Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Ja ikke en lett bil å skille seg med :( Er ikke sikkert den blir solgt heller. Regner ikke med å få 60 for den...

 

ikke kvitte meg med den, så er ikke noe krise. Synes bare det er en dyr bil å ha stående, har nesten ikke blitt kjørt de siste 12mnd :) Siden jeg er ung betaler jeg svindyr forsikring, og den må jo vedlikeholdes uansett om den kjøres eller ikke, så har mer behov for en billigere bil slik situasjonen er nå. ;)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Er i innkjøpsfasen av en '99 Stratus 2.0 i disse dager selv, og eier derfor ikke ennå en - men må si at denne tråden var meget interessant lesing. Mye lærerikt og fine bilder med forklaring lagt ut av Rstange bl.a. Nesten så jeg ble litt trist når jeg så at det ikke var flere sider å lese på :p

 

Selv om jeg har lest hele denne tråden, så føler jeg meg fortsatt litt grønn på Stratuser i forhold til dere her inne..

 

Noen av dere som vet hvor/hvordan jeg kan få fatt i/ordnet en front/grill som denne:

"Fylle femognitti på den? Næhæi.. Jeg vet at den ihvertfall er nyere enn '99.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei folkens !

 

Har v�rt d�dt her en stund. Interessen for Stratusen var lav, s� jeg bestemte meg for � beholde bilen. Selv om jeg fikk interesse fra en kj�per i utlandet :drunk: Han skulle betale meg med sjekk... H�rtes slitsomt ut � sende bilen ut av landet s� jeg takket nei.... :zzzz:

 

Ellers har jeg vel ingen god unnskylding for � ikke v�re aktiv her. Kan tr�ste dere med at det har ikke skjedd s� mye siden sist da. Bilen er i daglig bruk enda, og jeg er for lengst passert alder for registerreimen og begynner � n�rme meg kilometer ogs�, s� helgen er avsatt til bytte. Det kan bli interessant, for jeg har nettopp funnet ut at 1999 og 2000 Chryslerne har mekanisk strammer, og ikke hydraulisk. Og det kitet jeg har kj�pt er hydralulisk.

 

photo-1.jpg

 

S� jeg m� bygge om :P Og da trenger jeg litt deler... Vi f�r se hvordan det g�r.Forh�pentligvis bra, for hvis ikke blir det lang venting p� ny strammer... Men litt interessant blir det ogs�, for dette er jo noe jeg har oppdaget som jeg ikke viste om. Skal pr�ve � v�re flink � holde oppdatert her n�r jeg finner ut mer ;)

 

Ellers sliter jeg fortsatt med at sokklene i lyktene tar fyr, enda jeg byttet fra 100W til 55W sist jeg byttet sokkler. Har f�tt byttet sokkler igjen, men disse var enda d�rligere s� n� mister jeg fjernlyset i tid og utid. Ogs� plages jeg med sentrall�sen, den funker ikke p� noen av d�rene lengre... S� det er ogs� noe jeg m� finne ut av.

 

Hadde en flott tur til Haugesund i midten av oktober og hentet dette gliset:

dcaf189a.jpg

 

Hadde en lang men fin tur hjem, s�nn h�velig 170 mil :P Men milene g�r fort n�r man cruiser over veien i en skikkelig bil :)

 

Det er en Oldsmobile Custom Cruiser, 1985mod. Flyttegods importert til Norge, s� den har orginalt lysoppsett.

 

Den st�r n� godt parkert utenfor huset siden jeg ikke har gode vinterdekk til den, og understellet var d�rlig beskyttet mot saltet de str�r p� veiene her :(

 

Skal holde dere oppdatert p� Stratusen, blir som sagt gjort litt arbeid til helgen med den !

 

I mellomtiden kan jeg ta meg tid til � svare p� sp�rsm�let til Steinaa. Grillen p� bildet er fra Dodge Stratus, som ble solgt i USA. Den letteste plassen er nok � leite i USA etter en slik, f.eks. p� eBay. Fin den fronten, kunne tenkt meg den selv, men koster skjorta i frakt. Dessuten b�r man bytte bakfanger ogs�, siden Dodge fronten ikke har disse "crom" listene som Chrysleren har p� front og bakfanger. N� er jo Dodge bakfangeren finere ogs� da, siden den ikke ha disse store stygge t�kebaklysene ;) Det finnes noen Dodge i Norge ogs�, jeg har sett to. Den ene l� tilsalgs for to-tre �rsiden som delebil. Dessverre fikk jeg ikke kontakt med selgeren :( Den hadde USA-lykter, front/bakfanger og 2.4L. Skulle gjerne hatt tak i de delene. Men det betyr iallefall at det ikke er umulig � finne her i landet, eller kanskje i sverige.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var helgen og registerskift overstått. Som nevnt fant jeg ut at bilen min har mekaniskstrammer på registerreima, og ikke hydraulisk som jeg trodde. Og siden jeg allerede hadde planlagt og tatt fri i helgen for å få gjort byttet var det bare å finne en løsning fort. Løsningen ble å hente de delene jeg trengte for å konvertere til hydrauliskstrammer fra en annen bil. Listen over deler sto heldigvis i dokumentet til Chrysler. I hovedsak er det bakdeksel til regiteret, festebrakett til den hydrauliskestrammeren og skruene til braketten, også trenger du ett komplett registersett med hydrauliskstrammer og løpehjul.

 

Her er delebilen som jeg hentet deler fra. En -95 mod. Neon.

 

P1050471.jpg

 

Etter mye demonterting kom endelig delene til syne ;)

 

P1050478.jpg

 

Og endelig ute av bilen

 

P1050494.jpg

 

Fikk en del ting til overs :P

 

P1050495.jpg

 

Brukte vel ca. 5 timer på å demontere Neon, etter det var det tid for Stratusen:

 

P1050498.jpg

 

Mye som må demonteres for å få ut alt, begynner nesten å bli god plass i motorrommet:

 

P1050501.jpg

 

Etter ekspansjonstanken var kommet ut for å gi plass til å dra ut motorfestet, og festebraketten til dynamoen var ute for å få løs frontdekslet over registeret kom endelig registeret til syne. Og det stemte godt at det var mekaniskstrammer, så det var ikke dumt å lese seg opp før jeg gav meg ut på dette, så slapp jeg at dette kom som en overaskelse.

 

P1050506.jpg

 

Dekslene er ganske like, men dekslet til den hydrauliksestrammeren har hull slik at braketten til strammeren ligger helt i mot motorblokka:

 

P1050513.jpg

 

P1050514.jpg

 

Jeg oppdaget også at brakketten til motorfestet var knekt akkurat der festebraketten til dynamoen skurs fast, så den må jeg få byttet.

 

P1050518.jpg

 

Jeg oppdaget også en liten lekajse under bilen i desember, det var fuktig av olje på høyreside av motorblokka. Mistenkte at det kunne være pakningen rundt kamakslingen. Det var ikke så lett å se om det var der det kom fra, men dekslet var fuktig på baksiden og det så ut som det randt litt olje der så jeg byttet pakningen når jeg først hadde alt åpent.

 

P1050508.jpg

 

P1050510.jpg

 

P1050526.jpg

 

Bytter selvfølgelig også vannpumpa når jeg har alt åpent.

 

P1050527.jpg

 

Den gamle reima hadde en begynnende sprekk, så var vel påtide å bytte den.

 

P1050536.jpg

 

Hydrauliskstrammer på plass:

 

P1050529.jpg

 

Siden jeg ikke hadde noen til å hjelpe meg å holde strammehjulet stramt mens jeg festet den hydrauliskestrammeren i rett posisjon så måtte jeg bare være kreativ :P Stripset fast momentstaven så fort jeg nådde rett moment og la meg under bilen og flyttet strammeren til rett posisjon og festet den.

 

P1050537.jpg

 

Ny reima på plass:

 

P1050540.jpg

 

Jeg var dessverre uheldig med reimhjulet på veivakseln. Slo hjulet skeivt, så jeg turte ikke montere det på plass igjen. Så det må jeg få byttet. Har derfor ikke fått montert multireimene på plass igjen. Bilen blir derfor stående mens jeg venter på ny del.

 

Det er heldigvis alt som mangler, og etter noen nye timer med montering var alt klart for prøvestart. Like spennende alltid, kjenner hjertet dunker litt ekstra i det man vrir på nøkkelen :P Men alt gikk bra, bilen startet lett og ingen stygge lyder. Den gikk fint og jeg fikk kjørt den ut av garasjen og parkert utenfor.

 

P1050548.jpg

 

Det ble en lang helg, men gikk jo som nevnt 5 timer alene på demontering fra Neon. Ellers brukte jeg vel totalt 11 timer på Stratusen. Kunne sikkert gått fortere med en hjelpende hånd, holdt på alene så hvergang jeg lå under bilen og trengte ett verktøy så måtte jeg hente det selv :P I tillegg kunne man startet demontering på hver sin plass, så hadde nok ting gått fortere. Jeg skulle egentlig få hjelp, men hjelpen ble liggende syk så da ble jeg forlatt til meg selv. :) Men det er iallefall godt å være ferdig med den reimen. Det skulle vel strengt tatt vært gjort for 4 år siden i følge service manualen. Enten 160 000km (min har gått 156 000) eller 7 år. Reimen skulle strengt tatt vært byttet før jeg kjøpte bilen i 2009. Velvel...

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker USA-lykter. Etter at jeg tettet rundt glasset med sillikon har problemet med vann blitt mindre, på de våteste dagene er det litt fukt i dem, men det tørker fort.

 

Du kan se at sillikonen har lagt seg under glasset, så det er tydelig at lykten ikke er tett i skøyten. Jeg smurte sillikon rundt hele lykten i skøyten mellom glasset og lyktehuset og sillikonen la seg under glasset på flere plasser rundt hele lykta.

P1020040_2.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve å tørke opp de du har og tette rundt med sillikon ;) Bare hold deg unna biltema sillikon, den blir gul :(

 

Eller så kan du prøve å finne OEM lykter, brukte eller nye, de koster litt mer, men vil tro at kvaliteten er bedre enn mange av disse aftermarked lyktene.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår