Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Fikk hjullagrene i posten på lørdag. Kjøpte to, hadde egentlig tenkt å bytte på begge sider framme (kun høyre som var gåent), men etter å ha stått to dager på rad for å bytte ett så fant jeg ut at jeg ikke gidder begge. Skulle nok gått litt fortere med det andre, men skal heller ha det nye liggende til det gamle ryker.

 

P1040387.jpg

 

Klart til demontering:

 

P1040394.jpg

 

Satte på reservehjulet for å få av senterbolten, satte bilen på hjulene og brukte luftverktøy for å få det løst, tok bare med luftverktøyet såpass at jeg fikk løsnet mutteren også tok jeg resten for hånd ;)

 

P1040396.jpg

 

P1040398.jpg

 

Hjullageret sitter inni det "huset" som står ytterst, får ikke kjøpt bare lagre, men kun komplett hus med lager. Skal egentlig gjøre løs hele styre armen, men håpet jeg skulle slippe det. Så jeg gjorde løs det gamle uten å ta løs armen.

 

P1040417.jpg

 

Selvfølgelig en bolt som satt helt fast og utilgjengelig. Prøvde å varme den og spraye på en god del rustløser uten at det hjalp.

 

P1040420.jpg

 

Så da ble det fram med hardere skyts. Brukte vinkelsliperen til å kutte over bolten.

 

P1040422.jpg

 

P1040456.jpg

 

Innså til slutt at jeg ikke kom til å få ut det gamle "huset" uten å gjøre løs styre armen, så da var det bare å gjøre løs endeleddet og nedre bære arm.

 

P1040474.jpg

 

I prossesen med å få løs styre armen så kom det gamle huset ut, så håpet da jeg skulle slippe å gjøre løs nedre bære arm,

 

P1040476.jpg

 

men på grunn av kransen til abs-sensoren så fikk jeg ikke inn de nye boltene. Så endte tilslutt opp med å ta løs hele greia. Så alt styret med å få løs boltene kunne vært gjort mye lettere om jeg hadde tatt løs styre armen fra begynnelsen av.

 

P1040481.jpg

 

Her er iallefall det nye på plass, og alt er klart til montering igjen.

 

P1040485.jpg

 

P1040488.jpg

 

Dessverre ble det ikke flere bilder fra sammenmonteringen, men det gikk ganske fort og greit egentlig. Det største problemet med slikt arbeid er alltid demonteringen når man aldri har gjort det før, og alt sitter bom fast på grunn av all rusten.

 

Tok en test tur i går og ble jo en helt ny bil. Har aldri vært så stille i bilen før. :) Nye sommerdekk og nytt hjullager var vel investerte penger ! De sommerdekkene jeg hadde fikk jeg med bilen når jeg kjøpte den, og de bråkte noe helt grusomt fra første sesongen jeg brukte de. Så ble virkelig en ny bil. Hører jo faktisk vindsus nå ! ;)

 

Blir vel mer arbeid etterhvert, skal vel igang med registerbytte i løpet av sommeren tenkte jeg.

 

P1040486.jpg

 

I mellomtiden så har jeg ett nytt prosjekt:

 

P1040460.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei.

Jeg så dere skrev angående bytte av motor i Stratusen tidligere, fra 2,0 til 2,4. Selv har jeg drevet med noe gransking og undersøking av dette temaet, så jeg postet en tråd på Stratusphere.net for en stund tilbake. Jeg legger ved en lenke hvor dere kan lese hvilke tilbakemeldinger jeg fikk, er også snakk om bytte fra 2,0 SOHC til 2,0 DOHC.

 

http://www.stratusphere.net/forums/index.php?/topic/53466-20-to-24-head-or-engine-swap/page__p__527550__fromsearch__1#entry527550

 

Håper dette gjør saken noe klarere!

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og angående 2,0 DOHC-motoren: Dette er samme motor som ble brukt i PT Cruiser og Sebring frem til 2002, hvis jeg ikke husker feil. Man kan bytte topper på disse to og få en bedre motorkompresjon som er ideell for turbo.

- 1998 Chrysler Stratus 2.0 LE Automatic

- 2001 Chevrolet Lumina 3.1 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... hadde du lest et av de mange "todo" hadde du sett at det er faktisk mye enklere og lettere å demontere hele armen... :) det fant jeg også ut når jeg skiftet hjulleager for en del år siden :) men jeg ser at din bil har andre typer torx skruer? eller har du skiftet til umbraco etterpå? jeg slapp å bruke vinkel slipper heldigvis ;)

 

men: løsne hele armen av + bruk lufverktøy=et par timers jobb.... :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg så dere skrev angående bytte av motor i Stratusen tidligere, fra 2,0 til 2,4. Selv har jeg drevet med noe gransking og undersøking av dette temaet, så jeg postet en tråd på Stratusphere.net for en stund tilbake. Jeg legger ved en lenke hvor dere kan lese hvilke tilbakemeldinger jeg fikk, er også snakk om bytte fra 2,0 SOHC til 2,0 DOHC.

 

http://www.stratusphere.net/forums/index.php?/topic/53466-20-to-24-head-or-engine-swap/page__p__527550__fromsearch__1#entry527550

 

Håper dette gjør saken noe klarere!

 

Takk for link :) Bekrefter vel bare det jeg har lært :)

 

For at du ska kunne bytte ifra 2.0 til 2.4, trenger du komplett motor + ECU til den motoren. MERK: noe av det elektriske på bilen vil ikke virke me 2,4 ecu boksen! Så trengs litt omkobling evt...

 

Ellers så passer Svinghjul og manuell girkasse ifra 2.0 rett på 2.4.. Så gjør det igjen mye kjekkere å bytte :D

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

sikkert 30mm.. Laveste jeg vett om som du får med Tüv godkjenning er 40mm. Det er egentlig lavt nok, tenke på at det er en stor bil å god avstand mellom fram dekk å bak dekk. Så jeg kommer ikke til å senke mer enn 40-45 på min.

 

Skal gå an å få Kw justerbart coiloversett ifra statene, men om dette settet har tüv godkjenning vet jeg ikke...

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bilen din står for salg på finn ? :O kvitte deg med stratusen :O :P

 

Ja den ligger ute på finn. Vurderer å selge bilen. Siden livssituasjonen har endret seg litt blir ikke bilen brukt så mye lengre, dessverre en litt dyr bil å ha stående i ro. Så hvis noen andre er interessert så tenker jeg det er bedre enn at den står forran huset her ubrukt :)

 

Er jo en kjempeflott bil som, hvis det blir salg, blir solgt med tungt hjerte. Hvis noen er int. så er det bare å sende meg en melding, eller så finnes bilen på finn ;) Er jo mye info i tråden her hva som er gjort med bilen osv. :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den ligger ute på finn. Vurderer å selge bilen. Siden livssituasjonen har endret seg litt blir ikke bilen brukt så mye lengre, dessverre en litt dyr bil å ha stående i ro. Så hvis noen andre er interessert så tenker jeg det er bedre enn at den står forran huset her ubrukt :)

 

Er jo en kjempeflott bil som, hvis det blir salg, blir solgt med tungt hjerte. Hvis noen er int. så er det bare å sende meg en melding, eller så finnes bilen på finn ;) Er jo mye info i tråden her hva som er gjort med bilen osv. :)

 

Jeg ønsker deg lykke til med salget,uansett så kommer du til å angre etter en stund på at du solgte den. Får du det du forlanger for den er du en meget god selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår