Gå til innhold

poorbass

Bruker
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om poorbass

  • Bursdag 12/31/1978

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Mondeo
  • Biltype (eks Audi)
    Ford
  • Årsmodell (eks 1995)
    1994
  • Motor (eks 1.6)
    2.0
  • Fylke
    Rogaland

Contact Methods

  • Bosted
    Stavanger

poorbass's Achievements

  1. Hei, Driver og kjøper en Audi A6 Avant '02 og dermed er det duket for nytt lydprosjekt. Funderer først om fremst på om det finnes smarte løsninger for å sette inn en standard spiller i stedet for symphony panelet. Ellers blir det å finne ut hvordan resten av lyden skal løses. Fra Mondeoen som den "nye" bilen skal erstatte har jeg Alpine 9855R, Focal Polyglass 165V2, Kicker 650.4, SoundMagus x1500, Pioneer W2000SPL i åpen kasse og en Stinger 1F kondensator. Håper på å få i allefall noe av dette til å passe i Audien. Tips eller forslag mottas med stor takk :)
  2. Focal Polyglass kanskje? Prisklasse 1500-2500, mye lyd for pengene.
  3. Jeg fant feilen. Tweeteren var rett og slett gått opp i liminga slik at spolen og membranen var krøpet litt bort fra magneten. Mulig den kunne fikses, men byttet den like greit med en ny.
  4. Dette henger vel ikke på greip? :) For det første glemmer du dynamoen, for det andre er belastning på batteriet den minste bekymringen i det elektriske anlegget - dessuten er et standard blybatteri designet for nettop store, hurtige strømtrekk. Kondensatoren kompenserer først og fremst for spenningsfall og vil kunne redusere belastningen på komponenter som lyspærer, vifter og elektroniske kretser. De største spenningsfallene inntreffer når du vekselvis bruker mer strøm enn dynamoen produserer.
  5. Det hele kommer nok litt ann på forsterkeren, selv har jeg blant annet en SoundMagus x1500 monoblokk. Dette er en simpel digial forsterker uten stabilisert strømforsyning (kun circuit switching). På denne bilen har min Stinger 1.0f kondensator følgende funksjoner: * Lyktene blinker ikke når jeg spiller høyt * Spenningen på det elektriske anlegget er mer eller mindre stabil, noe som både beskytter min simpelt bygde forsterker og gir den mer strøm i reserve. Dette gir en hørbar effekt, selv med mine ører. * Stabil spenning er mindre belastende for bilens øvrige elektronikk. Jeg må spille temmelig høyt før kondensatoren får noe særlig å gjøre, men jeg føler likevel at den var verdt den beskjedne investeringen på en drøy høvding. Skal du ofte bruke mer strøm enn dynamoen leverer (gjerne over tid) er det absolutt å anbefale et ekstra batteri - kanskje i tillegg til en kondensator? :) Merk at mange (dyrere) forsterkere har en betydelig mengde kondensatorer på strømforsyningen, og vil typisk ikke bry seg om variasjoner i tilførselen. Det viktigste argumentet mot kondensator er at når du har behov for mer strøm en kondensatoren klarer å kompensere for, vil den virke litt mot sin hensikt ved at den forbruker strøm i forsøk på å lade seg. Dette er kanskje viktigst for SPL konkurranser hvor man ikke har tilgang til dynamostrøm og blir tvunget til å spille musikk med lange basstoner.
  6. Hvor mange kanaler er brokoblet? Denne forsterkeren er vel bare stabil ned til 2 ohm. Dersom du brokobler to kanaler er den stabil på 4 ohm. For lav impedans kan også gjøre at forsterkeren går i protect/slår seg av. Jeg ville kanskje vurdert å legge opp 21 mm^2 kabel uten at det strengt tatt skal være nødvendig.
  7. Mener å huske at det er RMS i 1 ohm ved 14,4v med <3% forvrengning. Du finner spesifikasjoner på http://www.soundmagus.com. En del merkeprodusenter oppgir gjerne nominell effekt i 4 ohm, hvor x1500 er oppgitt til 600W <3% Personlig tror jeg tallene er noe overdrevet, men ikke fryktelig mye. Den er målt til noe over 1200 nominelle watt av andre her på forumet, og hos meg trekker den godt over 100A med ett element i 2 ohm. Om vi antar at den er minst 50% effektiv ser vi dermed over 700 watt i 2 ohm. Kjært barn har mange navn og elektronikken er etter sigende identisk med tilsvarende modeller fra Xelent (TX-1200) og TheLoudest (TL-1022), med noe variasjon på komponentene. Jeg er også i besittelse av en no-name forsterker med samme print. Sistnevnte mangler soundmagus logo, og chassiset er ikke børstet men har samme transistorer som soundmagus sin variant. Det er også verdt å merke seg at disse kortene ikke har stabilisert strømforsyning, og forsterkerene er derfor følsome for spenningsfall. Min subjektive mening er at den spiller omtrent som en dynaBel BF 4501 :)
  8. Nei, jeg tror ikke det skal være noe behov for kondensator til denne vesle forsterkeren. Hvordan er den koblet til elementene? Hvilke strømkabler bruker du?
  9. Høres ut som om det kan dreie seg om dårlig jording. Sjekk at du har god forbindelse fra forsterkeren til karosseriet, og tilsvarende god forbindelse fra batteriet til karosseriet.
  10. Tror ikke vi skal kimse av SoundMagus blokkene. Prisen til tross, x1500 yter faktisk over 1200 watt RMS i 1 ohm, og klarer å levere nok piff til to TS-W2000SPL. Jeg skal ikke si for mye om SQ, men forsterkeren gir helt klart mye rå kraft for pengene. Det er vel ingen grunn til å tro at x1502 som spilte 134,8 dB på ESPL med DD 1515 er noe dårligere?
  11. De fleste vil nok oppleve at du også kan spille høyere når forsterkeren leverer et klart lydbilde. Det trenger ikke koste så mye heller, en Kicker ZX-350.2 får du periodevis til under 2.000,- og ZX-450.2 til noen hundrelapper ekstra - uten at jeg vet hva biltema tar for sine blokker.
  12. Focal Polyglass kanskje? Spiller høyt og klart til en grei penge. Er vel rett over 2000 for det utmerkede 165V2 settet. Sony ville jeg ungått, det er andre merker som gir mer for pengene.. Selv liker jeg lyden i nye modeller fra Kicker.
  13. Uten å ha prøvd spilleren du lenker til så synes jeg ofte at Sony spillere leverer litt grumsete lyd - selv toppmodellene. Kanskje Alpine CDE-9872R eller CDE-9874R kan være aktuelle alternativ? Sistnevnte har aux input i fronten, i tillegg til såkalt fullspeed iPod link.
  14. Ja, visst. Tenkte å bytte om på tweeterene først. Dersom feilen fortsatt er på venstre side bytter jeg om på delefilterene. osv. Må bare få mannet meg opp til å begynne på ny runde med demontering av dørene :)
  15. Ah, i så fall har jeg ikke annet forslag enn å bytte hele innmaten.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår