lysene på bilen dimmer ned hver gang subben slår nakken din ut av ledd.

 

Men de fleste forsterkerne har vel et likerettertrinn for å gjøre spenningen "glattest" mulig? elektronikk er ikke min sterkeste side da jeg arbeider som vanlig elektriker.

 

Alle på forumet sier: Dropp kondis, kjøp bedre kabler og batteri.

Greit, hva hvis man har konge batteri og konge kabler? er vel mange proffer som bruker kondis med bra kabler og bra batteri, så den bør jo være funksjonell!!

Ford Granada 2.9i Cosworth, Chevrolet Tahoe 6.5td.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var dette et lite eksempel på hva en lavere spenning betyr for en forsterker. Og det er en god del på sterkstrøm som sier de har 1000 og 2000 watt forsterkere, men som det verste jeg har sett er 2,5 mm2 PA-kabel (slik strømkabel som brukes for å legge langs listen for å gi 220 volt til div. stikkontakter o.l.

PR for å pirke ;P

Ford Granada 2.9i Cosworth, Chevrolet Tahoe 6.5td.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne at lyd er noe av det mest dynamiske som jeg veit om. Og at folk som oftest tenker på effekt som ett veldig konkret tall.

 

In short:

 

Lyd = bare rot

 

Effekt = 200 watt RMS med superduper thd og så videre...

 

Disse to motstridene "konseptene" må lissom møtes på midten eller ett sted i nærheten av midten får å få noe ut av det som er verdt å høre på.

 

Her er det kun en ting vi har makt over nesten og det er effekten. Den kommer fra strømmen som bilen greier å levere. Hvis denne er sterk og god så vil man få det beste ut av forsterkerne sine.

Hvis det her blir no slinger i valsen... at den ene er delen er mye bedre enn den andre. I rekken med deler som lager\"frakter" strøm så er det den svakeste som tuller det til. Og det første som vil lide vil være lyden.

Det jeg har skjønt er at volumet ikke nødvendigvis er like avhengi av en stabil og "rolig" strømforsyning. Da store monoblokker ofte har store kondensatorbanker inni seg fra før av.

 

Detta er noe jeg trur:D

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GranadaKongen: Forklaringene dine er feil og/eller merkelig forklart med lite kontroll over uttrykkene som blir brukt. Se her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Vekselspenning

http://no.wikipedia.org/wiki/Likespenning

 

dbass sin forklaring var kanskje litt rask.

 

dbass definerer kabelresistans R (motstand), og ganger dette med strømmen I for å få spenningsfallet U fordi U=R*I.

 

Det vi ser av formelen er at jo høyere strømmen er, jo høyere blir spenningsfallet. Og med spenningsfall følger effekttap:

P=U*I = R*I*I

 

Effekttapet er avhengig av motstanden og kvadratisk avhengig av strømmen!

 

Det er flere grunner til at en kondensator hjelper. Når forsterkeren trekker mye strøm, detter spenningen og dermed også effekten --> dårlig lyd (+blink i lys osv). Batteriet sliter med å levere nok strøm raskt, og det er stort spennings/effekttap pga. motstand i kabelen (og internt i batteriet) jo høyere strømmen blir.

 

En kondensator kan lagre og avgi strøm meget raskt. Den leverer strøm raskt til forsterkeren når denne drar korte "peaker" (eks. bass-slag). Mye raskere enn et batteri kan levere.

 

Kondensatoren lader seg opp til maks spenning i mellom peakene, og siden dette skjer over tid, er ikke strømmen så høy, og dermed blir spenningsfallet mindre, og spenningen holder seg høy - nær ladespenning på 14,4V!

 

Ved å plassere en kondensator ved forsterkeren unngår man altså spenningstapet i den lange kabelen. Kondensatoren opprettholder altså spenningen og leverer mye strøm raskt til forsterkeren i peakene - dvs. maks effekt oppnås.

 

Se også her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kondensator_%28elektrisk%29

http://no.wikipedia.org/wiki/Motstand_%28resistans%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_circuits#Parallel_circuits

 

Så til et annet fenomen som nevnes:

Flere små kondensatorer er mer effektivt enn en stor (med i sum samme kapasitet). Dette er riktig pga. en liten kondensatorer er raskere enn en stor. I tillegg blir den totale motstanden (internt i kondensatorene) mindre når man setter flere i parallell - dermed blir det også her mindre spenning/effekttap.

 

Ang. batteri:

De bedre batteriene kan nesten sees på som flere kondensatorer, dvs. de kan lagre og avgi strøm raskere (og med mindre intern motstand, og dermed mindre spenningsfall). Derfor bør man også oppgradere batteriet! Men man vil fortsatt ha spenningstap i kabelen frem til forsterkeren, derfor er det også kjekt med kondensator(er). Og selvsagt så tykk kabel for å minimere motstanden. Og god forbindelse til jord (da samme prinsipp gjelder her om motstand stort effekttap).

 

EDIT: Følte for å legge til litt til vedr. Spenning/strøm/effekt. Det fremgår jo av formlene over, men folk tenker kanskje ikke så nøye over dette. Hvis man bruker en viss effekt, så vil det i et system med lav spenning (eks. 14V) kreve høy strøm. Og jo høyere strøm, jo høyere motstand og effekttap i kabelen. Det er derfor bilstereokabler er mye tykkere enn 220V-kabler - nettopp fordi strømmen er så høy. Og det er derfor kraftøverføring foregår på høye spenninger (mange tusen Volt) - strømmen blir mindre, og effekttapet blir mye mindre (pga. P=R*I*I)! (Og man kan bruke tynnere kabler).

 

Og apropos - små mengder strøm gjennom kroppen kan være farlig, men pga. kroppen har stor motstand kreves høy spenning for at det skal gå noe særlig strøm. Derfor er 12V mer "ufarlig" enn 220V.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var dette et lite eksempel på hva en lavere spenning betyr for en forsterker. Og det er en god del på sterkstrøm som sier de har 1000 og 2000 watt forsterkere, men som det verste jeg har sett er 2,5 mm2 PA-kabel (slik strømkabel som brukes for å legge langs listen for å gi 220 volt til div. stikkontakter o.l.

 

En 2.5mm PR er jo god for rett over 25A i strømføringsevne ^^ MEn det er klart, du bør ha noe større for å mate en 1000w, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår